Undercut (!?) i Stockholm?

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hej

Håller på och river i en FZR1000 från 1987 där tvåan hoppar ut vid pådrag och som väntat ser nu när jag rivit ut allt att tapparna på sidan av kugghjulet som greppar i kugghjulet bredvid i växellådan är slitna. Typfel på gamla Yamaha...

Att få tag på nya verkar inte vara så lätt inte ens på ebay, så jag har förstått att man kan bearbeta tapparna sk. undercut så dessa greppar bättre.

Någon som vet något företag som kan göra det i Stockholm? Närmaste jag hittade var i Västerås och det känns att det borde gå att göra även i Stockholm. Gillar personlig kontakt :)

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag utförde det själv med en dremel för många år sedan. Lådan funkade perfekt dom åren jag hade hojen efter det.

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Intressant... Har du några detaljer på hur du gjorde?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Slipade ingreppsklackarna med lite vinkel in mot centrum, googlade på cuttade drev innan. Kanske ingen metod att rekommendera, men funkade bra för mig.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det är inte svårt att bearbeta dreven/klackarna, men det är givetvis av yttersta vikt att alla blir lika. Annars driver det bara på en klack i värsta fall, och då håller det inte så länge.

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Hoj
Flera
Ett alternativ är låda från YZF 750 R som är undercuttad och tål stryk. Du behöver shimsa framdrevet på utgående axel för rätt linje på kedjan mot bakdrevet. Annars passar det rakt av och är dessutom 6-växlad.

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Matte Busa huserar ju i Sthlm, kolla med honom om han kan fixa det.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati