Under 25 å inte få köra sporthoj?!

Bruzda

Apstoll Mc
Gick med
28 Mar 2005
Mitt emot kyrkogården, framför djursjukhuset
Hoj
Kawasaki kdx 250
Jag undrar om det är någon som har hört något mer om den dumma ideen som rubriken säger?!
Jag måste verkligen veta då jag paxat en hoj till nästa säsong, å vill ju inte köpa en hoj som jag inte får köra för att sedan inte heller få sålt den pga en sådan idiotisk grej.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
är bara skit snack än så länge det har varit på förslag men tvivlar på att det kommer att gå igenom då borde du juinte få köra sportbil heller :3freak

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Hoj
none
25 år sporthoj

Bruzda skrev:
Jag undrar om det är någon som har hört något mer om den dumma ideen som rubriken säger?!
Jag måste verkligen veta då jag paxat en hoj till nästa säsong, å vill ju inte köpa en hoj som jag inte får köra för att sedan inte heller få sålt den pga en sådan idiotisk grej.

tycker inte idén är alltför dum, folk borde lära sig köra innan de får köra en sporthoj. Tycker dock att det är fel att en som är över 25 ska få gå å köpa en sporthoj och kunna nyttja den. Menar vad är det som säger att denna person kör bättre/säkrare än en som är 22?
Tycker det borde vara ca 3 år på mellan innan man ska få köra tung, from 18 år. Skulle kunna va 25 kw, 50kw sen obegränsat me --> ännu bättre!

// Jf

Bruzda

Apstoll Mc
Gick med
28 Mar 2005
Mitt emot kyrkogården, framför djursjukhuset
Hoj
Kawasaki kdx 250
fortsomfan skrev:
tycker inte idén är alltför dum, folk borde lära sig köra innan de får köra en sporthoj. Tycker dock att det är fel att en som är över 25 ska få gå å köpa en sporthoj och kunna nyttja den. Menar vad är det som säger att denna person kör bättre/säkrare än en som är 22?
Tycker det borde vara ca 3 år på mellan innan man ska få köra tung, from 18 år. Skulle kunna va 25 kw, 50kw sen obegränsat me --> ännu bättre!

// Jf

Alltså jag kan vara med på att man inför något sådant, men som jag som har haft mc-kort i tre å ett halvt år och ägt en sporthoj.
Det är orättvisst att dra bort mattan under mina fötter.
Okej om man inför det för de som tar kort efter men inte för oss som redan har kortet.
Jag tog ju kortet för att jag ville köra sporthoj å hur kul är det att sitta å rulla tummarna tills man blir 25?!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Gottis skrev:
är bara skit snack än så länge det har varit på förslag men tvivlar på att det kommer att gå igenom då borde du juinte få köra sportbil heller :3freak

Den jämförelsen haltar rätt rejält.
Hur många >25 år kör ihjäl sig eller skadar sig svårt med sportbil?

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Svårt det där alltså.
Jag vet bara att om jag inte hade haft bilkörkort i 4 år innan jag tog mitt körkort (tog 13 okt) så hade det varit mycket svårare. Nu när alla regler sitter så kunde man enbart koncentrera sig på mckörningen.
Nu finns det ju ingenting som säger att jag är en bättre mcförare för att jag har haft bilkörkort den tiden men ändå...att få erfarenhet i trafiken är ju värt mycket. Det är skönt att ha det i bakfickan då man ska ut att köra.
Skönt man har tagit sitt kort innan den här lagen i så fall träder i kraft.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Det är ett förslag som har disskuterats som åtgärd mot dödsolyckor med motorcyklar.

Sen från snack till handling är det väldigt långt innan det blir verklighet,om det blir.

Leta lite på forumet och www.vv.se på Mc-ola så får du nog svar.

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
om det nu skulle bli så, så kommer det väl gälla för som som ej tagit kort ännu, att bara dra bort mattan för dom som har kk och kört sport låter ju helt orimligt finns ju inte en chans att det stämmer...

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
69:an skrev:
Den jämförelsen haltar rätt rejält.
Hur många >25 år kör ihjäl sig eller skadar sig svårt med sportbil?

är väl ändå ett handhavar ansvar över det hela lr :7peta
jag kan med handen på hjärtat säga att jag kör MC betydligt säkrare än vad jag kör bil vare det gäller Sporthoj lr en GT2:a ( ja jag har kört en sån) så tycker jag ett förbjud skulle va löjligt jag blir själv 25 i april så förbjudet skulle inte röra mej personligen.Men det är ett steg i fel riktning med ett Förbjud

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Gottis skrev:
är väl ändå ett handhavar ansvar över det hela lr :7peta
jag kan med handen på hjärtat säga att jag kör MC betydligt säkrare än vad jag kör bil vare det gäller Sporthoj lr en GT2:a ( ja jag har kört en sån) så tycker jag ett förbjud skulle va löjligt jag blir själv 25 i april så förbjudet skulle inte röra mej personligen.Men det är ett steg i fel riktning med ett Förbjud

öhm seriöst, kör du mer säkrare med mc än bil!? :confused: Kör mer defensivt med mc?
låter konstigt i mina öron iallafall...

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Mr_Malossi skrev:
öhm seriöst, kör du mer säkrare med mc än bil!? :confused: Kör mer defensivt med mc?
låter konstigt i mina öron iallafall...

:hihi :hihi Jag suger på att köra bil så enkelt är det :näsblod

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Med tanke på mognadsgraden i en del inlägg på det här forumet så föds ju tanken att det kanske inte är totalt helt fel tanke. Sen om det är rätt eller inte, det överlåter jag åt andra att bedöma.

sandstream

Guest
Att bara införa en ålder löser nog inte alla problem.
Men visst, moppefuckon som ska hänga på sina polare utan att behärska det kanske har hunnit mogna lite när de fyllt 25 (fan trot).

Jag tror mer på en rejäl utbildning där den som ska ta körtkortet tex får bekosta en bandag i VVs regi och lär sig lite mer om bromsar, kurvtagning mm.
Ungefär som halkkörningen med bil.

Som sagt är det bara ett förslag än så länge och de som redan har kortet ska inte påverkas.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Som sagt tycker också något behövs göras.. Skall inte kunna köpa en R1 efter fått körkort direkt oavsett ålder.
Körvana = år = större hoj!
Inte fan flyger man JAS första dagen på flygskolan ?
Men som tjejen påpekar... hon har betalat ett antal tusenlappar för att få köra sporthoj, införs då en lag som drar undan mattan för hennes körkort helt plöstligt så kan de ju betala tillbaka pengarna för kk också om det skall vara rätt.

Det påpekades också att man är bättre förare när man kör mc om man kört bil... skulle vända på det då jag haft hojkort i 5 år och tog bilkort först vid 28 års ålder.. pg.a ointresset för bil! Men handen på hjärtat kan jag säga att jag är fan så mkt bättre bilförare efter haft mc kort i 5 år och vet att så fort jag sätter mig i en bil är jag en idiot.. men tänker mer som en mcförare i bilen.
Hejar ju t.o.m på mötande mc i bilen :hihi Men de ser mig dock inte

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Synd att man bara fokuserar på det negativa.

Antalet omkomna i mc-olyckor har i år minskat från 57 till 43 samtidigt som antalet mc-förare blir fler o fler för varje år.

Antalet omkomna totlat bil/mc etc är det lägsta i sverige på över 50 år.

55% var 50+.

(har skrivit detta förut där jag angav källan, finner dock inte den nu)

Last edited:

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Som dom redan sagt. Det är ett förslag, och det kommer troligtvis ta sin lilla tid innan det finns en lag som säger så!
Även om en lag nu skulle komma i kraft innan du blir 25 så lär du inte påverkas om du redan har körkort o båge....

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Bruzda skrev:
Ålder är inte relevant, erfarenhet är utan tvekan det allt hänger på.

I grunden är en 20åring lika "dålig" i trafiken som en 25åring när båda är i början av deras hojkarriär/ny exade.
Och jag antar att det ser likadant ut genom alla åldrar.

Min teori är att yngre förare har lättare att ta till sig utbildningen och även bättre kan använda den i trafiken överlag. Visst de finns ju alltid några som vid "behov" drar på lite extra i mellan åt och det går åt skogen....men de är bristen på erfarenhet och inte beroende på personens ålder som spelar in.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM