UFO eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skulle kunna vara ett fiffiga sätt att söka av diverse EW system, signaturdämpande system etc. Skicka upp en ballong, invänta att F-22 eller F-35 börjar cirkla runt ballongen.,. Invänta målsökare.. logga/lagra kopiera/bygg motmedel. Om man vill alltså.. att observera marken kan väl (Kina) de redan med satelliter.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Var det inte det amerikanarna försökte med första ballongen. Avlyssna den för att se vad den hade för sig. Men Kineserna insåg vad de sysslade med och stängde radioförbindelsen. Och då spelade det ingen större roll om man väntade med att skjuta ner den tills det var hav under.

Tror de är lite för smarta för att vid attacken köra något avslöjar mer än de vet att kineserna redan vet. Sen är ju alltid risken att balongen ändå kan rapportera vad den ser, men de hade kunnat skjuta den så fort den började kommunicera med omvärlden igen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att trigga LV-system och få dem att röja sin position?

För att kunna slå ut dem med kryssningsrobotar innan tex flyganfall sätts in...

Japp, fast Ukraina använder sin radar smart vad jag har sett, så där tror jag att dom kammar noll.

Ryssarna däremot är ju så rädda för HARM att dom inte kör sin radar och får sina S300 system utslagna istället.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har svårt tro det skulle kunna hållas så hemligt ifall det dök upp bekräftade "flygande tefat". Den nyheten skulle antagligen direkt telegraferas ut över hela jorden.

Men den senaste tidens utveckling av AI förändrar ju perspektivet ganska radikalt. AI utvecklas ju i en rasande fart och det är väl bara en tidsfråga innan det finns maskiner som är smartare än någon människa.
Jag tror AI kan utveckla och förändra världen i en rasande takt långt bortom vad någon idag kan förstå, inte nödvändigtvis på ett gott sätt men de som lever om 100 år kommer nog se ner på oss som väldigt primitiva individer.

Vidare en "R2D2" som man sätter i ett rymdskepp får får ju ett helt annat tidsperspektiv. Den kan ju åka iväg 1000 år utan att det är något problem om den bara konstruerats för att hålla så länge.

Så det kommer väl bara vara naturligt att skicka iväg intelligenta maskiner för att utforska och exploatera världen utanför jorden.

Och applicerar man de tankarna omvänt skulle alltså intelligent liv om de ligger så lite som bara 100 år före oss i utveckling redan ha skickat iväg maskiner för att utforska vårt solsystem.

Ligger dom 10000 år före oss i utveckling så borde vi redan ha sett sådana scouter för tiden som behövs för rymdresor är ju helt plötsligt inget problem.

Så om det hypotetiskt finns intelligentare liv än oss runt en annan stjärna varför har vi inte sett deras scouter?

Det kan förstås handla om viljan inte finns för man röjer ju samtidigt sin egen existens.
Det skulle kunna vara att det är så långt bort att dessa scouter inte ännu hunnit hit.
Eller så existerar inget högre intelligent liv någon stans.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och applicerar man de tankarna omvänt skulle alltså intelligent liv om de ligger så lite som bara 100 år före oss i utveckling redan ha skickat iväg maskiner för att utforska vårt solsystem.

Ligger dom 10000 år före oss i utveckling så borde vi redan ha sett sådana scouter för tiden som behövs för rymdresor är ju helt plötsligt inget problem.
Kanske för att vi ligger 10000 år efter och inte vet vad vi ska leta efter? De kanske har studerat oss på avstånd/där vi inte kollar? Vi letar efter hur vi tänker oss en scout ska vara betingad, det kanske är helt fel.
Så om det hypotetiskt finns intelligentare liv än oss runt en annan stjärna varför har vi inte sett deras scouter?

Det kan förstås handla om viljan inte finns för man röjer ju samtidigt sin egen existens.
Det skulle kunna vara att det är så långt bort att dessa scouter inte ännu hunnit hit.
Eller så existerar inget högre intelligent liv någon stans.
Ja precis. Universum är ju väldigt stort. Kanske har de inte styrt hitåt än.
Eller kanske har de sett och och noterat oss som lågt stående och totalt ointressanta, kanske är vi bara ytterligare en kolbaserad varelse likt många andra och intresset för oss inte är så stort. En varelse med två armar och två ben som sover, skiter, äter och kollar på netflix. Totalt ointressant...kanske...eller kanske inte.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Kanske för att vi ligger 10000 år efter och inte vet vad vi ska leta efter? De kanske har studerat oss på avstånd/där vi inte kollar? Vi letar efter hur vi tänker oss en scout ska vara betingad, det kanske är helt fel.

Eller kanske har de sett och och noterat oss som lågt stående och totalt ointressanta, kanske är vi bara ytterligare en kolbaserad varelse likt många andra och intresset för oss inte är så stort. En varelse med två armar och två ben som sover, skiter, äter och kollar på netflix. Totalt ointressant...kanske...eller kanske inte.
Eller så är dom smarta och håller tyst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ifall vår planet är intressant att resa till så lär det ju handla om exploatering. Så fungerar ju alla biologiska varelser på jorden, prio 1 är hela tiden att den egna arten ska öka.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ifall vår planet är intressant att resa till så lär det ju handla om exploatering. Så fungerar ju alla biologiska varelser på jorden, prio 1 är hela tiden att den egna arten ska öka.
Javisst. Sen tänker jag att det kanske är så att dessa varelser möjligtvis är helt annorlunda än oss som biologiska ting med helt andra krav på förutsättningar för liv.
Andas de med lungor? Om ja, är det syre som vävnaderna behöver? Har dom ett blodomlopp? Är de kolbaserade ens? Kanske är jordens atmosfär skitkass sett till vad som behövs för deras liv.

Svårt att tänka så. Biasen mot vad vi ser som liv är med i bakhuvudet på något sätt men kanske behöver det inte alls vara så. Vem vet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Javisst. Sen tänker jag att det kanske är så att dessa varelser möjligtvis är helt annorlunda än oss som biologiska ting med helt andra krav på förutsättningar för liv.
Andas de med lungor? Om ja, är det syre som vävnaderna behöver? Har dom ett blodomlopp? Är de kolbaserade ens? Kanske är jordens atmosfär skitkass sett till vad som behövs för deras liv.

Svårt att tänka så. Biasen mot vad vi ser som liv är med i bakhuvudet på något sätt men kanske behöver det inte alls vara så. Vem vet.

Fast nu kom jag in i resonemanget med att det sannolikt skulle vara maskiner som man skickar iväg på så långa resor och då spelar nog atmosfären mindre roll. Dom skulle väl i så fall troligtvis leva på solenergi.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tror inte att en högintelligent alien skulle skylta med sitt uppsåt.
En intelligent varelse/maskin lär kunna göra de beräkningar som krävs för att inse att bästa sättet att underminera och slå ut en mänsklig population (om det nu vore syftet) är enligt stealth-metoden, alltså att successivt ta över och/eller förändra i det fördolda.
Små förändringar åt gången tills syftet är uppnått att gå för fullt innan människan insett vartåt det barkar och hunnit initiera motåtgärder.

*invaggar SH i falsk trygghet och gnider girigt händerna*

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tror inte att en högintelligent alien skulle skylta med sitt uppsåt.
En intelligent varelse/maskin lär kunna göra de beräkningar som krävs för att inse att bästa sättet att underminera och slå ut en mänsklig population (om det nu vore syftet) är enligt stealth-metoden, alltså att successivt ta över och/eller förändra i det fördolda.
Små förändringar åt gången tills syftet är uppnått att gå för fullt innan människan insett vartåt det barkar och hunnit initiera motåtgärder.

*invaggar SH i falsk trygghet och gnider girigt händerna*
Eller så behöver de inte bry sig om strategi öht.

Att slå ut oss kanske är lika lätt som att sno godis från ett barn, som att trampa på en myra, som att klia sig på armen osv osv. De kanske kan skicka motsvarande tant Agda 90 år och hon klarar det alldeles själv.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Eller så behöver de inte bry sig om strategi öht.

Att slå ut oss kanske är lika lätt som att sno godis från ett barn, som att trampa på en myra, som att klia sig på armen osv osv. De kanske kan skicka motsvarande tant Agda 90 år och hon klarar det alldeles själv.
- Om man utgår ifrån att syftet är att eliminera mänskligheten, och att kapaciteten finns kanske.
Om man vill infiltrera och påverka inifrån en "lönsam" värd, gör man det bäst oupptäckt så länge som möjligt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Känns som att beskrivningen med smygande försämringar över tid beskriver situationen ganska väl hos de flesta politiska makthavare. Eller så är jag bara bitter.
Vad Micke hintar åt, är nog att den verkliga makten, kanske inte sitter hos de som byts ut vart fjärde år.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin