Underbar jämförelse: iMac <–> Dell XPS 410

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nejdå, det behövs inte. MjukvaruFW/AV funkar alldeles utmärkt. Det är massmedia som skrämmer upp moster Asta och farbror Stig till att gemena mans datorer hackas flera gånger dagligen, och programmerar om deras brödrostar i farten :D Router/bb-delare skaffar man när man får en andra dator som ska kunna vara på internet samtidigt som den första.

Think again. Miljontals pc har trojaner som spionerar på användarens aktiviteter för att skicka ut lösenord, klicka på annonsbanners och skicka spam. Flera av bot-näten är kraftfullare än världens största superdatorer och ägarna har ingen aning.

Ett exempel, över en miljon pc: http://www.pcworld.com/article/id,137854-page,1/article.html

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Think again. Miljontals pc har trojaner som spionerar på användarens aktiviteter för att skicka ut lösenord, klicka på annonsbanners och skicka spam. Flera av bot-näten är kraftfullare än världens största superdatorer och ägarna har ingen aning.

Ett exempel, över en miljon pc: http://www.pcworld.com/article/id,137854-page,1/article.html

Ja, och? Du påstår alltså att man måste skaffa hårdvarubrandvägg istället för de antivirusprogram- och brandväggar som existerar. "ok" :rolleyes:

Jag har fipplat med datorer till kreti och pleti i min omkrets 10 år och jag har ännu inte stött på någon zombie. Spyware, virus och grejer har jag hittat, men en enkel kommentar om att "klicka inte YES på något som ploppar upp slumpmässigt" brukar åthjälpa dessa problem.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ja, och? Du påstår alltså att man måste skaffa hårdvarubrandvägg istället för de antivirusprogram- och brandväggar som existerar. "ok" :rolleyes:

Jag har fipplat med datorer till kreti och pleti i min omkrets 10 år och jag har ännu inte stött på någon zombie. Spyware, virus och grejer har jag hittat, men en enkel kommentar om att "klicka inte YES på något som ploppar upp slumpmässigt" brukar åthjälpa dessa problem.

Jag reagerade mer på ditt påstående att folk inte har så mycket att oroa sig över. Vad man väljer för att skydda sig är en helt annan diskussion men eftersom vi är i en mac-tråd så kan jag ju säga att väljer man ett os som inte är det dominerande så är risken att drabbas av något elakt väsentligt mindre. Dock är det ett reellt hot, uppåt 90% av all mail på internet är spam idag och en allt större del skickas av "oskyldiga" pc. Gratis bandbredd åt spammarna och väldigt svårt att blockara då det kommer relativt lite från väldigt många ställen.

Det vore en väldigt bra start om folk följde ditt råd men tyvärr räcker det inte på långa vägar. Det finns mycket malware som aktiveras utan din medverkan.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Det är väl mycket som är svårt att upptäcka. Har man norton så är det nästan allt. POlaren förklarade för mig hur många olika varrianter av virus, spyware man exponerar en oskyddad dator för i minuten och var något helt bissart många som var och knackade på dörren. Måga innebär ju inget direkt hot mot ens dator utan använder den bara som del i ett nätverk men som nämnts så är det ju mycket snokerier om surfvanor och så´n skit också som figurerar.

Jag är övertygad om att allt detta kommer finnas på mac inom kort okså.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag är övertygad om att allt detta kommer finnas på mac inom kort okså.

Du behöver nog inte ligga sömnlös om nätterna, OS X måste bli mycket större för att dra till sig denna typ av intresse, är de under 10% marknadsandel är det inte värt besväret. Samma resonemang som med spelen, det handlar också om pengar.

Försökte googla lite på virusstatistik till Mac men det går knappt att hitta en aktuell artikel vilket säger en del. Här lite allmänna siffror för olika os:

http://en.wikipedia.org/wiki/Virus_statistics

Mac 1
PC 140.000

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Har Vista detta? En rejäl utveckling av nuvarande "Förhandsvisning". Verkar grymt praktiskt.

Bifogat

• quick_look.jpg
    quick_look.jpg
    137.6 KB · Visningar: 62
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Och ni som bygger egna datorer, bygger ni egna bilar och hojar också så att ni alltid får most bang for the buck? Jefla IKEA-folk...

Man bygger sina egna datorer så att man kan bestämma fullt ut vad man vill ha med. På detta vis slipper man allt onödigt tjaffs som man kanske hade fått om man köpte en "färdigbyggd". Samtidigt får man bättre pris/prestanda.

Men om du tycker att man är dum i huvet för man vill ha bra saker är det ju lönlöst att fortsätta skriva.

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
G/S PD, GL1500
Jag vill hävda det med viss emfas. Baserat på erfarenhet av arbete med nätverkssäkerhet och nätverksprojektering. Men inte istället för mjukvarulösningarna. Man ska ha en hårdvarubrandvägg också. Helst en riktig som gör statefull inspection -- men där någonstans börjar det kanske bli paranoiavarning... :rolleyes:
Om alla hade det så skulle världen vara en (lite) bättre plats med mindre spam och skit...

Jag har fipplat med datorer till kreti och pleti i min omkrets 10 år och jag har ännu inte stött på någon zombie.

Hur skulle du detektera en bra rootkitförsedd zombie då? Utan att analysera nätverkstrafiken till och från burken i fråga? :va

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Man bygger sina egna [.....] så att man kan bestämma fullt ut vad man vill ha med. På detta vis slipper man allt onödigt tjaffs som man kanske hade fått om man köpte en "färdigbyggd". Samtidigt får man bättre pris/prestanda.
Absolut. :)

Bifogat

• Hemmabygge2mPamsan.JPG
    Hemmabygge2mPamsan.JPG
    61.1 KB · Visningar: 50
  • sbm5.JPG
    sbm5.JPG
    76.6 KB · Visningar: 47

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jag vill hävda det med viss emfas. Baserat på erfarenhet av arbete med nätverkssäkerhet och nätverksprojektering. Men inte istället för mjukvarulösningarna. Man ska ha en hårdvarubrandvägg också. Helst en riktig som gör statefull inspection -- men där någonstans börjar det kanske bli paranoiavarning... :rolleyes:
Om alla hade det så skulle världen vara en (lite) bättre plats med mindre spam och skit...

Hur skulle du detektera en bra rootkitförsedd zombie då? Utan att analysera nätverkstrafiken till och från burken i fråga? :va

Jag går aldrig utanför dörren längre. Vem vet, månen kan ju trilla ner vilken dag som helst.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag går aldrig utanför dörren längre. Vem vet, månen kan ju trilla ner vilken dag som helst.

Du har förstås rätt att vägra lära dig något nytt om säkerhet, du är i gott sällskap bland en mängd Mac-användare faktiskt, många av dem är lyckligt ovetande precis som du. Det är kombinationen Windows och okunskap som är farlig, då kan man vara en zombie utan att veta om det. ;)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Du har förstås rätt att vägra lära dig något nytt om säkerhet, du är i gott sällskap bland en mängd Mac-användare faktiskt, många av dem är lyckligt ovetande precis som du. Det är kombinationen Windows och okunskap som är farlig, då kan man vara en zombie utan att veta om det. ;)

Jomenvisst seru, du har verkligen klart för dig :tummenupp Det kommer in massvis med virus, trojaner och annan skit i min dator som varken brandvägg eller virusprogram tar hand om. Och det mest fantastiska är att allt detta händer utan att jag gör ett enda dugg! De bara kommer farande i luften liksom SWOOOOSCH och invaderar! Det är kanske därför min brödrost börjat ta längre tid på sig, det är nån jefla hacker som sitter och skruvar ner värmen på den så fort jag ska äta frukost. För det har jag minsann läst i tidningarna att det händer om inte ALLA köper en sån däringa fajjervall.

Du drar säkert på dig 4 kådisar när du muffar också, de 3 första kan ju gå sönder och cheyen bli på tjocken. Säkrast är kanske trots allt att skita i det där med sex, och sätta er på varsin mugg och onanera istället?

Fantastiskt förresten att ni lyckades dra en tråd om mac vs PC i riktningen hur okunnig jag är som inte har köpt en sån däringa hårdvarufajjervallare innan jag går ut på nätet. Snyggt jobbat grabbar!

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Du drar säkert på dig 4 kådisar när du muffar också, de 3 första kan ju gå sönder och cheyen bli på tjocken. Säkrast är kanske trots allt att skita i det där med sex, och sätta er på varsin mugg och onanera istället?
Bra jobbat att diskvalificera dig själv ur diskussionen.

Lunarstorm tar emot dig med öppna armar. :hej

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln