Underbar jämförelse: iMac <–> Dell XPS 410

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Och du undrar villken sten jag sovit under? Varför skulle man behöva uppgradera grafikkortet?.....menar du allvar?

Att köpa en komplett färdig dator från villken handlare som helst är något som en person som , u guessed it...inte vet speciellt mycket om datorer gör ( eller så bryr dom sig inte ). Du betalar för mycket för grejor som redan är på utgång eller åtminstone snart är det........i dom flesta fall. Eller så betalar du för idiotgrejor som aldrig används, typ internt modem eller diskettstation.......tar i lite kanske, men du fattar poängen.

Du påstår att de som köper "färdiga" datorer inte fattar något om datorer...
Jag tycker det är lite att ta i.. Den stationära macen vi har som bas för musiken är 4 år gammal och är fortfarande en grymt potänt dator. Vi kör protools, Logic samt en massa mjukvarusyntar som är det senaste som finns och inget klagar på prestandan.
Min MacBook är fortfarande up to date och det beror på att de inte sparat på krutet.

Köper man en pc för 4k kanske läget är annorlunda men de macar som säljs i dag och de senaste åren är färdiga videor, bild, musikredigeringsatudios. Vad tycker du man bör uppdatera?

Visst, jämför Apple datorn med en PC...men jämför då med en laptop, och inte en stationär PC. IMac är en STATIONÄR laptop med alla dess fördelar ( platssparande mm. ) OCH nacktdelar ( kylning, utrymme mm. ) och tydligen är det bara jag som tycker en stationär laptop är ett idiotiskt koncept till att börja med. Ungefär som att bulta fast en borrmaskin i taket o kalla det en pelarborrmaskin istället för att köpa det som gör jobbet bäst, borrmaskin ELLER pelarborr. Eller som i det här fallet, laptop ELLER stationär....eller både ock.

Att jämföra IMac med en stationär PC är lika puckat som att jämföra en Mini Cooper med en Hummer..
En laptop är en bärbar dator, varför ska man inte jämföra Imac med en stationär? för att det inte finns plats att köpa nördgamerfläktar med lydioder att stoppa i? Allt du behöver finns där och räcker inte 320 gig HD så finns TB diskar för usb. PRestandan är det absolut inget fel på och det kommer den inte vara de närmsta åren heller. För att hamna i samma graffikprestanda på en pc måste du spotta ur dig en bra slant. Tycker du är ute och cycklar där.

Att Mac ökar i persondatorförsäljningen och PC sjunker ( om det nu stämmer ) Kanske beror på att fler och fler börjar inse att man kan sätta ihop sin egna dator betydligt billigare. Det är trots allt inte raketforskning vi snackar om. Alla delar i en dator utvecklas heller inte i samma takt. Bara för att du "behöver" ett nytt grafikkort så är det inte säker att du behöver ett nytt nätaggregat = idiotiskt att köpa helt ny dator bara för att en del behöver uppgraderas.

Som sagt, kör IMac o va glad...men snacka inte skit om andra alternativ. Var liksom så hela tråden startade, typ.

Är inte PC användares fel att Mac användare inte kan sätta på en PC utan att få härdsmälta.

Macförsäljningen ökar för att: de numera är kompatibla med allt samt att de från att varit nästan uträknade blivit jävligt bra datorer.
Jag snackar inte mer skit om andra datorer än vad du gör. Jag är glad över att slippa mycket av de irriterande faktorerna hos pc. Har du verkligen använt en senare mac så pass mycket att du vet vad du klagar på?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast de 3-4 macrelaterade trådar här har spårat ut i diskution pga griniga PC-komunister som ger sig in i trådarna och börjar hacka, om inte alltid så oftast utan ett fragment erfarenhet av macen.
Var det en grinig pc-kommunist som startade tråden och vad var syftet med tråden om inte att påpeka att Mac är bäst och de som inte har Mac är dumma i kolan? :D
Jag har erfarenhet av MAc sedan den första Macen kom på 80-talet och har haft både stationära och bärbara Mac och PC. :pannkyss

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mac är lite som Ducati. En fenomenal upplevelse för användaren där tillverkaren har lagt ner sin själ i utvecklingsarbetet. De som häcklar Mac (och Ducati) har sällan relevanta erfarenheter av det de häcklar.

Håller Jag väl kanske inte med om. Visst Jag vet inte nog om en ducce för att kunna hacka på den. Men Jag tycker man kan säga här som i många andra fall att man får vad man betalar för. Jag tycker macen är överlägsen men visst, den kostar ju faen också.:gnissla

Var det en grinig pc-kommunist som startade tråden och vad var syftet med tråden om inte att påpeka att Mac är bäst och de som inte har Mac är dumma i kolan? :D
Jag har erfarenhet av MAc sedan den första Macen kom på 80-talet och har haft både stationära och bärbara Mac och PC. :pannkyss

hehe jo men man måste ju hålla med om att bilden i första inlägget är rätt frän. Och man är ju inte dum i kolan för att man inte vill lägga 20k på en sån när en pc för 5 funkar helt ok.

Då borde du ha sett utvecklingen hos macen. Kommer ihåg polarens farsas mac på tidigt 90-tal... Det var ingen rolig historia. Ha höll på med reklam och skit. Jag hajade ingenting av den.

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Du påstår att de som köper "färdiga" datorer inte fattar något om datorer...
Jag tycker det är lite att ta i.

En laptop är en bärbar dator, varför ska man inte jämföra Imac med en stationär? för att det inte finns plats att köpa nördgamerfläktar med lydioder att stoppa i? Allt du behöver finns där och räcker inte 320 gig HD så finns TB diskar för usb. PRestandan är det absolut inget fel på och det kommer den inte vara de närmsta åren heller. För att hamna i samma graffikprestanda på en pc måste du spotta ur dig en bra slant. Tycker du är ute och cycklar där.

Har du verkligen använt en senare mac så pass mycket att du vet vad du klagar på?QUOTE]

Jag sa: Vet inte speciellt mycket..eller bryr sig inte.

Kanske skulle ställa samma fråga, har du använt en senare PC till annat än surfing? Till något som kräver kraft?

Även om jag inte använt en MAC så kan jag läsa innantill och inse att det är ett jäkla överpris för medioker PRESTANDAD...säger ingenting om drivrutiner mm.

Du betalar för design...kan alla vara överens om det så skulle nog allt vara frid och fröjd.

Och vad gäller grafiken, du får samma grafikkort till PC som sitter i IMac för runt 660 spänn på Datorbutiken. ( Det dyraste i IMacen. ) :rolleyes: ..knappast top of the line, inte ens mediokert.

Anledningen till att jag säger: jämför IMac med laptop, är för att IMacen har mer gemensamt med en laptop än med en stationär pc. Och lets face it, jämför du en IMac med en stationär PC i samma prisklass så får IMacen pisk i alla kategorier, typ minne, grafik mm, så är det bara.

En av anledningarna till att dom använder tex just det grafikkortet är dels för platsbrist och dels för att om du smäller i tex ett GForce 8800 GTX i IMacen så brinner den upp pga. otillräcklig kylning.....precis som i en laptop. ( Om nu IMacen...eller laptopen för den delen ens kan starta upp med ett kraftigt kort inkopplat utan andra modifieringar )

Som sagt, är säker en jättebra dator vad gäller utseende, platssparande, surfing o lite till, men jämfört med en stationär Pc hamnar den i samma kategori som en familjs 2:a eller 3:e dator som småttingarna har för att spela pacman eller göra läxorna på. ( PC har faktiskt också utvecklats på senare år )

Sry.

P.S. I det utförandet som på bilden som startade den här tråden. Räknar man in externa hårdiskar mm, så faller ju jämförelsen direkt. Jämförelsen att IMac är clean och PC är det inte.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag ser verkligen fram emot att du förklarar hur du har den funktionaliteten. Att du har något som kallas backup gills inte.
Det verkar vara ungefär samma iaf.

Säkerhetskopiering. Sen finns där lite olika alternativ.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Jag skulle nog ta det med en traktorskopa salt isf.

Du litar alltså på det mesta av innehållet i en reklam om dess egna produkt?
Notera att jag skrev det mesta, inte allt.

Med tanke på att reklam enligt svensk lag inte får ljuga, medans vi har yttrande och tryckfrihet i redaktioneltext. (man får alltså ljuga hur mycket man vill, bara det inte är reklam). Så kan man lita på reklam.

Däremot måste man lära sig vad i en reklam som är fakta (som måste stämma) och vad som är förskönande ord, som igentligen inte betyder ett skit.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det enda som Apple är bra på är marknadsföring. De har en förmåga att stoppa gammal skit i en ny och fräsch förpackning och få folk att tro att det är något nytt och revolutionerande de har kommit med.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
:lol Man kan göra backup. Guuuud vad high tec. Framtiden är här. :D

Om du och Loy verkligen läste vad Time Machine innebär så ser jag fortfarande fram emot en redogörelse för era alternativ. :)

Det är det här som är problemet, det går inte att förklara skilladerna för en som inte har sett det med egna ögon eller för den delen inte behöver fördelarna utan nöjer sig med grundfunktionalitet.

Hur förklarar man styrkänslan i en 911 för en som bara kört Volvo?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Om du och Loy verkligen läste vad Time Machine innebär så ser jag fortfarande fram emot en redogörelse för era alternativ. :)

Det är det här som är problemet, det går inte att förklara skilladerna för en som inte har sett det med egna ögon eller för den delen inte behöver fördelarna utan nöjer sig med grundfunktionalitet.

Jag tycker detta verkar vara i princip samma sak :confused:

Bifogat

• kopia.jpg
    kopia.jpg
    56.8 KB · Visningar: 65

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
......

Det går att svänga lika bra med en Volvo och den är mycket billigare. Det är även lättare att byta ratt! Det finns även styrväxlar så en Volvo kan styra mycket snabbare än en Porsche kan.

För det är viktigt att kunna svänga jettesnabt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Det går att svänga lika bra med en Volvo och den är mycket billigare. Det är även lättare att byta ratt! Det finns även styrväxlar så en Volvo kan styra mycket snabbare än en Porsche kan.

För det är viktigt att kunna svänga jettesnabt.

Som sagt, det går inte att beskriva i ord. ;)

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Du förstår det alltså inte själv. Du har sett på Apples hemsida att det är nytt och revolutionerande. :tummenupp

Jag förstår att det är svårt att hänga med i diskussionerna men jag refererade till skillnaden i styrkänsla mellan en 911 och en Volvo som MagnusK missförstod på ett sätt som bara bevisade att vissa saker inte går att förklara.

Sedan kanske det skulle hjälpa er som hånar Apple att faktiskt läsa på lite, exemplet med Time Machine visar ju att ni inte ens förstått konceptet utan jämför rakt av med simpel backup. Är det något som är pinsamt så är det när folk gör sig roliga över andra när de uppenbart är ute och cyklar själva.

Jo visst men om du skulle lägga mellanskilnaden på en volvo så tror jag den skulle köra över porschen.

Så var vi tillbaka på kostnadsaspekten igen. Är det helt omöjligt att inse att vissa glatt betalar mer för bättre produkter och kanske använder andra index än dig själv? Du kanske tycker en Volvo är bättre än en Porsche för att den lastar mer, det är helt ok med mig.

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag förstår att det är svårt att hänga med i diskussionerna men jag refererade till skillnaden i styrkänsla mellan en 911 och en Volvo som MagnusK missförstod på ett sätt som bara bevisade att vissa saker inte går att förklara.....

ironiserade över :fakta

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...