ultimata svängen , hur ??

psychonauten

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
ronneby
Hoj
Yamaha R6
Hur skall man ha tyngdpunkten om man vill ta en kurva så
optimalt som möjligt?
Fram/Bak på hojjen, hur mycket ska man hänga o.s.v.

Precis börjat lägga mig i kurvorna =)
har haft kort i ... 10 dagar nu. hehe :kocko
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Bara att nöta, den optimala svängen kommer du inte att komma i närheten av på ett tag, tror jag.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
psychonauten skrev:
Hur skall man ha tyngdpunkten om man vill ta en kurva så optimalt som möjligt?
Fram/Bak på hojjen, hur mycket ska man hänga o.s.v.


Om det optimala är att köra fortast igenom en kurva utan släpp och utan ax/broms så skall tyngdpunkten vara så att trycket(ej lasten) på däckens anlägningsyta är exakt lika. Då blir friktionscoificienten samma och däcken släpper samtidigt. Om man istället har högre tryck på t ex framdäcket, kommer coificienten sjunka fram och därmed släppa vid en lägre fart. Det borde väl bara vara o sätta sig i olika lägen mäta vikten under hjulen och dividera med respektive anlägningsyta. -Typ.


Edit: Men sån't här tjafs gör nog ändå bara att man blir långsammare :gnissla
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Utav erfarenheten jag har lagt på mig så vinner man bara ju mer man hänger ut, nu e jag ju kortis så jag kan inte hänga ut hur långt som helst heller... Hur långt fram/bak man ska sitta TROR jag att konstruörerna funderat ut åt en på en modern sporthoj (går det göra på flera sätt när man hänger ut?), det är annars på en motard där man ska försöka sitta så långt fram som möjligt för att man har taskig vikt på framhjulet annars.

Sånt här ska övas på bana dock, körkortet är inte en tävlingslicens som de flesta tror ;)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Det finns en tråd om detta som även hänvisar till ett reportage i en tidning där det redovisas exakt hur den optimala sittställningen och lutningen på hojen är.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
vågen skrev:
Det finns en tråd om detta som även hänvisar till ett reportage i en tidning där det redovisas exakt hur den optimala sittställningen och lutningen på hojen är.

kommer du ihåg vilken tidning?
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
#Olsson Då blir friktionscoificienten samma och däcken släpper samtidigt. Om man istället har högre tryck på t ex framdäcket skrev:
Friktionskoefficienten är bara en konstant och är väldigt lika för båda däcken....
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Iceman1975 skrev:
kommer du ihåg vilken tidning?

nej. Men den som orkar bry sig kan ju söka på forumet så hittar nog denne nånting kul att läsa efter några timmars kul sökande :rolleyes: ;)

sir Urban skrev:
#Olsson skrev:
Då blir friktionscoificienten samma och däcken släpper samtidigt. Om man istället har högre tryck på t ex framdäcket, kommer coificienten sjunka fram och därmed släppa vid en lägre fart.

Friktionskoefficienten är bara en konstant och är väldigt lika för båda däcken....

ja, man får ju även ta hänsyn till tryck per cm2 och däckens olika friktionsegenskaper, gaspådrag samt andra faktorer som påverkar viktplaceringen. Mao så kan vi nog säga att där det känns bäst sitter man.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
sir Urban skrev:
Friktionskoefficienten är bara en konstant och är väldigt lika för båda däcken....

Antingen så är det lika eller så är det olika. "Väldigt lika" vet jag inte riktigt innebörden i :D Men nu börjar det bli överkurs för mig så jag måste plocka upp boken. Det står bl a "..the ratio between the maximum possible grip and the vertical load is called the coefficient of friction. However, this coefficient is not constant but usually decreases with vertical load.."

(Motorcycle Handling & chassis design -Tony Foale)
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
@ #Olsson#, om du gör nåt vettigt nu istället så kan du ju hänga med till Sviesta på onsdag. Där kan vi strunta i formler och bara köra lite, vad säg som det?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
vågen skrev:
ja, man får ju även ta hänsyn till tryck per cm2 och däckens olika friktionsegenskaper, gaspådrag samt andra faktorer som påverkar viktplaceringen. Mao så kan vi nog säga att där det känns bäst sitter man.

Tryck är ju kraft/yta. Eller?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
pvcraketen skrev:
@ #Olsson#, om du gör nåt vettigt nu istället så kan du ju hänga med till Sviesta på onsdag. Där kan vi strunta i formler och bara köra lite, vad säg som det?

Ja det låter fint det. Jag kollar jobbfronten och väder progs. Jag vill ha RR-instruktör som :7peta lite på mig. Fixar du det? Kanske ba' ett pass så är du fri sen :D Jak petala käch !!
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
Ajll dowitt får naffing!
Fast det kan ju bli försäkringstrubbel för dig på Sviesta, för du körde väl den oförsäkrade gruppen på Kinnekulle? Det alternativet finns tyvärr inte på onsdag. Men du kanske ska trumfa och plocka fram den mintgröne räsern ur bankirskjortärmen?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Stämmer, jag körde oförs på k-kulle. Jag kollade lms och det säger endast IF bla bla. Inget om TH men det kanske är samma problem numera verkar det som. Orginalsystem är ett annat problem. De verkar ju stenhårda på onsdagar. Mina ods på lms och onsdagar känns rätt dåliga.

Trådägaren, sorry för OT. Det var mitt sista...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top