underhålla skinnställ

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag underhåller mitt skinnställ ibland, hänger upp det på en stadig galge och spelar lite gitarr för det. Ibland några låtar från stereoanläggningen.

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Jag tar bort insekter med en fuktig trasa, sen stryker jag ut läderfett över hela stället med hjälp av en tvättsvamp, låter det vara över natten och torkar bort ev överflödigt fett med papper eller ren trasa. Brukar bli 2ggr per år.

Skinnet håller bättre och torkas inte ut, det blir också lättare att rengöra då myggen inte fastnar lika lätt. (kör ju i norrland) Sen impregneras lädret på köpet lite ifall det kommer en regnskur.

:tummenupp

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Om det är någon som har en skomakare nära så trilla in och fråga denne om lädervård för dom é sjukt kunniga ang. detta!

Jag läste detta i en mc tidning för ett tag sen, kommer inte ihåg vilken just nu. Men de stod en massa om skinnställ och vård av dem.
Själva skinnet har större motståndskraftighet när det är mjukt än när det är torrt... det handlade iof om millisekunder eller nått men vaffan hellre överleva med lite sår o än mycket...

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Jag underhåller mitt skinnställ ibland, hänger upp det på en stadig galge och spelar lite gitarr för det. Ibland några låtar från stereoanläggningen.

Ja det mentala underhållet e ju minst lika viktigt...:D

MeanDog

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2007
Hoj
Yamaha Bulldog -04
Vid ett besök på MC-mässan för några år sedan gick jag och kompisen runt och skrattade åt alla försäljare av lädervård.
Nån firma sa "denna innehåller Lanolin och det är jättebra för skinnet".
Nästa säger "denna innehåller INTE Lanolin för det är inte bra för skinn"
(Lanolin är fårfett)
Hur ska dom ha det egentligen... ;-)
Personligen var jag till en handlare för hästtillbehör och köpte en burk (B&E Lederfett) på 500ml för 45:- för 7-8 år sedan. Har använt det till skinnställ, handskar, skinnjackor och det är ändå halva bruken kvar. Jaja, jag är kanske inte så stor användare som jag borde vara. Smörjer in allt nån gång under vintern.
Inga som helst problem med den produkten vad jag märkt.

Men jag tror att det är ungefär som med olja till motorn. Ta ett med hyfsad kvalitet och sköt bytena/insmörjning så är det nog bra.

Pizzabagarn

Guest

Muhahaha :tummenupp

Jag brukar också underhålla mitt skinnställ och gör det då med ett skämt.

Det senaste skämtet löd så här:

Vad sa gud när Eva badade i havet för första gången
- Den där lukten blir fisken aldrig av med

Nu håller sig stället i trim ett år till :tungan

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
ypperligt skämt med tanke på att du är från TROSA ha ha ha :tummenupp

Muhahaha :tummenupp

Jag brukar också underhålla mitt skinnställ och gör det då med ett skämt.

Det senaste skämtet löd så här:

Vad sa gud när Eva badade i havet för första gången
- Den där lukten blir fisken aldrig av med

Nu håller sig stället i trim ett år till :tungan

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kvittar hur man fjäskar, smörar och smörjer, de ligger ändå och självkrymper på vintrarna. Tror det har blivit sämre kvalitet och det är ändå en räv på mitt. Såg nån veterangubbe på över 90, det satt inte åt alls och det stället var nytt i mitten på 30-talet. Inte så farligt i år, om man som jag började köra i mitten på januari.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Smörjer in mitt med nåt läderrengöringskit/olja som är till skinnsoffor o dyl. hehe. Men det funkar skitbra. Dock är det j--igt tråkigt så det sker bara 1 gång om året. :) Men är man duktig och gör vid sitt skinnställ så kommer det se ut som nytt efter 5 år oxå, bara man inte synas asfalten. hehe.
Som nån sa så är det en säkerhetsgrej oxå. Om skinnet torkar ut så spricker det mycket lättare. Det blir oxå mycket lättare att torka bort skit och fläckar om skinnet är mjukt och inte suger åt sig allt smuts och stänk.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...