Blir det något fel på bilen så är det normala att man under garantitiden vänder sig till Bilåterförsäljaren.
Med samma logik blir det Bilåterförsäljaren som ska vara ansvarig om Bilen ställer till något.
Kör på en forgängare, tex.
Till sist Autonom bil där föraren kan ingripa när nått är fel, tex bromsa eller använda ratten.
Vilket krav ska ställas på en sådan förare ?
Det borde vara ett specialkörkort.
Varför ?
Därför det är mycket svårare ingripa när nått går fel än att själv köra bilen hela tiden.
Exempel:
Jag ligger med fartkontrollen inställd på 80km/h och missar skylten för 60km. Som står 200 m före en väg korsning.
Efter vägkorsningen kommer en ny 60km/h skylt. Jag ingriper genom att bromsa men eftersom jag inte har högerfoten på gaspedalen (så jag vet var bromspedalen är)
så blir det fel och jag jag trycker istället på gaspedalen och passerar 60 skylten i 90km/h.
Det blev sista gången jag använde fartkontroll. På bil.
Hur ska det autonoma fordonet veta vilken fart som gäller ? Läsa skyltar och komma ihåg ?
Kör en Toyota på leden från Majorna mot Centrum (österut) i Göteborg.
Det är 70km/h men Toyotan protesterar. HÄR ÄR 50km/h.
Jag är tvungen stänga av "INFOsystemet" för att inte störas.
Kör en annan Toyota. Det går att se tillåten hastighet på INFOsystemet. Den är 70km/h.
Så är hastigheten sänkt till 50km/h ca 100 meter före och efter en korsning.
Jag sänker hastigheten till 50km/h och kör de 200 metrarna i 50km/h.
Vid hastighetsskylten 70km/h efter korsning ändrar INFOsystemet till tillåten hastighet 50km/h.
Dvs jag har kört 200 meter och ca 13 sek med fel hastighet enligt INFO systemet.
För enligt INFOsystemet var det 70km/h under hela 50km/h sträckan.
Lägg till frågan
Vem är ansvarig ifall den autonoma bilen kör för fort ? Inte följer gällande hastighet.
Vem är ansvarig ifall den autonoma bilen kör mot rött ljus ?
Vem är ansvarig ifall den autonoma bilen inte följer polismans tecken ?
Vad det gäller just ansvarsfrågan om nått händer jämför CE märkning
Citat: "The manufacturer of products made within the EEA and
the importer of goods made in other countries must ensure that CE-marked goods conform to standards. "
Dvs för saker tillverkade i EU är det tillverkaren som är ansvarig.
För saker importerade är importören ansvarig.
Det logiska blir att händer det något med en bill tillverkad utanför EU tex en amerikansk bil så är det importören som blir ansvarig.
Och går nått sönder i nått man köpt så vänder man sig till återförsäljaren. Inte till tillverkaren.
Garantitiden på bilar är 1 eller 2 år. I Sverige förkommer 5års "sk garantier" under förutsättning att du servar bilen hos återförsäljaren.
(Detta är inte Garanti i tex Tyskland utan ett exempel på serviceavtal)
Hur lång garantitid kommer gälla på Autonoma bilar ?
Kommer serviceavtal bli obligatoriskt för att bilen ska få köra utanför sk "Inhägnat område".
En stor lastbil håller på och backar ut på gatan från vänster sida.
Vad gör du ?
Skiter i lastbilen, jag har förträde , kör och krockar. Lastbilens fel.
Ser lastbilen , stannar och släpper ut lastbilen på gatan, Kör när jag kan.
En stor lastbil håller på och backar ut på gatan från vänster sida.
Vad gör den Autonoma bilen ?