Du får helt enkelt säga till hennes morsa att du får låna hennes fina släde ibland på vintern , vill du inte så kan du ju bearbeta henne genom att varje gång hon sitter i din bil så kör du som du stulit den
- då kör hon nog långrundorna själv nästa vinter
Har sagt till henne att hon måste köra bilen lite när hon väl startat den i samband med att hon flyttar bilen mellan datumparkeringarna eller bara ska köra lite kortare ärenden. Inte bara för batteriets skull utan för mekaniken. Hon är införstådd i det, men verkar ändå bara göra det bekvämaste och ta första bästa plats innan de försvinner var tredje vecka eller så. Batteriet har varit urladdad två- tre gånger under vintern. Det känns som det hade varit bättre om det fanns ett sätt att få batteriet att få sig en injektion under tiden den bara står och väntar på nästa kallstart.
Det är en gammal Renault Clio med ca 7200 mil på mätaren. Känns väldigt fräsch att köra, men det sitter slitna vinterdäck på den året runt numera. Finns nog även en uppsättning slitna sommardäck. Hade säkert fått låna den om jag velat. Jag känner dock inte att jag vill ha ansvar för bilen om något skulle skulle hända med den. Tycker inte om att låna andras bilar (utanför närmaste familjen) även om syftet är gott. Har t ex ingen aning när kamremmen byttes senast - om den är bytt ens. Hon har dock tagit hand om bilen rätt väl och servat den med oljebyten. Den har gått igenom besiktningar utan större anmärkningar.
Brukar köra min mammas bil lite vintertid så att den inte bara står och får ett urladdat batteri och sönderrostade bromsskivor och bromsok som kärvar ihop. Ser även till att bilen får lite service. Aldrig några problem med batteriet på den bilen trots att den inte används på en vecka eller två. Hade man inte sett till den hade den nog varit en havererad rosthög vid det här laget.
Som ni förstår vill jag inte skaffa mig ytterligare ett huvudbry. Fast det faller ju på min lott att hjälpa flickvännens mamma när bilen inte startar och då får man ju även se till att ladda upp batteriet åt henne för att bespara sig själv några veckor eller i bästa fall någon månad innan det är dags att rycka in på nytt.
Får se hur batteriet svarar på laddningen som startade tidigare under kvällen. Laddar upp det med min CTEK laddare så den lär nog få stå på under morgondagen också.