underbart att KICKA igång en husa 650

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
(har sökt i forumet)

har en fs650 03:a som jag ägt i ett par veckor bytte kickaxeln efter en incident.
och ventilerna är nyjusterade. men likt förbannat hade jag ett h*vete imorse när jag skulle köra till sjön och jogga lite. kickade mig genomsvett tills jag tröttnade och tog startkablarna. höll på med dem i 20 min innan fanskapet startade (98 oktan). precis som att det inte hjälper att köra på starten (motorn gick runt) förmodligen hade den surnat rejält lustigt nog var han tjurig när jag skulle hem sen 20 min senare. häromdan startade den lätt efter ett par kickar detta med 95 oktan.

ska man ha switchen (höger på styret) hi-low på hi när man kickar igång han kall eller??

batteriet är lite kasst kan detta påverka tändningen??

kan man konventera en 03:a till ex 05 som har lite bättre startmotor om så vad skulle det kosta??

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Det är ganska enkelt att kicka igång en Husa, om man vet hur man ska göra och allt är rätt ställt (ventiler, tomgång, bestyckning etc.). Var i Blekinge bor du? Om du vill ha hjälp och tips, är jag nere i Karlskrona igen på lördag kväll. Om du inte löser det med hjälp av forumet innan dess.

Det finns beskrivet i ett antal trådar hur man gör när man kickar igång besten enklast och hur man kollar allt som ska vara inställt. Sök! :tummenupp

Fast... om du frågar DaFris så är det mitt fel att hans Husa är i tusen bitar. :D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hi / lo är väl för att ändra tändkurvan och där med karaktären på hojjen ( har jag för mig va nått år sen jag hade husan..)

Ska gå att konvertera till nyare tändning finns massa trådar om det bara söka :tummenupp

Fast lite smidigt ju! du kicka tills du va trött då slapp du ju springa :hihi

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Stäng av lyset också, så får du kanske lite starkare gnista, när ditt batteri är dåligt eller du kör utan det.

Kickkungen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2007
Hoj
Husaberg 650
Vet inte om jag gör riktigt när jag kickar....men det funkar kanon på min 650 02a.. spelar ingen roll om den är kall eller varm. jag startar med att göra hela kickrörelsen sakta, (mao för ner kicken till botten och släpper upp den tills det klickar) Där stannar jag och börjar kicka med hjälp av hjälpstarten för att få motorn att snurra, och får jag inte motorn att snurra tillräckligt då startar den inte utan får kicka ca 3-5 ggr till, och absolut inte RÖRA på gasen =D då smäller det..

tänkte på det när jag läste din post andra gången....
har du bytt tändstift? kan även kolla tändningslåset! kablar tenderar bli slitna med tiden :tungan

Last edited:

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Hoj
BMW F 800 GS -2010
Jag hade ett jäkla problem att kicka igång min Husaberg 650fs -01 i början, men med lite träning och teknik startar den alltid på 2-3 kicken.
Så här gör jag förutom att ventiler, dekomp, blandskruv och tomgångsskruv är korrekt justerade:
- Står upp på hojen med cykeln antingen på mekpallen eller balanserar emot vägg eller dyligt. Detta för att få kraft i kickandet, räcker inte med att stå bredvid eller sitta och kicka för mig. (95kg, 185cm)
- Kickar sakta 2-3 ggr. med choken i utan gas.
- Drar ur choken och kickar med full kraft, high på tändningen och absolut ingen gas. Går igång på 2-3 kicken utan några större problem eller svettande...

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Bytte du kickaxeln själv? Har den strulat bara efter det eller var den likadan före? Sitter själva kicken rätt, så att du får den i rätt läge och kan kicka igenom ordentligt?

gorkas

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
Husaberg 650 -02 / Benelli Cafe Racer -08
Jag förstår inte hur ni bär er åt? Jag är 174lång och väger ca70kg och jag kan håde sitta på min hoj och stå brevid och kikka med höger ben på husa 650 -02 och den startar alltid jätte lätt både kall (2-3kick) och varm (1-2kick) utan choke.

Tror jag ska hålla en "så kickar du igång din husa kurs" för alla stora killar som inte får igång sin moppe..;)

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
vaffan, de där. Jag fleskade alltid igång min 02a med vänsterhanden. lugnkvist.

Efex

Bättre än dig helt enkelt...
Gick med
31 May 2008
Hoj
Ktm 530 Exc (SM) 08 factory edition black, Ktm 450 SMR 06
Fixar du en kurs som heter: Så här kickar du igång din ktm 450 smr 06 samtidigt? Jag överväger att lägga 6 k på en el-start......

Jag förstår inte hur ni bär er åt? Jag är 174lång och väger ca70kg och jag kan håde sitta på min hoj och stå brevid och kikka med höger ben på husa 650 -02 och den startar alltid jätte lätt både kall (2-3kick) och varm (1-2kick) utan choke.

Tror jag ska hålla en "så kickar du igång din husa kurs" för alla stora killar som inte får igång sin moppe..;)

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
ja kickproblemen är lösta, ren träningssak. Kall motor ut med choke gasa 2 ggr (axxpump) kanske inte finns på husorna men det verkar funka. kicka ner tills det tar tvärstopp (komptakt). in med decomp tryck ner kicken litegrann tills man känner att det börjar bli lättare,ut med decomp, upp med kicken hela vägen, sedan är det bara sparka till utav bara..... vipps så startar fanskapet. som redan nämt i tråden så är det lättare att stå mot en vägg och kicka men det är en träningssak. senast man kickade igång något så var det på moppetiden och där satt kicken på höger sida. klart det blir dumt att kicka med vänster ben då.

kickaxeln är ju dålig på de äldre husorna och går lätt av om man använder fel teknik och får ett bakslag ex. när min axel gick av satt de i en uppgraderad modell av axel som förmodligen tål lite mer stryk..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln