Underhållsladdning av batteri utan tillgång till el

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag tror säkraste och bästa lösningen är att köpa ett nytt fräscht batteri till bilen, ett nytt fräscht batteri klarar att stå en längre tid, brukar vara ett tecken på att man bör byta ut batteriet när det inte klarar någon veckas stillestånd.
Jag kör väldigt korta sträckor på veckorna men med fräscht batteri kan jag ändå köra bensinvärmare på morgnarna och startar bilen utan problem hela vintern, dock vet jag att batteriet inte kommer hålla mer än max två år men det får jag leva med.
Samma med hobbybilen, klarade max 1 veckas stillestånd med gamla batterierna innan det blev svårstartat, men efter byte till nya batterier kan den stå en månad utan laddning men startar utan problem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror säkraste och bästa lösningen är att köpa ett nytt fräscht batteri till bilen, ett nytt fräscht batteri klarar att stå en längre tid, brukar vara ett tecken på att man bör byta ut batteriet när det inte klarar någon veckas stillestånd.
Jag kör väldigt korta sträckor på veckorna men med fräscht batteri kan jag ändå köra bensinvärmare på morgnarna och startar bilen utan problem hela vintern, dock vet jag att batteriet inte kommer hålla mer än max två år men det får jag leva med.
Samma med hobbybilen, klarade max 1 veckas stillestånd med gamla batterierna innan det blev svårstartat, men efter byte till nya batterier kan den stå en månad utan laddning men startar utan problem.

Fast i det här fallet så är nog problemet inte batteriet utan massor av starter utan tid för laddning mellan och då spelar det ju ingen roll hur bra batteri du har, det är ändå bara en tidsfråga innan det är tomt.

Den bästa biltemasolcellen ger 13 W = 1 A vid 12 V, så ett 55 Ah batteri skulle i bästa fall laddas på 55 timmar, vilket i praktiken betyder att det nog även sommartid tar över en vecka eller kanske ett par veckor innan ett tomt batteri laddats fullt. Och andra sidan behöver väl solcellerna bara ladda motsvarande ström som en kallstart kräver varje dygn så det borde ju räcka.

Men man bör kanske ha en laddningsregulator eller nåt sånt också om man ska ha den permanent inmonterad.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping