Underliga slangar på förgasarbrygga???

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Nu behöver jag er hjälp då jag funnit slangar som inte finns på förgasarbryggan på min andra ZX9R 1995:gnissla
Det är slangar som överbryggar ifrån förgasare till förgasare?? Se inringat i gult! Vad har dessa för funktion och var skall man koppla dessa??
jag har kollat i verkstadsmanualen men inte fasen beskriver den att det finns förgasare både med och utan dessa slangar? Efter lite sökande på nätet så verkar det som förgasarbryggor ifrån ZX9R 1994-1995 saknar dessa slangar men finns på 1996-1997?

Bifogat

• Carburettors 1996 (2).JPG
    Carburettors 1996 (2).JPG
    17.9 KB · Visningar: 271
  • Carburettors 1995.jpg
    Carburettors 1995.jpg
    36.2 KB · Visningar: 213

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
hm men hur cirkulerar vattnet, ser bara en slang, det borde finnas en till någonstans??
det är för att kyla eller värma. varför??

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
hm men hur cirkulerar vattnet, ser bara en slang, det borde finnas en till någonstans??
det är för att kyla eller värma. varför??

Det är jätte vanligt på zx7r och zx9r att du får vaccumlås i förgasarna, dvs att det blir så varmt i förgasarkroppen så du förångar bränslet.
Så på några årsmod. har dom provar med att kyla förgasarna, med viss framgång.

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
Tenere 660 2011
Vet inte hur det ser ut på din hoj. På R6:an finns det två uttag på kylaren för detta endamål. Slangarna kopplas direkt på (till) kylaren.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är jätte vanligt på zx7r och zx9r att du får vaccumlås i förgasarna, dvs att det blir så varmt i förgasarkroppen så du förångar bränslet.
Så på några årsmod. har dom provar med att kyla förgasarna, med viss framgång.

ah:tummenupp då förstår jag .tack för svar

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Okej! Jag skall kolla på kylet och se om det finns 2 uttag?
Jag har lite delar ifrån en års modell 1996 bla en vattenpump och ifrån den så går det en litet tunnare slang som möjligen skall anslutas till ena sidan av bryggan? Kan det vara så och kanske koppla slangen på högra sidan av bryggan till kylet?

Vad tror ni:va

Det är ju helt otroligt att ingenting nämns i verkstadsmanualen om detta som ändå är på 366 sidor?:mad:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Det där liknar systemet som Kawasaki hade på GPZ:an i länder där man kör året runt.

Det systemet var för att förhindra isbildning i förgasarna vid kall temperatur. Svensk-sålda cyklar hade inte något förgasarvärmningssystem monterat men bla. UK-spec hade det.

Hittade lite info i ZX9R manualen

Bifogat

• 94-97.jpg
    94-97.jpg
    75 KB · Visningar: 126
  • 98-99.jpg
    98-99.jpg
    101.7 KB · Visningar: 160
  • 98_carburettor.jpg
    98_carburettor.jpg
    59 KB · Visningar: 107
  • 98_carb_2.jpg
    98_carb_2.jpg
    49.7 KB · Visningar: 101

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nu vore det ganska intressant att veta om det är ett förvärmningssystem för kallstarter eller ett kylsystem mot ånglås:va

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Eftersom dom i manualen skriver "Before winter season starts......" så tvivlar jag på att det är för att kyla förgasarna.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Det där liknar systemet som Kawasaki hade på GPZ:an i länder där man kör året runt.

Det systemet var för att förhindra isbildning i förgasarna vid kall temperatur. Svensk-sålda cyklar hade inte något förgasarvärmningssystem monterat men bla. UK-spec hade det.

Hittade lite info i ZX9R manualen

Jamen där är det ju:va Vafan jag som letade igenom min manual som en tokig efter info:huvet
Kanon tack:tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kyla förgasarna? så förgasarna skulle vara varmare än kylvattnet??
Det är för att motverka ising. Bor man nära havet och kör året runt kan det vara en god idé att ha. Här i Bergen har vi stora isingproblem pga den höga luftfuktigheten

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Här någonstans vore det intressant att höra vad Vegas har att tillägga rörande sin förgasarkylarteori:banana

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Här någonstans vore det intressant att höra vad Vegas har att tillägga rörande sin förgasarkylarteori:banana

Jag hade väldiga problem med vaccumlås på min zx7r, då kontakta jag Keihin och fråga vad jag skulle göra, om det fanns något botemedel.
Jag fick frågan om jag hade tagit bort dessa slangar, det hade jag gjort så då sa han till mig att koppla in dom igen.
Om inte det hjälpte så skulle jag nog se över förgasarna ordentligt...

Det hjälpte till den grad att jag kunder köra hojen när det var kallare än 18 grader ute, men blev det varmare så fick jag samma problem igen..
Det sluta med att jag bytte till Keihin FCR 39:eek:r i ställe...

Svar nog???

P3i

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ZX9R -00
Fått ordning på det? annars vet jag hur det ska vara, klurade nyligen ut det när jag själv böt motor.. vänstra bakifrån ska ner till vattenpumpen och den högra ska in i vattenkanalen som går under förgasarbryggan på cylindern.. du kanske inte har en nipel till det, men kan skruva ut en 10mm bult och stoppa dit en nippel och koppla till den. så gjorde jag.. lycka till. under 3e o 4e förgasaren borde du ha bulten..

Fått ordning på det? annars vet jag hur det ska vara, klurade nyligen ut det när jag själv böt motor.. vänstra bakifrån ska ner till vattenpumpen och den högra ska in i vattenkanalen som går under förgasarbryggan på cylindern.. du kanske inte har en nipel till det, men kan skruva ut en 10mm bult och stoppa dit en nippel och koppla till den. så gjorde jag.. lycka till. under 3e o 4e förgasaren borde du ha bulten..

Jag kanske lurade dig nu, tittade på bilden och tycker dom du ringat in ser ut att va till vevhusventilationen som ska komma ut på ventilkåpan!!

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...