Jag misstänker att det är ett "tum" hål han behöver...
15/32" 11.9063mm
Å kommer därför gråta floder när han upptäcker att han e 6 tusendelar för klen när han :borrat
Blev nu att jag gjorde en egen användare, även fast jag inte kör sporthoj ;P
Som Jonne-J skrev så skall jag montera i styrstift i blocket på en skotermotor för att matcha cylindrarna och blocket. M10 bultar sitter det till cylindrarna. Ska i 2 av dessa hål (2st/cylinder, det är en 2 cylindrig motor) borra upp till 11,9mm som jag blev rekommenderad av en känd motortrimmare. Sedan knackar jag ner de rör jag gjort egna styrstift av för att slippa borra särskilt mycket. Självklart är jag inte så dum att jag utför detta med en vanlig borrmaskin. Jag ställde även frågan till snubben om borren inte fladdrar för mycket i en vanlig pelarborr (visst, finns ju olika kvalite på dessa också). Men han sa att de brukar använda vanlig pelarborr då det styr så pass bra när det redan är hål samt att det är i aluminium.
Jag kan inte göra något annat än att lita på han, om inte annat så lär jag mig.....
Om någon HAR erfarenhet och kan ge bättre rekommendationer så tar jag tacksamt emot detta...
/Crille
EDIT, Borrar får jag tag i men här uppe är allt beställingsvara..
Imorrn ska jag till Stockholm och hämta en bil, fast man bör ju ha ganska tur att hitta en affär som har öppet på en lördag.....
Jag hade som ni förstår velat ha borren så snabbt som möjligt, det är vitt på backen och jag vill börja slipa så fort som möjligt
EDIT, Borrar får jag tag i men här uppe är allt beställingsvara..
Alltså (bara) borrar gör man bara om man nöjer sig med diff. Borra hellre 11,5 å brotsha 12. Rena, hela oslitna verktyg som du ska supa ner fullständigt med T-doja å spåna ur ofta.
Alu kan kleta duktigt, å tar gärna mer material med sig bort än vad som e tänkt.
Din tipsare lär förlita sig på att borren överskär, typ lagom. Men det blir lika gärna 12,1 å då e styrningen körd för den pinnen. Eller så tycker han att en tiondel e lagom presspassning, vilket det inte e för det spricker.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|