UEM Finalen på Albacete 10-12 oktober?

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Hade David problem?

Jo, rejäla chassieproblem med dom dot-märkta däcken som aldrig suttit på hojen förut. Det stämde inte alls, chatter i kurvorna och ett antal framhjulssläpp som höll på att sluta illa.
Vi provade det mesta som hanns med tillsammans med Grevens kunskap och Peter Sköld, men inget blev riktigt bra.

Hur som helst så nu är vi incheckade på lyxhotell i Alicante och vilar upp två dagar innan lyx-flighten medn Ryan Air går tillbaka till Svedala.

Nyss uppkomna från Poolen / David & Marcus
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Jo, rejäla chassieproblem med dom dot-märkta däcken som aldrig suttit på hojen förut. Det stämde inte alls, chatter i kurvorna och ett antal framhjulssläpp som höll på att sluta illa.
Vi provade det mesta som hanns med tillsammans med Grevens kunskap och Peter Sköld, men inget blev riktigt bra.

Hur som helst så nu är vi incheckade på lyxhotell i Alicante och vilar upp två dagar innan lyx-flighten medn Ryan Air går tillbaka till Svedala.

Nyss uppkomna från Poolen / David & Marcus
synd att det vart strul men fan va kul ändå att få köra i EM :D

Ha det så jäkla skönt nu, hoppas solen skiner och ölen är kall :öl
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
synd att det vart strul men fan va kul ändå att få köra i EM :D

Ha det så jäkla skönt nu, hoppas solen skiner och ölen är kall :öl

ja det finns inte så mkt annat att göra här om dagarna än slappa i solen och dricka bärs, blir nog sjunde för idag som går ner snart :)

/Makkkkan o Davvvve ... burp

Ps. Tappas är fortfarande äckligt.
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Ingen som vet något om videoklipp, tv sändningar från UEM el liknande. Hade varit kul o se svenskarna "in action"...
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Hur gick det för Helge spjeldnes?
Dåligt kval såg jag, men vann inte han EM förra säsongen :va
 

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Ett stort Grattis till Petter som gjorde ett fantastiskt bra race trots mycket strul.

Krånglande bromsar på fredagen o under depåstopp på andra kvalet på lördagen upptäcktes att ena svingarmen hade en rejäl spricka vilket förklarade att hojjen uppförde sig som en magdansös på rakan. Sprickan lagades med durkplåt, skruv o popnit. Med bara en uppsättning fälgar var däckvalet inte lätt på söndagen. När beslut till sist togs att köra på torrdäck (vilket visade sig vara helt rätt) lyckades undertecknad montera framfälgen bakofram. Detta upptäcktes av Eskilsson när depåutfarten, som står öppen 5 min, redan hade öppnat. Trots ett, om jag får säga det själv, ganska flinkt arbete av Anders o mig hann vi inte riktigt, 5s efter att depåutfarten stängt rullade Petter ut ur depåboxen. Ingen upptställning på gridden alltså utan warm-up lap fick startas från depån. En kanonstart o ett antal riktigt snabba varv (två sekunder snabbare på racet än kvalet) räckte till en finfin 19:e-plats, trots en växellåda med väldigt många frilägen o lös fotpinne. Bäste nordbo!

Det har varit otroligt skoj att få vara med i depån på ett lite större internationellt race. Skillnaden i resurser mellan sydeuropeerna och oss här uppe i norr är enorm. Hela depån var full av racetrailrar som fick Grevens att se fjuttig ut (men han hade störst tält) o teamen såg fantastiskt proffsiga ut.

/Mats
 

Millejonären

Rik på annat än pengar!
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
RSV1000R Factory BOTT + Dorsoduro 750
Lite bilder från helgen.
 

Bifogat

  • DSC05314.jpg
    DSC05314.jpg
    95.8 KB · Visningar: 82
  • DSC05322.jpg
    DSC05322.jpg
    96.7 KB · Visningar: 97
  • DSC05325.jpg
    DSC05325.jpg
    86.5 KB · Visningar: 83
  • DSC05338.jpg
    DSC05338.jpg
    71.2 KB · Visningar: 94
  • DSC05341.jpg
    DSC05341.jpg
    66.2 KB · Visningar: 103
  • DSC05355.jpg
    DSC05355.jpg
    91.1 KB · Visningar: 128
  • DSC05361.jpg
    DSC05361.jpg
    98.7 KB · Visningar: 104

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Säsongen behöver ju inte vara över i sverige... varmt här oxå för att vara oktober. Nåja, man får väl inse att det är 7 månader kvar... minst tills man sitter på hoj igen o puttrar runt i kyliga 1-5 grader på gelleråsen/anderstorp.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
ja det finns inte så mkt annat att göra här om dagarna än slappa i solen och dricka bärs, blir nog sjunde för idag som går ner snart :)

/Makkkkan o Davvvve ... burp

Ps. Tappas är fortfarande äckligt.

En del har det för bra liksom.......

Här hemma går allt i varandra och i 380 typ. Slappa, dricka öl finns inte på listan här hemma. det torkas spyor, byts blöjor, städas, tvättas, mataas barn, tvättar barn , jobbar, hämtar och lämnar på förskolan, handlar, sover och sedan börjar det om på nytt med allt igen varje morgon.

Nästa gång åker nog jag med som mekaniker och du får var hemmapappa :D

Passa på och njut, när du kommer hem väntar diet och träning:tummenupp

Synd att det inte gick lite bättre för David, men vi vet ju alla att han hade legat mycket bättre till om allt fungerat.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Kort racerapport

Tackar så väldigt mycket för allt stöd och gratulationer, det värmer att läsa och era kommentarer känns betydelsefulla ska ni veta!

Önskar jag snabbt och enkelt kunde dela med mig av alla nya erfarenheter och allt jag lärt mig under de här dagarna men vi får ta en kort sammanfattning nu så får vi ta resten när vi träffas och har tid att prata mer.

Efter att ha sett mycket dystra väderprognoser som lovade massor av regn hela helgen och dessutom irrat omkring i Albacete centrum på torsdagskvällen i spöregn så var det skönt att få lägga på torrdäck och sticka ut på första träningspasset för att lära sig banan på fredaglunch. Tog några varv innan jag lyckades komma ihåg om det svängde höger eller vänster nästa gång och framförallt vilka kurvor som öppnade upp och vilka som nöp åt. Asfalten var grov och gav bra grepp även om det inte var helt tort. Hojen uppförde sig klart annorlunda med Dunlop mönstrade 200 brett bak och högre däck. Att dessutom tvingas ha originalhjulen när man är van att köra med de hälften så tunga magnesiumhjulen gjorde att det kändes väldigt tungt att få omkull hojen in i böjarna och framförallt att få över hojen från sida till sida i de stora chikanerna. Väl i nerlägget så upplevde jag dock att det fanns hur mycket grepp som helst och att det gick att gasa mer än jag tidigare ens vågat drömma om.

När jag närmar mig slutet av rakan efter typ 10-talet varv så ser jag funktionärer springa och hojar flyga, tre stycken som sopar av i första kurvan och jag är glad att jag fått ner farten till kanske hälften av normalt när jag känner hur bakdäcket sladdar till i oljan. Tydligen hade första killen sprängt motorn redan i slutet av rakan och hade friskt med olja på bakdäcken och efter hojen. En sån jäklans tur att både jag och David (som jag har för mig passerade igenom strax efter) klarade oss. Efter mig var det tydligen ett par till som körde av. Tror det var ca 6 st sammanlagt som hamnade i sandfållan.

Efter ca 20 min sanering var den egentliga träningstiden slut men vi fick 10 nya extra minuter istället att köra vilket utnyttjades till max.

Andra träningspasset körde jag hela passet. Att få köra hela 40 minuter i ett brak passade mig bra, tror nog jag var nästan ensam om att inte gå i depå och vila eller byta däck under hela passet. Mot slutet tyckte jag att jag körde riktigt fort men så blev jag omkörd av ett gäng som höll typ dubbel hastighet (kändes det som) så det var bara att börja fundera på var man ska kapa nästa 5 sekunder =) Gjorde bort mig i några växlingar så jag inte riktigt fick i växeln och växlarna började strula och inte hoppa i riktigt, kände igen symtomen från R1an och hoppades verkligen att lådan skulle hålla ihop hela helgen.

Första kvalet, allting var förberett så gott det gick och det var bara ut å ladda. Växellådan fungerade bättre eller så hade jag väl lärt mig att trycka i växlarna bättre och jag ökade för varje varv till varv 6 eller 7 tror jag det var som jag kom ner på 1.35.2 sen blev det gulflagg så
jag tog ett kort depåstopp. Körde såklart hela kvalet och försökte och försökte men även om jag var nära så blev det inte bättre.

Inför andra kvalet hade det regnat och vi körde ut på regndäck, försökte hänga på David men kom snart på andra tankar och nöjde mig med att "köra in" regndäcken så det skulle vara uppruggade till racet eller när de nu skulle behövas. Körde dock strax om David eftersom han hade tagit ett litet sidospår ute i gruset efter långa rakan =) Gick i depå efter typ 6-7 varv och bytte till ett par kalla torrdäck. Mina andra fälgar är ju magnesium och det får man inte ha så med bara ett par originalhjul så var det bara att kränga om på dem. Dunlop gav dock suverän support och det tog bara drygt 10 minuter så var jag ute igen fast på kalla däck så jag åkte mest runt och försökte lära mig banan bättre. Det var upptorkande och blåsigt så jag gjorde aldrig något försök att köra fortare utan tränade på att utnyttja banan, provade olika tekniker i de kurvor jag hade svårt för och vande mig vid banan.

När Eskilsson hängde dit bakhjulet under andra kvalet upptäckte han som beskrivits i tidigare inlägg att jag fått en lång spricka i svingen så när jag kom in igen var det bara att börja skruva bort svingen och leta efter någon spanjor som kunde TIG-svetsa den en lördagkväll. Till slut fick vi hjälp på en mekanisk verkstad med att göra ett ”förband” av durkplåt som vi bedömde borde hålla resten av helgen.

På warm-up så bekräftades sambandet mellan den spruckna svingen och hur motorcykeln tidigare hade kommit i självsvängning ut på rakan för nu var det märkbart bättre.

Efter lite strul med felvänt framhjul inför racet som tidigare beskrivits i min team-chef ”Millejonären”s inlägg så startade jag uppvärmningsvarvet från depån och tog min plas på gridden. Jag hade gjort ett antal lika misslyckade provstarter i slutet av kvalen och warm-upen på morgonen men nu var jag fast besluten att göra en kanonstart.

Blev ingen kanonstart men jag kom iväg helt okej och tog några platser till på yttern i först böj. Var inga problem att hänga på i det tempot men redan på andra varvet körde det ihop sig för de två hojarna framför mig som båda missade i inbromsningen efter långa rakan och jag klarade precis att ta kurvan även om jag tappade spåret och lite fart. Då passade Nina Prinz på att smita förbi och jakten började. Lyckades hänga på riktigt bra några varv men sen blev det några missar när växlarna inte ville gå i och jag tappade mer och mer. Fick ett framhjulssläpp in i en snabbhöger (ca 200 km/h) och lyckades på något märkligt sätt göra en sån där motoGP-grej att trycka upp hojen med knät så jag fick fäste på framhjulet igen, då lugnade jag ner mig lite. Första halvan av loppet gick det ändå rätt bra men där nånstans så halkade jag av höger fotpinne flera gånger och när jag tittar ner ser jag att den vridit sig upp och ner och börjar skruva ut sig. Var tvungen att försöka avlasta fotpinnen av rädsla att tappa den helt så jag hängde för allt var jag var värd i tanken istället med resultatet att jag fick kramp i nedre lårmuskeln och det började bli fruktansvärt jobbigt att köra. Växlarna fortsatte krångla och jassandet ut på rakan gav mig anledning att börja tänka lite på min popnitade sving. Eskilsson hade sagt åt mig innan racet att om det kändes som att den skulle gå av så måste jag gå i depå men det fanns ju inte en möjlighet att jag skulle bryta med bara några varv kvar så jag hoppades att det skulle hålla, bet ihop och körde så gott det gick. Tappade tre placeringar de sista tre varven och ramlade ner till 19 plats efter att ha legat på 16 plats 90% av loppet men otroligt lättad av att ha kommit i mål och att grejerna ändå höll ihop tillräckligt.

Ett extra stort tack till Eskilsson och Mats ”Millejonären” som gett ett ovärderligt stöd och gjort hela det här äventyret möjligt, utan er hade det inte gått!

//Petter
 

Dr.Bike

Guest
Fan vad coolt! :yoparty

Petter: Om du kan komma på DEN placeringen med en hoj som faller i bitar... hur ska det då gå med en HEL hoj!? :lol :bow
Mkt kul läsning.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hehe, pinne som skruvar ur sig, upptryckandet av hasande hoj i kurva,
fälg som sätts åt fel hoj. Låter som du har haft ett jäkligt kul race helt enkelt =)

Skit kul rapport grymt kört.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Underbart Petter. jag vet få som kan hantera en jobbig situation och bara köra på som du :tummenupp Hoppas du fått mersmak så du tycker det är värt att lägga in nästa växel och få till en riktigt bra satsning. Tror du har kapacitet att komma högt upp i listorna framöver :Bugar
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
Förutom att jag tycker ni borde styrt upp det hela till en annan helg så jag också kunnat vara med ner så verkar det som om ni haft en ganska spännande helg. Inte så lite avundsjuk på att både få köra på en bana i Spanien på det viset, men även att ni visat att bara för man har minst tält i depån betyder det inte att man är långsamast.
Kanonbra kört Petter, stort grattis. Ledsen att jag sålde en blivande trasig hoj till dig,,, ;-)

/ T
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Med en hel hoj lovar jag att du kör 0.2 sek snabbare. Fast ibland... så är vetskapen att hojen är skit och att man tar i lite extra... en bra grej ! :)

Se till att satsa nästa år om du får chansen... kanske privatcupen i Pro Superbike, STCC.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Tror inte jag hade kört någon bättre bästa varvtid även om jag haft en hel hoj. Min bästa tid på racet var 1.34.1 och då funkade allt, växlingarna satt och hojen var hyffsat stabil. Problemen gjorde dock att jag inte kunde fortsätta åka lika fort andra halvan av loppet. Jämför vi med sista tävlingen hemma i Falkenberg så satte jag mitt snabbaste varv på 24 varvet. Nu sjönk vartiderna till 1.37 mot slutet av racet.

Nästa år vill jag såklart köra Pro Superbike på ena eller andra viset. Nu gäller det bara att få ihop pengarna =)

Jag har ett helt gäng bilder tagna av Rachid och han har lagt upp en del av dem på highsider.se men jag har inte sett några filmklipp än, någon som hittat någon länk?
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Fan vad grymt Petter! Jag känner ingen som kan anpassa sig till sin halvtrasiga hoj och ändå prestera enormt bra!
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top