Udda metallborrar

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Bra förklarande svar!
Jag förstår och respekterar allas synpunkter. En person med erfarenhet inom "industri", menar då fräs, svarv osv besitter ju självklart den kunskapen vad som behöver användas för att det ska bli "rätt".

Jag fastställer oftast aldrig till 100% "vad jag får höra" eller vad han eller hon säger utan jag ser det som tips på vägen och försöker läsa mer och testa själv för att bilda en egen uppfattning. Nu är ju självklart detta inget super special avancerat utan som sagt väldigt simpelt för den som har kunskapen / har gjort det förr. Varför jag vill klara mig så långt som möjligt med EGET arbetet är för att LÄRA mig och jag tror det var bra att det startades en diskussion så jag inte skapade mig mer "problem" då det verkar som att de flesta här tycker att jag inte bör borra. (Jag förlitade mig helt enkelt för mycket på det han sa till mig, även fast jag har spekulerat i att pelarborren inte är optimalast)

Det som är tråkigt när en tråd likt denna startas är att det fort kan bli dumförklaringar av personer som inte tar det på allvar och tänker "fy fan vilken idiot som tror han kan borra 11,9mm". Men sen ser man andra som försöker hjälpa och det uppskattar jag väldigt mycket...

Jag gör mycket av jobbet och då menar jag MYCKET själv. Det enda jag lämnar iväg är vevaxeljobb, tillverkning av förbränningsrum (efter spec), och liknande saker. T.ex renoverar jag stötdämpare, gafflar, motorer och besitter verktyg som inte ens vissa verkstäder använder..... MEN, jag är ung och har MYCKET kvar att lära....

OBSERVERA, jag är VÄLDIGT noggrann i mina arbeten (kanske "för" noggrann) MEN det finns ALLTID nytt att lära även SIMPLA saker kan vara "svåra" när man inte vet...


Jag vill lära mig.........



/Crille


EDIT; Badsituation; Forstod inte det sista du skrev; " Eller så tycker han att en tiondel e lagom presspassning, vilket det inte e för det spricker."

Vad är det som spricker?

Du verkar ha en härlig inställning å rätt attityd. Alltid rätt att va noggrann. :tummenupp
Jag sitter å tänker på när en presspassning egentligen känns rätt å kan fanimej inte komma på nåt bra.
Antar att du hajjar vad en passning e, så som du vet, en normal lagerpassning t.ex. får ju aldrig belasta lagret. Där ligger toleranserna från 0 å uppåt resp. neråt i mått i lagerhuset/axeln. Toleransstorlek beroende på värmeutveckling osv.
I en krympassning, där du får värma (ex) en ring, å hålla axeln kall, har du en tolerans som överlappar. Minus på ringen å/eller plus på axeln. Det gör att struktuen i ytan gör att topparna griper in i dalarna (oavsett hur finpolerat ser en järnbit ut som alperna i mircoskop) å det e ett med varann.
En presspassning bygger på samma idé ungefär, fast där trycker man helt sonika på skiten, kanske med värme/kyla, men ändå med kraft. Då bryts topparna av av varann så det är ett sämre förband.
Har du då ett gjutet gods eller nära till hål får du en spricka om du slår/pressar in mer material än vad som får plats.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Varför jag vill klara mig så långt som möjligt med EGET arbetet är för att LÄRA mig och jag tror det var bra att det startades en diskussion så jag inte skapade mig mer "problem" då det verkar som att de flesta här tycker att jag inte bör borra.

Det är ju bra om du inte behöver göra alla misstag själv, ringer du ex. en firma eller startar en tråd så kan du på 10 min få tillgång till ex. 30 års erfarenhet, innan du gör jobbet själv första gången, att ex. betala några 100 kr för ett jobb kan betala sig många gånger om.
 

Crille_B

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Kalix
Hoj
CRF450 -05
Tack för svaren.... Ska försöka utforska detta mera för att ta reda på vilket sätt dom blir det bästa och smidigaste.

KGK; givetvis försöker jag hålla mig ifrån´misstag och det är väldigt sällan man råkar ut för dessa om man kollar upp saker före...

/Crille
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top