underhålla skinnställ

IGNJATOVIC

Guest
Hur underhåller man ett skinnställ? Jag har ett tvådelat dainese i skinn.

Ska man smörja in det i nån olja eller liknande när man inte använder det (över vintern?)

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Absolut smörja in innan vintern!

Jag brukar kemtvätta stället och be dom fetta in stället. När du hänger undan det, använd aldrig plast som "garderob" utan papper. På så sätt slipper du ev fukt från tvätten och därmed mögel.

Nånstans i feb/mars kan det vara bra att plocka fram stället och fetta in det igen. Kör själv med Lidls skinnfett. Funkar bra... :yoparty

-Freddy-

Guest
Jag tar bort insekter med en fuktig trasa, sen stryker jag ut läderfett över hela stället med hjälp av en tvättsvamp, låter det vara över natten och torkar bort ev överflödigt fett med papper eller ren trasa. Brukar bli 2ggr per år.

Skinnet håller bättre och torkas inte ut, det blir också lättare att rengöra då myggen inte fastnar lika lätt. (kör ju i norrland) Sen impregneras lädret på köpet lite ifall det kommer en regnskur.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag gör likadant jag med rengör det med trasa vid behov (ungefär efter varje kvälls repa tar ju bara 20 sekunder o gnida av sig med en trasa) o fettar in det någon eller några gånger per år.

Köppte mitt fett i en MC butik

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har precis lagt ett antal timmar på att vårda mitt skinnställ.

Förut så har jag använt IKEA's läderrengöring "ABSORB", lädret blev tokrent och dessutom så är det återfettande.

Sist jag var på IKEA så såg jag dock att dom har utökat med en ny grej, den heter också "ABSORB" men det är två flaskor och en rengöringssvamp i förpackningen, kostar 98:-.

Först gör man rent stället med rengöringsflaskan och låter det torka, sen smörjer man in stället med en "leather cream" - låter det torka 1½ timme och polerar sedan av det med en trasa. Det vart långt bättre än vad jag hade väntat mig, skinnet blev jättemjukt och stöter dessutom bort vatten. Stället ser ut precis som nytt.

Så detta rekommenderar jag istället för dyra småburkar som dom säljer i mc-butikerna.

Last edited:

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
När jag köpte mitt ställ så köpte jag även dainese vårdkit. Innehåller en rengörare och en infettare. Kostade 290 spänn på lelles och bör räcka till 5-6 omgångar.

Tips om billigare? :confused:

Gjorde rent mitt ställ för första gången igår. Det tog runt 40 minuter men då gjorde jag jacka, brallor, handskar och stövlar. Resultatet blev väldigt bra.:tummenupp

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
När jag köpte mitt ställ så köpte jag även dainese vårdkit. Innehåller en rengörare och en infettare. Kostade 290 spänn på lelles och bör räcka till 5-6 omgångar.

Tips om billigare? :confused:

Gjorde rent mitt ställ för första gången igår. Det tog runt 40 minuter men då gjorde jag jacka, brallor, handskar och stövlar. Resultatet blev väldigt bra.:tummenupp

Fettade in min jacka och handskar idag med en produkt som heter Skinnfix rätt och slätt!

För 300:- fick jag Skinn & lädertvål, En burk 250 ml Skinnfix + en 90 ml (på köpet) samt trasa och 2 svampar!
Försäljaren sa att stora burken räcker till ungefär 40 kvadratmeter!!!!
Fungerade skitbra!

kolla deras hemsida för info!

www.fix-universal.com

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Biltemas lädervårdskit är bra. Använd INTE minkolja eller liknande för då blir lädret "kladdigt" och man sitter som fastklistrad i sadeln...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hur underhåller man ett skinnställ?

så många svar o inte en enda berätta att du ska dra en rolig vits :tungan

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Hur underhåller man ett skinnställ?

så många svar o inte en enda berätta att du ska dra en rolig vits :tungan

Äntligen så ger OZEO svaret på frågan i tråden. Jag vet inte vad ni andra svamlar om; fett och smörja läder etc. Jag brukar posera i sexiga poser, det tycker han är roligt. Värre när jag är naken under stället, då brukar det bli lite sura miner till kvällen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Häng inte upp stället när det är blött bara, då är det för stort till nästa säsong.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Någon sa att minkolja var kasst och någon sa att det funka fint.... Fick en burk av en kille jag träffa på i jobbet. Vågar jag prova den, fler erfarenheter?

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
För att man ska få ut maximallt skydd av ett skinnställ så bör det smörjas med fet, detta gör att skinnet är mer motstånds kraftigt vid en vurpa...
Så för er egen säkerhet... SMÖRJ....

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
För att man ska få ut maximallt skydd av ett skinnställ så bör det smörjas med fet, detta gör att skinnet är mer motstånds kraftigt vid en vurpa...
Så för er egen säkerhet... SMÖRJ....

Om det är någon som har en skomakare nära så trilla in och fråga denne om lädervård för dom é sjukt kunniga ang. detta!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!