Ultraljudstvätt

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Jag funderar på att köpa en ultraljudstvätt för att rengöra skitiga skruvar och småprylar m.m. Frågan är dock hur väl en dylik apparat fungerar. Ponera att jag tillsätter en viss mängd tvättmedel till vattnet för att "neutralisera" olja & fett. Fungerar det tillfredsställande att rengöra prylar på det sättet? Är det någon här som har erfarenhet av detta?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ja det är ett utmärkt sett att rengöra prylar dock är problemet att baden ofta är för små för att få ner de saker man vill ha tvättat. Använd också sökfunktionen här en del kunnit folk har skrivit om vilka rengöringsmedel de anvnder, själv kör jag på olika typer av alkoholer.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ja det är ett utmärkt sett att rengöra prylar dock är problemet att baden ofta är för små för att få ner de saker man vill ha tvättat..
Någon som prövat Biltemas ultarljudstvättar?? De har ju ett par typer och en förgasare tycks av allt att döma gå ner även i den minsta typen.
Har minst ett dussin förgasare som känns som de behöver tvättas av rejält och tvätt/styck blir ju rätt billigt med egen ultraljudstvätt

35W - 499:-
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Ultraljudstvatt-35-W-2000031680/
70W 999:-
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Maskiner/Ultraljudstvatt-70-W-2000031681/
Deluxe 4999:-
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Ultraljudstvatt-2000031416/

alt man prövar ebay...

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag har en eBay tvätt från Kina stor nog för förgasare. Efter några års bruk håller den nu på att ge upp. Skall istället skaffa en ordentligt stor med ställbar frekvens för att ge bättre grovrengöring.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På T46 har vi den största BT-varianten med 10-literskärl. Den har funkat bra. Vi har tvättat ett stort antal delar i den, bla 18-stycken 150mm Isotta-kolvar. Denna Kina-tvätt säljs ju av ett stort antal firmor på nätet osv. Men inte alla har varianten med värme. Dessutom är Biltemas pris konkurrenskraftigt. Detta plus att om den skulle paja så är ju BT mycket bra att ha att göra med vid garantiärenden. Så därför valde vi att handla denna tvätt från BT.
Nu har den nog över 100-timmars driftttid sedan vi köpte den för ett år sedan, och den tuffar på.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag har en eBay tvätt från Kina stor nog för förgasare. Efter några års bruk håller den nu på att ge upp. .
Passerade BT nu idag.
Den minsta för 35W/499:- i minsta laget för mc-fögasare
70W helt OK i storlek.
Inte bestämt mig för vilken men jag ska ha en, snart.
Tycks vara väl använda slantar.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jobbar med små dylika 4l ungefär och endast en motor, många kunder har större med 4 motorer och rengör LÄTT intorkade limunstycken.....

EDIT: Ta en med värmare också....

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vi har den dyraste Biltemamodellen (4-5000:) på jobbet . Funkar finfint. Sen vilket medel man ska ha i beror ju på vad man ska rengöra. Vi brukar köra maskindiskmedel med hög värme som universal. Perfekt att slänga ner dagens verktyg innan de ska in i skåpet.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!