Udda metallborrar

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
En polare behöver ha tag i en 11.9mm borr
Någon som vet vars man kan hitta såna udda borrar?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Steg borr finns ju som e smalare vid spetsen o grövre längre in man kommer. kanske skulle vara nått.

Annars tar man ett 12mm borr som man späner upp i svarven o tar bort så de blir 11.9mm
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är det för precisionsjobb som kräver just 11.9mm?:va
 

Ozzi

Guest
Ahlsell, sen krävs det en stabil maskin om det ska landa på ,9:tummenupp
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Grejen är ju den att det diffar oftare mer än vad man tror.

Det optimala är ju ett lilleplutt innersvarvstål eller en brotsch!

Kan kika på jobbet om det kan finnas nåt. Behövs det bara 1 st. lr?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad är det han ska borra som är 11,9mm?

Ska han få det rätt på tiondelen ska det göras i en fräs eller svarv.
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Luna.
Borr mellan 1 å 13mm med 0.1intervall e inte ovanliga hos en järnhandlare.
Däremot användandet av dom...:gnissla Vad kräfva detta udda mått?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Industrigrossister har borr upp till 13-14 i 0.1mm intervall, säkert större.
Tyvärr bara i "bra" kvalle. = väldigt dyrt enstaka hål.
Billiga borrsatser ofta bara upp till 10mm
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
han skall montera styrstift i ett motorblock för att matchporta cylindrarna med blocket

styrstiften är 12mm ytterdiameter, han har fått rekommendation av motortrimmare att borra med 11,9mm borr
 

Crille_B

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Kalix
Hoj
CRF450 -05
Blev nu att jag gjorde en egen användare, även fast jag inte kör sporthoj ;P

Som Jonne-J skrev så skall jag montera i styrstift i blocket på en skotermotor för att matcha cylindrarna och blocket. M10 bultar sitter det till cylindrarna. Ska i 2 av dessa hål (2st/cylinder, det är en 2 cylindrig motor) borra upp till 11,9mm som jag blev rekommenderad av en känd motortrimmare. Sedan knackar jag ner de rör jag gjort egna styrstift av för att slippa borra särskilt mycket. Självklart är jag inte så dum att jag utför detta med en vanlig borrmaskin. Jag ställde även frågan till snubben om borren inte fladdrar för mycket i en vanlig pelarborr (visst, finns ju olika kvalite på dessa också). Men han sa att de brukar använda vanlig pelarborr då det styr så pass bra när det redan är hål samt att det är i aluminium.

Jag kan inte göra något annat än att lita på han, om inte annat så lär jag mig.....
Om någon HAR erfarenhet och kan ge bättre rekommendationer så tar jag tacksamt emot detta...

/Crille

EDIT, Borrar får jag tag i men här uppe är allt beställingsvara..
Imorrn ska jag till Stockholm och hämta en bil, fast man bör ju ha ganska tur att hitta en affär som har öppet på en lördag.....
Jag hade som ni förstår velat ha borren så snabbt som möjligt, det är vitt på backen och jag vill börja slipa så fort som möjligt :banana
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Blev nu att jag gjorde en egen användare, även fast jag inte kör sporthoj ;P

Som Jonne-J skrev så skall jag montera i styrstift i blocket på en skotermotor för att matcha cylindrarna och blocket. M10 bultar sitter det till cylindrarna. Ska i 2 av dessa hål (2st/cylinder, det är en 2 cylindrig motor) borra upp till 11,9mm som jag blev rekommenderad av en känd motortrimmare. Sedan knackar jag ner de rör jag gjort egna styrstift av för att slippa borra särskilt mycket. Självklart är jag inte så dum att jag utför detta med en vanlig borrmaskin. Jag ställde även frågan till snubben om borren inte fladdrar för mycket i en vanlig pelarborr (visst, finns ju olika kvalite på dessa också). Men han sa att de brukar använda vanlig pelarborr då det styr så pass bra när det redan är hål samt att det är i aluminium.

Jag kan inte göra något annat än att lita på han, om inte annat så lär jag mig.....
Om någon HAR erfarenhet och kan ge bättre rekommendationer så tar jag tacksamt emot detta...

/Crille

EDIT, Borrar får jag tag i men här uppe är allt beställingsvara..
Imorrn ska jag till Stockholm och hämta en bil, fast man bör ju ha ganska tur att hitta en affär som har öppet på en lördag.....
Jag hade som ni förstår velat ha borren så snabbt som möjligt, det är vitt på backen och jag vill börja slipa så fort som möjligt :banana

Alltså (bara) borrar gör man bara om man nöjer sig med diff. Borra hellre 11,5 å brotsha 12. Rena, hela oslitna verktyg som du ska supa ner fullständigt med T-doja å spåna ur ofta.
Alu kan kleta duktigt, å tar gärna mer material med sig bort än vad som e tänkt.
Din tipsare lär förlita sig på att borren överskär, typ lagom. Men det blir lika gärna 12,1 å då e styrningen körd för den pinnen. Eller så tycker han att en tiondel e lagom presspassning, vilket det inte e för det spricker.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
det finns ju fräsverktyg där du kan ställa in vilken radie du skall fräsa med, kolla med lokal mekanisk verkstad! då kommer det garanterat bli korrekt diameter.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Ville bara poängtera att det är jävligt sant som du säger att det inte bara krävs ett exakt borr utan även en exakt maskin för att hålet ska bli av rätt storlek:)
 

Crille_B

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Kalix
Hoj
CRF450 -05
Alltså (bara) borrar gör man bara om man nöjer sig med diff. Borra hellre 11,5 å brotsha 12. Rena, hela oslitna verktyg som du ska supa ner fullständigt med T-doja å spåna ur ofta.
Alu kan kleta duktigt, å tar gärna mer material med sig bort än vad som e tänkt.
Din tipsare lär förlita sig på att borren överskär, typ lagom. Men det blir lika gärna 12,1 å då e styrningen körd för den pinnen. Eller så tycker han att en tiondel e lagom presspassning, vilket det inte e för det spricker.


Bra förklarande svar!
Jag förstår och respekterar allas synpunkter. En person med erfarenhet inom "industri", menar då fräs, svarv osv besitter ju självklart den kunskapen vad som behöver användas för att det ska bli "rätt".

Jag fastställer oftast aldrig till 100% "vad jag får höra" eller vad han eller hon säger utan jag ser det som tips på vägen och försöker läsa mer och testa själv för att bilda en egen uppfattning. Nu är ju självklart detta inget super special avancerat utan som sagt väldigt simpelt för den som har kunskapen / har gjort det förr. Varför jag vill klara mig så långt som möjligt med EGET arbetet är för att LÄRA mig och jag tror det var bra att det startades en diskussion så jag inte skapade mig mer "problem" då det verkar som att de flesta här tycker att jag inte bör borra. (Jag förlitade mig helt enkelt för mycket på det han sa till mig, även fast jag har spekulerat i att pelarborren inte är optimalast)

Det som är tråkigt när en tråd likt denna startas är att det fort kan bli dumförklaringar av personer som inte tar det på allvar och tänker "fy fan vilken idiot som tror han kan borra 11,9mm". Men sen ser man andra som försöker hjälpa och det uppskattar jag väldigt mycket...

Jag gör mycket av jobbet och då menar jag MYCKET själv. Det enda jag lämnar iväg är vevaxeljobb, tillverkning av förbränningsrum (efter spec), och liknande saker. T.ex renoverar jag stötdämpare, gafflar, motorer och besitter verktyg som inte ens vissa verkstäder använder..... MEN, jag är ung och har MYCKET kvar att lära....

OBSERVERA, jag är VÄLDIGT noggrann i mina arbeten (kanske "för" noggrann) MEN det finns ALLTID nytt att lära även SIMPLA saker kan vara "svåra" när man inte vet...


Jag vill lära mig.........



/Crille


EDIT; Badsituation; Forstod inte det sista du skrev; " Eller så tycker han att en tiondel e lagom presspassning, vilket det inte e för det spricker."

Vad är det som spricker?
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top