Under 600cc med kul motorkaraktär och ljud?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ibland blir jag sugen på att skaffa en mindre hoj som låter snabb och känns kul att köra, utan att konstant hota körkortet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Någon som har bra förslag?

Det finns ett antal spännande äldre hojar, men dessa brukar vara svåra att få tag på och dyra. Några exempel: Honda CBR250RR, Honda RVF 400, Kawasaki ZXR400.

Tittar jag på nya mindre hojar hittar jag tyvärr bara A2-maskiner med parallelltwins, tam motorkaraktär och gräsklipparliknande ljud.

Det måste inte vara en radfyra med helkåpa, även om det är där jag känner mig hemma.
Finns det någon A2 som har lite trimpotential och kan byggas till att få kul karaktär/ljud är det absolut okej.

Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Ibland blir jag sugen på att skaffa en mindre hoj som låter snabb och känns kul att köra, utan att konstant hota körkortet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter. Någon som har bra förslag?

Det finns ett antal spännande äldre hojar, men dessa brukar vara svåra att få tag på.
Några exempel: Honda CBR250RR, Honda RVF 400, Kawasaki ZXR400.

Tittar jag på nya mindre hojar hittar jag tyvärr bara A2-maskiner med parallelltwins, tam motorkaraktär och gräsklipparliknande ljud.

Det måste inte vara en radfyra med helkåpa, även om det är där jag känner mig hemma.
Finns det någon A2 som har lite trimpotential och kan byggas till att få kul karaktär/ljud är det absolut okej.

Pja, mina enkla 50 cent, då - Ge de nya småhojarna på 3-500 cc åtminstone en fair chans, även om trimmöjligheten är begränsad. Det finns ett helt batteri att välja på: stånkor, twinnar, japaner, indiska österrikare, någon düsk, indier... allt efter tycke och smak. Kanske kommer du finna någon av dem vanebildande...?
Jag körde ett tag min lilla Yamaha MT-03 med helsystemet från Akrapovic. Ingen Ducce, nej. Men dråplig skillnad. Karaktärslöst? Ja, för de som inte ser annat än till effektsiffrorna, kanske? Jodå - Less is more. Ibland.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
På 70 talet hade Rolf (en kompis i Jakobsberg) en Husqvarna 500 kross. Satan var den var rå.
så visst finns det råa maskiner. Ok inget man åker 10 mil på direkt. Men skulle nog funka där åxå i nödfall. Fast den kvaliteten finns väl inte idag

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Bygg kafferäser av en vägreggad 2t enduro hoj.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Pja, mina enkla 50 cent, då - Ge de nya småhojarna på 3-500 cc åtminstone en fair chans, även om trimmöjligheten är begränsad. Det finns ett helt batteri att välja på: stånkor, twinnar, japaner, indiska österrikare, någon düsk, indier... allt efter tycke och smak. Kanske kommer du finna någon av dem vanebildande...?
Jag körde ett tag min lilla Yamaha MT-03 med helsystemet från Akrapovic. Ingen Ducce, nej. Men dråplig skillnad. Karaktärslöst? Ja, för de som inte ser annat än till effektsiffrorna, kanske? Jodå - Less is more. Ibland.
Jag har gett flera A2-chansen. Det är kompetenta hojar, som utan problem går att köra tillräckligt snabbt runt en bana. Men det är inte chassi, bromsar eller effekt som gör att jag upplever dem som karaktärslösa. Det är ljudet och hur motorn känns när man gasar genom registret.

Hade gladeligen tagit en A2-sportis med samma effektsiffror, om det satt en kul radfyra, V4, trippel eller kanske t om stånka eller V-twin. Ja, exempelhojarna jag nämnde ovan är inga effektmonster.

Vad jag menade med trim handlade mer om att få ett roligare ljud och karaktären av en trimmad motor än att hitta så mycket mer effekt.

Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Bygg kafferäser av en vägreggad 2t enduro hoj.
Ja, caféracer i någon form känns inte fel. Just 2t enduro kanske är att ta i lite mer än vad som behövs.
Frågan är vilka hojar som relativt lätt går att få tag på och som också har hyggligt chassi.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl de gamla 250cc sporthojarna. CBR250RR, ZX2R, GSXR250 som kvalar in. Kawa har ju en ny sån på gång med, men den tvivlar jag starkt på dyker upp i Sverige.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Vilken fantastisk hoj! Tyvärr mycket dyrare än vad jag vill lägga på detta.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En lite äldre Ducati eller Guzzi av de mindre modellerna typ 620, V65 är nog mest ljud för pengarna.

Eller en gammal Super tenere med lite öppnare blås.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Varför inte en Yamaha Trx.
Eller Java med yamaha 660 stånka motorn.
Finns ju någon landsväg modell yamaha med stånka 660 också
Och även någon aprilla med yamaha 660 stånka motorn.

660 är Väldigt lätt att konvertera om till EX raptor 700 biggbore då 800+cc o med stroker vev tja beroende på pris är 1000cc möjligt.
660 baseras i grund o botten på xt550 sedan 600motorn och i 660 så är man inne på generation 7 av xt550 motorn sista 600 var gen 6 600 belgrada.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC