Underhållsladdning av batteri utan tillgång till el

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min flickväns mamma har en bil som körs ytterst sällan speciellt under vinterhalvåret. Jag har fått rycka in och starta upp bilen med startkablar och laddat upp batteriet i mitt garage åtskilliga gånger. Problemet är att hon flyttar bilen när det är datumparkering utan att köra bilen och ge batteriet en chans att återhämta sig från kallstarterna. I övrigt kör hon mest relativt korta sträckor. Ett tag funderade jag på att ha en brytare till batteriet, men det lär ju knappast rädda batteriet om den nu inte drar tjuvström (inget tyder på det). En bättre lösning vore kanske att ha en laddare som går på solenergi om det finns något vettigt på marknaden som är tillräckligt bra som man kan koppla in med en snabbkontakt. Problemet är väl att någon kommer att rycka solcellerna om de ligger löst. Men det kanske finns en lösning på det också.

Förslag?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Tack. Kom att tänka på att jag underhållsladdar min 911 via cigarettuttaget. Såg att man hade en sådan möjlighet på några av laddarna ovan. Men man måste väl göra uttaget aktivt för att kunna ta emot laddning den vägen? Vore ju bättre ur stöldsynpunkt. Bilen står trots allt på gatan där det passerar klåfingriga personer ibland som gillar att sabotera eller stjäla bensin och delar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Om du tar den i mitten som är specad uppåt en 400mA och har den på taket så gör den ju en del nytta.

Har du den på uppe panelen så minskar dels effekten en hel del och sedan minskar ju även solinstrålningen.

Jo sen ger det bara ett tillskott mellan mars mot september och tala om.
Du får inte många amp per dygn - för dom där 450mA är när man riktar en
laser mot den i laboratoriemiljö - men nån amp kan du få in runt midsommar per dygn.
Så på vintern måste det ju köras ändå

Ja sen får du ju koppla om ciggpluggen eller strömuttaget direkt till batteriet.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bensingenerator i bagaget, starta när du åker till jobbet och stäng av när du åker hem.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om du tar den i mitten som är specad uppåt en 400mA och har den på taket så gör den ju en del nytta.

Har du den på uppe panelen så minskar dels effekten en hel del och sedan minskar ju även solinstrålningen.

Jo sen ger det bara ett tillskott mellan mars mot september och tala om.
Du får inte många amp per dygn - för dom där 450mA är när man riktar en
laser mot den i laboratoriemiljö - men nån amp kan du få in runt midsommar per dygn.
Så på vintern måste det ju köras ändå

Ja sen får du ju koppla om ciggpluggen eller strömuttaget direkt till batteriet.

Attans, tanken var ju att batteriet skulle få lite tillskott på energi även under vintermånaderna. Ingen på forumet som har testat den här typen av laddare som kan ge lite input. Hade helst satt en på instrumentpanelens ovansida eller hatthylla. Men det gör kanske funktionen helt meningslös. Montering p taket hade garanterat inte fått vara ifred från klåfingriga individer.

Den allra minsta laddaren för 149:- kan man stryka direkt eller?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den minsta ger kanske 1 A dygnet till ett batteri mitt under sommaren - har haft sådana på topboxen när jag campade omrking med bågar och låg stationär för att kunna ladda mobiler och kameror.
Sommartid kanske en sån kan underhållsladda bilbatteriet lite när den står på flygplatsparkeringen under tvåmånaderstrippen till solen.

Du får helt enkelt säga till hennes morsa att du får låna hennes fina släde ibland på vintern , vill du inte så kan du ju bearbeta henne genom att varje gång hon sitter i din bil så kör du som du stulit den:D - då kör hon nog långrundorna själv nästa vinter:tummenupp

Edit - det är ju inga problem att dra kablar direkt från batteriet - säkra bra av för kabeldimensionen direkt på batteriet.

En sådan här liten solpanel kan man koppla in på minneströmskabeln som används av bilstereon - den är ju alltid online med batteriet och alla bilar har en sådan framdragen
 
Last edited:

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
I med ett nytt batteri av schysst kvalle och instruera damen att köra iaf en kvart i sträck en gång i veckan så borde det funka tills det batteriet oxå dör. Repetera sedan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du får helt enkelt säga till hennes morsa att du får låna hennes fina släde ibland på vintern , vill du inte så kan du ju bearbeta henne genom att varje gång hon sitter i din bil så kör du som du stulit den:D - då kör hon nog långrundorna själv nästa vinter:tummenupp

Har sagt till henne att hon måste köra bilen lite när hon väl startat den i samband med att hon flyttar bilen mellan datumparkeringarna eller bara ska köra lite kortare ärenden. Inte bara för batteriets skull utan för mekaniken. Hon är införstådd i det, men verkar ändå bara göra det bekvämaste och ta första bästa plats innan de försvinner var tredje vecka eller så. Batteriet har varit urladdad två- tre gånger under vintern. Det känns som det hade varit bättre om det fanns ett sätt att få batteriet att få sig en injektion under tiden den bara står och väntar på nästa kallstart.

Det är en gammal Renault Clio med ca 7200 mil på mätaren. Känns väldigt fräsch att köra, men det sitter slitna vinterdäck på den året runt numera. Finns nog även en uppsättning slitna sommardäck. Hade säkert fått låna den om jag velat. Jag känner dock inte att jag vill ha ansvar för bilen om något skulle skulle hända med den. Tycker inte om att låna andras bilar (utanför närmaste familjen) även om syftet är gott. Har t ex ingen aning när kamremmen byttes senast - om den är bytt ens. Hon har dock tagit hand om bilen rätt väl och servat den med oljebyten. Den har gått igenom besiktningar utan större anmärkningar.

Brukar köra min mammas bil lite vintertid så att den inte bara står och får ett urladdat batteri och sönderrostade bromsskivor och bromsok som kärvar ihop. Ser även till att bilen får lite service. Aldrig några problem med batteriet på den bilen trots att den inte används på en vecka eller två. Hade man inte sett till den hade den nog varit en havererad rosthög vid det här laget.

Som ni förstår vill jag inte skaffa mig ytterligare ett huvudbry. Fast det faller ju på min lott att hjälpa flickvännens mamma när bilen inte startar och då får man ju även se till att ladda upp batteriet åt henne för att bespara sig själv några veckor eller i bästa fall någon månad innan det är dags att rycka in på nytt.

Får se hur batteriet svarar på laddningen som startade tidigare under kvällen. Laddar upp det med min CTEK laddare så den lär nog få stå på under morgondagen också.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Använder hon motorvärmare med kabel?

Jag satte i en billaddare i bilen som aktiveras när man kopplar in motorvärmarkabeln. Skit smidigt. Både värma bilen och ladda :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Använder hon motorvärmare med kabel?

Jag satte i en billaddare i bilen som aktiveras när man kopplar in motorvärmarkabeln. Skit smidigt. Både värma bilen och ladda :tummenupp

Vi bor nere i Skåne glöm inte det. Här finns inte den utbyggnaden som man har norrut där man har tillgång till el på många parkeringsplatser. Om det fanns uttag för el hade man kunnat ha en CTEK inkopplad, men den lyxen finns inte.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vi bor nere i Skåne glöm inte det. Här finns inte den utbyggnaden som man har norrut där man har tillgång till el på många parkeringsplatser. Om det fanns uttag för el hade man kunnat ha en CTEK inkopplad, men den lyxen finns inte.

Ni är verkligen utomjordingar. :glömdet
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hade det inte varit enklast om tanten sålde bilen och la pengarna på ett busskort :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade det inte varit enklast om tanten sålde bilen och la pengarna på ett busskort :va

Tanken att göra sig av med bilen har funnits både hos henne själv och oss omkring. Samtidigt ger det henne en viss frihet att kunna använda bilen för att åka och handla mat och kunna ta sig ut och besöka sin andra dotter och barnbarn. Bilen är inte värd många tusenlappar och kostar inte särskilt mycket att hålla. Det är väl mest försäkring och skatt. Bilen lär nog inte ersättas med någon ny om det skulle uppstå dyra reparationer. Det är jag ganska övertygad om. Man kan få rätt så många taxiresor för vad det kostar att hålla en lite nyare bil inklusive värdeminskning för att inte tala om bussresor.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det går inte att få tag på en parkeringsplats i närheten, då slipper hon i alla fall start och stopp pga datumparkeringen?

Annars får du köpa en sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-400-A-37902/ så kan mamman i alla fall starta bilen och åka ut på laddningstur när det går tomt. Ett nytt batteri och en ctek hon kan använda när hon är på besök hos någon med strömuttag hade säkert också varit bra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns inte särskilt gott om p-platser som man kan hyra i området. Får man tag på en så är de rätt dyra. Samma sak när det gäller garage. Jag tror inte att hon skulle tycka att det var värt att ha kvar bilen om hon skulle betala för en p-ruta eller garageplats. Där datumparkering gäller kostar det inget att stå.

Hur bra är billigare starthjälp/Boosters? Sökte och hittade den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?218633-K%F6pa-startbooster
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
För 300.- är det väl värt att chansa på solpanelen?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top