Underställ?

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Tja!

Finns det något slags underställ till MC? Typ nåt man har för att vädra mer, vara lite svalare, inte svetta sönder sin jacka/byxor?

tack.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag har införskaffat mig ett sådant här:
http://www.bambubutiken.se/product.html/understall-i-bambu

Har para provat det hemma, men när man tog på det i värmen i lägenheten så kände man att det svalkade lite och ledde bort värmen från kroppen.

Om du ska beställa därifrån så är storlekarna rätt stora, jag valde ett xxl men hade nog klarat mig med L eller MAX xl tror jag. Va mer töj i understället än vad jag trodde det skulle vara.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Siden(selma) rockar, men är rätt ömtåligt, mina tröjor tar stryk av kardborreremmen till ryggskyddet.

Under Armour har jag tänkt prova. Hur tål det materialet hög värme? Det sista man vill är ju att understället skall smälta in i huden om man får för sig att glida några meter på asfalt med skinnstället...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bra fråga. Det har jag inte hittat något om. Det är en typ av stretch-syntet och är väldigt tunnt. Om det blir så varm att det smälter så bränner man nog skinnet så pass att det inte gör så mycket om det är lite smält tröja i såret skulle jag tro.

Vill man så kan man ju ha ytteliigare ett lager tunn bomull över sin under amrour-tröja. Kyleffekten blir riktigt hygglig ändå. Jag testade detta i lördags med väldigt bra resultat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Egentligen funkar ju vilket underställ som helst som är av ventilerande typ. Exempelvis Craft underställ och liknande.
det bästa är väl om man inte använder syntetmaterial då dom har en tendens att lukta illa ganska snabbt. Det absolut bästa enligt mig är att ha ett tunt ventilerande ställ i ull (Merinoul är väl det absolut bästa men skillnaden mot vanlig ull är inte sådär enorm). Är faktiskt inte alls så varmt som det låter. Det håller dig torr och lagom varm och det klarar mycket mer än ett syntetställ innan man börjar lukta illa.

Siden(selma) rockar, men är rätt ömtåligt, mina tröjor tar stryk av kardborreremmen till ryggskyddet.

Under Armour har jag tänkt prova. Hur tål det materialet hög värme? Det sista man vill är ju att understället skall smälta in i huden om man får för sig att glida några meter på asfalt med skinnstället...

Jag tror faktiskt att du som gatåkare inte behöver fundera över huruvida det kan smälta.
Dels kommer du aldrig att kunna glida så långt på asfalten att du får den värmeutvecklingen innan du har hittat en lämplig sten, stolpe eller liknande att stanna mot.
Sen är det så att dom vanligaste syntetmaterialen som används i kläder tål ganska höga temperaturer innan dom smälter. Både polyester och nylon har smältpunkter på kring 250 grader. Och då har du ändå fått ganska rejäla brännskador oavsett vad du har under och då kommer valfritt ställ att fastna i sårytorna oavsett om det smält eller inte. Även bomull och ull fastnar ju ganska bra i sår utan att dom smälter.

Men det är klart. Ett underställ som inte kan smälta är väl något bättre än ett som kan smälta. Men samtidigt är i den situationen det ohyggligt mycket bättre med valfritt underställ än inget underställ.

EDIT:
Det finns å andra sidan en annan aspekt på det.
Får du brännskador så att stället fastnar i såret och det är ett ställ som inte smälter, exempelvis siden, bomull eller ull, så kommer fibrerna som blir inbäddade i sårytan att göra att sårytan inte blir det skydd som den är tänkt att vara. Det bidrar då til infektionsrisk. Det uppstår inte alls på samma sätt med syntetställ då dom fibrerna inte är hygroskopiska i samma utsträckning.

Så allt har för och nackdelar. Kör med det underställ som du trivs bäst med.
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Syntetunderställ
Syntetställ kan smälta in i huden vid vurpor med långa glidningar på asfalt. Därför rekomenderas inte Syntetsunderställtäll vid bankörningar. Men vid gatkörning är det tämligen riskfritt
Andas bäst, funkar bra i både vid värme eller kyla. Vid sommarvärme rekommenderas underställ i materialet CoolMax, överlägset att transportera bort svett. Problem med lukten är oftast överdrivet, då handlar det oftast om dom som vandrar i fjällen med samma ställ i en vecka utan att duscha. Sköter du din hygien och tvättar stället relativt ofta är det sällan problem, har du svettats ordentligt någon dag så kan man med fördel hänga det på tork. Har man däremot inte tvättat det på länge eller inte duschat, så kan det lukta gammallt piss eftersom svett innehåller urinämnen. Då är det bara att kasta stället för det blir i stort sätt omöjligt att få bort lukten.
Syntetunderställ är helt klart mitt första val vid gatkörning i varmt väder

Bomullsunderställ
Helt förkastligt vid varmt väder eller vid hög aktivitet, det är som att vira in sig i plast. Du kommer vara helt sjöblött under stället.
Vid körning vid kyligare väder funkar det bra.
jag undviker det i största möjliga mån

Sidenunderställ
Känns svalt vid varmt väder och varmt vid kyla, däremot tycker jag att det blir obehagligt att ha på kroppen när det är varmt och man börjar svettas, känns blött och kallt. Bränner inte in i huden vid glid på asfalt
Jag använder det sällan, gillar inte känslan

Ullunderställ
i dag är de flesta underställ i MerinoUll, vilket innebär att det inte sticks och kliar som för. Sköna att ha mot kroppen.
Funkar både i värme och kyla. Men deras främsta egenskaper är ändå i kyla då de har exterm värmehållning till låg vikt. Bränner inte fast i huden vid glid på asfalt.
Mitt förstaval vid körning vid lite svalare väder

Eftersom jag har ett ventilerat skinnställ brukar jag kompletera med ett syntetunderställ med vindskydd, under tidig vår eller höst
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top