Undra hur många som kört på "fyllan"?

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra.
Kör inte samma dag jag druckit även om det var vid lunchtid jag drack.
Kör inte heller dagen efter om jag druckit större mängder på kvällen (med större mängder avses mer än något eller några glas vin till maten).

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag är håller med mb här, har man druckit mkt kvällen innan dvs så att man blir ordentligt berusad, så ska man låta bli att köra dagen efter.
Har jag varit salongsberusad en kväll och slutar dricka vid 24-01 ngnstans då brukar jag köra framåt 18-19 kvällen efter om jag känner mig lika pigg som jag hade varit om jag inte festat dagen innan.
Det jag menade med tråden var att jag själv och säkert många andra inte ser en folköl tex som så mkt alkohol.
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PenDragon skrev:
Har aldrig gjort, kommer aldrig att göra.
Kör inte samma dag jag druckit även om det var vid lunchtid jag drack.
Kör inte heller dagen efter om jag druckit större mängder på kvällen (med större mängder avses mer än något eller några glas vin till maten).
Helt rätt :tummenupp
//Tobbe

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Man har nog kört några gånger när man egentligen inte borde. Kört och tränat klockan 12 efter en riktig fetfest till exempel.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Dee_cati skrev:
Öhhh, "du har 4.45 promille och bör vänta 30 timmar innan du kör bil". Jag slutade dricka runt klockan 5-6 imorse och hade väl totalt under kvällen druckit runt en sjuttis och några smirnoff ice som jag inte räknade med. Men jag körde till mcdonalds för ca en timme sedan, var det dumt gjort? Känner mig lite sliten men knappast full iaf.
Och jag kör ALDRIG samma dag jag har druckit och smuttar inte ens på alkhol om jag kör, nolltolerans där. Men så jag ska inte köra dagen efter heller enligt den där, inte ens klockan 5 på kvällen :va Tror det är ruskigt bullshit, en annan skulle ju däcka med 4,5 promille i blodet ju.

Min polare torskade i kontroll dagen efter en rejäl utekväll, kl 6 på eftermiddagen, dagen efter, så hade han 0,25 i blodet.

Sen har jag tyvärr själv slarvat lite också när det gäller bilkörning dagen efter. (dumt som fan :huvet )
Man borde göra som robban ascheberg o dricka sig full som satan o testa på en avlyst väg/bana...

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det är inte bara det att mer alkohol än ma torr är kvar i lbodet som gör att man inte bör köra dan efter. Det har mycket att göra med trötthet och liknande också. Förtydligande: Du känner dig sliten och sinnena är inte på topp dagen efter. Oavsätt om du är "nykter" enligt alkohol i blodet.

Allt enligt körskoleboken. Möjligen med en lätt överdrift men jag kör på denna teori.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Som vanligt när politiker stiftar lagar går de lätt lite för långt.

För låg alkoholgräns leder till bristade respekt för gränsen och fler som kör fulla på vägarna.
Det är betydligt mycket farligare att köra när man är riktigt trött än när man druckit en folköl till maten!

Omotiverat låga hastighetsbegränsingar på fina vägar leder till att folk kör fortare även på de ställen de är motiverat med en lägre hastighet.

Den respekt som funnits för 30-sträckor vid skolor/farliga platser urvattnas av stora 30-omården lite här och var.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
zykl0n skrev:
Som vanligt när politiker stiftar lagar går de lätt lite för långt.

För låg alkoholgräns leder till bristade respekt för gränsen och fler som kör fulla på vägarna.
Det är betydligt mycket farligare att köra när man är riktigt trött än när man druckit en folköl till maten!

Omotiverat låga hastighetsbegränsingar på fina vägar leder till att folk kör fortare även på de ställen de är motiverat med en lägre hastighet.

Den respekt som funnits för 30-sträckor vid skolor/farliga platser urvattnas av stora 30-omården lite här och var.

För att inte tala om hur många folkisar man måste dricka för att bli lika farlig som en förvirrad idiot som pratar i mobiltelefon.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
För att inte tala om hur många folkisar man måste dricka för att bli lika farlig som en förvirrad idiot som pratar i mobiltelefon.
Eller hur många stark som gör en lika farlig som en nykter GR-pilot :va

Det är inte rätt att ursäkta det ena med det andra på något sätt, men det kan kännas lockande att göra jämförelser ibland.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Eller hur många stark som gör en lika farlig som en nykter GR-pilot :va

Det är inte rätt att ursäkta det ena med det andra på något sätt, men det kan kännas lockande att göra jämförelser ibland.

Det är inte tillåtet att köra som GR, det är däremot tillåtet att prata i mobiltelefon när man kör.

Bara på tal om urholkning av respekt för lagar alltså....jag försöker inte rättfärdiga nånting.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
mb skrev:
Korkat! Drack du upp ett helrör och ännu mer ska du fan inte köra nästa dag över huvud taget. Särskilt inte om festandet pågick till klockan 6 på morgonen :7peta

Nej det kanske är riktigt korkat men jag känner mig ju inte full längre och det lär ju inte vara värre än när jag sitter och kör ruskigt trött mitt i nätterna ca 50 mil? Men vissa dagar efter att jag har supit så känner jag fortfarande att jag är full och hänger jag undan bilnycklarna och låter nån annan köra. Men idag kändes det ok att köra iaf så sent på dagen. Fortfarande tror jag inte ett dugg på att jag skulle ha 4,5 promille i kroppen efter ett helrör, det låter osannolikt. Möjligtvis om jag skulle halsa allt på en gång men då dör jag ju.
Och en kompis blev av med kortet efter att ha druckit 6 starköl på färjan och tagit bilen dagen efter av från färjan och blev stoppad i hamnen. Utan kort i 6 månader och höga böter. Inget synd om honom iofs, det skulle gärna få vara nolltolerans i sverige.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Dee_cati skrev:
Öhhh, "du har 4.45 promille och bör vänta 30 timmar innan du kör bil". Jag slutade dricka runt klockan 5-6 imorse och hade väl totalt under kvällen druckit runt en sjuttis och några smirnoff ice som jag inte räknade med. Men jag körde till mcdonalds för ca en timme sedan, var det dumt gjort? Känner mig lite sliten men knappast full iaf.
Och jag kör ALDRIG samma dag jag har druckit och smuttar inte ens på alkhol om jag kör, nolltolerans där. Men så jag ska inte köra dagen efter heller enligt den där, inte ens klockan 5 på kvällen :va Tror det är ruskigt bullshit, en annan skulle ju däcka med 4,5 promille i blodet ju.

Ja, det är JÄVLIGT dumt. Du var garanterat inte nykter då.

Det där var promillen säger är ju om du drar i dig allt på en gång, men örbränningen stämmer någotsånär. Du ska inte röra bilen på hela söndagen om du krökat till sex imorse.

Måste man kröka dagen innan om man ska köra bil dagen efter?? Eller måste man köra bil om man krökat dagen innan??

Snacka om alkisvarning om man inte kan låta bli.

Edit: har precis druckit en liter starköl till maten och känner mig inte ett dugg påverkad, men skulle aldrig få för mig att köra bil nu.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Chris Ash skrev:

Intressant det dar.
Jag bor i New Jersey (USA) och har har vi forbud mot att tala i telefon vid bilkorning, om inte handsfree anvands. Daremot att tala i handsfree och halla i en cigarett med ena handen gar bra...

Dessutom ar gransen for rattfylla har 0.8 promille, alltsa ganska nara gransen for grov rattfylla i Sverige. Detta motsvarar, enligt Aftonbladets berakningar for mig, ca tva starkol lr 12 cl starksprit.

Jag uppmanar absolut ingen att dricka och kora, men jag har pratat med polisen har efter att ha druckit mer an sa och sen kort och det har aldrig varit nagra problem. Tror att det mycket handlar om hur man mar innan man borjar dricka, vad/hur man dricker och hur lange man vantar innan man kor sen. Jag gar ju inte ut och festar for att sedan kora hem, daremot kanske man sitter en kvall och ater middag med bekanta och under en langre (kanske 8h) tid far i sig 3-4 ol och sedan kor hem. Inget jag oroar mig for har, men jag skulle inte gora samma sak i Sverige. Omoraliskt kanske, men jag har ingen avsikt att bryta mot lagen. Varken har, eller i Sverige.

Kan ocksa tillagga att polisen normalt inte har nagra alkometrar med sig i bilarna har, utan misstanker de rattfylla sa far man snallt folja med till stationen och blasa. Ni har sakert sett testerna de gor pa tv.

Som Green Day sa under konserten igar kvall:

"This is how we do it in fucking Jersey, baby..."

//Jonas

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det går ju inte att komma bort från faktumet att alkoholen trubbar av sinnen och omdömme redan i väldigt låga halter.
Så att gestapolandet usa inte har stenhårda krav på detta i alla stater är helt otroligt.
Att man sedan tar sig hem från krogen 1000gånger utan att ngt händer är heller inte så mkt till försvar, man har kanske inte ens utsatts för ngn krävande situation där reflexer och omdömme måste vara på topp för att ens ha en chans att undkomma med gott resultat.
Nej generös lagstiftning som gör det möjligt att dricka "lite" och sedan köra är sämmre än nollgräns anser jag.
//Tobbe

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
tobbeviking skrev:
Det går ju inte att komma bort från faktumet att alkoholen trubbar av sinnen och omdömme redan i väldigt låga halter.
Så att gestapolandet usa inte har stenhårda krav på detta i alla stater är helt otroligt.
Att man sedan tar sig hem från krogen 1000gånger utan att ngt händer är heller inte så mkt till försvar, man har kanske inte ens utsatts för ngn krävande situation där reflexer och omdömme måste vara på topp för att ens ha en chans att undkomma med gott resultat.
Nej generös lagstiftning som gör det möjligt att dricka "lite" och sedan köra är sämmre än nollgräns anser jag.
//Tobbe

Okej, jag kan halla med om att man antagligen inte utsatts for kravande situationer varje gang man kor hem, men jag tror inte heller att reflexerna ar samre om jag druckit en halv ol per timme an om jag inte sovit pa 24 timmar.
Personligen har jag kannt mig som en mycket samre forare nar jag streckkort langt ner i Tyskland och hem igen. Alltsa suttit i bilen utan somn i over ett dygn.

De lagar jag namner galler dessutom enbart for New Jersey, jag vet inte hur andra stater hanterar fragan. Ytterligare en lag ar att man far inte dricka alkoholhaltiga drycker samtidigt som man kor. Annu en ar att ar du under 21 (aldersgransen for att fa kopa ol/sprit) och du ens ger utslag pa alkometern (typ 0.1 promille) sa aker du dit.

Kan ocksa namna att jag upplever det som om bilisterna har foljer hastighetsbestammelserna battre an man gor i Sverige. Trots att man har knappt kan bli av med kortet for fortkorning. I Sverige verkar uppfattningen vara att det ar en rattighet att kora nastan 30 km/h for fort, eftersom gransen rakar ligga dar.

Sen att USA skulle vara ett gestapoland tanker jag inte uttala mig om. De vill garna utge sig for att vara ett fritt land och i vissa fragor ger de faktiskt manniskor friheten att sjalva bestamma over vad som ar lampligt istallet for att lagstifta dom dods. Tyvarr tror jag inte att svenskar skulle kunna hantera en slappare lagstiftning vad galler alkohol. Det skulle skett for lange sen for att det skulle fungera idag. "Slapper man kopplet springer hunden"...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
juha01 skrev:
Ja, det är JÄVLIGT dumt. Du var garanterat inte nykter då.

Det där var promillen säger är ju om du drar i dig allt på en gång, men örbränningen stämmer någotsånär. Du ska inte röra bilen på hela söndagen om du krökat till sex imorse.

Måste man kröka dagen innan om man ska köra bil dagen efter?? Eller måste man köra bil om man krökat dagen innan??

Snacka om alkisvarning om man inte kan låta bli.

Edit: har precis druckit en liter starköl till maten och känner mig inte ett dugg påverkad, men skulle aldrig få för mig att köra bil nu.

Jag var knappast tvungen att köra bil men övervägde och tyckte att det var inga problem med att köra de totalt 5 kilometrarna till mcdonalds. Och samtidigt, jag är i värre kondition när jag kör mitt i natten i regn och rusk och bara längtar hem men även då anser jag att jag kan köra utan problem. Har slumrat till bakom ratten tidigare på väg hem från jobbet när jag jobbade natt och det var största anledningen till varför jag slutade jobba natt.
Det skiljer sig säkert från person till person, en del blir ju odrägligt packade på bara några starköl verkar det som, medans tjejen tycker jag bara är smått berusad efter tex en kväll som igår. De gånger jag super till riktigt rejält brukar jag istort sett sitta och skaka så här dags dagen efter och må ruskigt risigt även imorgon men nu är jag fullt normal så jag anser att jag var i skick att köra idag.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Lugn skrev:
Sen att USA skulle vara ett gestapoland tanker jag inte uttala mig om. De vill garna utge sig for att vara ett fritt land och i vissa fragor ger de faktiskt manniskor friheten att sjalva bestamma over vad som ar lampligt istallet for att lagstifta dom dods. Tyvarr tror jag inte att svenskar skulle kunna hantera en slappare lagstiftning vad galler alkohol. Det skulle skett for lange sen for att det skulle fungera idag. "Slapper man kopplet springer hunden"...
Gestapo eller inte, håll med om att dom har lite kluriga lagar i vissa stater :D
Iofs kanske inte helt och hållet berättigar "Gestapoland" men nog är det märkligt att man ska kunna stämma ngn på miljoner för att man bränner sig på en kopp kaffe... Nu är det för tidigt för att jag ska komma på ngn korkad lag, samtidigt så var jag nog orättvis eftersom jag inte ser helheten.

Men nu till den verkliga saken igen, dricker man en halv bira i timmen så är man garanterat påverkad.
Hur mycket kan man ju inte svara på eftersom det beror så mkt på person och tillfälle.
Sedan om den halva ölen i timmen påverkar negativt, inte alls eller rent av positivt ska jag låta vara osagt.
Men jag kan inte låta bli att fundera på hur jag reagerar på sprit, en halv öl i timmen så ligger jag säkert på den nivån då jag iaf spelar Dart bättre.
Det har iofs inte ngt med reaktion att göra, det är den berömda avslappningseffekten alkohol har på många.
Men faktum kvarstår att man mkt väl skulle kunna bli avtrubbad och trögtänkt på den mängden alkohol.
Men skulle man släppa på alk-lagarna här hemma så gick det nog inget vidare.
Folk skulle förmodligen börja köra aptankade pga att salongsberusningen gick över styr och bilen stod utanför krogen, vi svenskar är ju relativt snåla så taxi kan man ju inte åka....En DEL skulle börja med detta, är väl bäst att tillägga :gnissla
//Tobbe

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Varför ska alla försvara sig med att man är säkert en bättre förare med två öl i kroppen än om man är riktigt trött???!!

Trötthet går inte att mäta. Bara för att det finns trötta förare som har nedsatta reflexer, så behöver vi inte ha in fler förare av denna klass. Tänk att i hundra knyck, så färdas du i ca 30m/sek. om man då får en försämrad reaktionstid av en öl på 0,1sek, då får du automatiskt tre meter längre stoppsträcka. Kan vara skillnaden som behövs. 0,1sek....

Vad det gäller trötthet så är det bland det värsta med att köra nätter med en taxi. Jag har dock lärt mig en sak, stanna så fort du känner dig trött! Sov fem min sån hjälper det hur mycket som helst! Annars kan man ju gå runt bilen några varv, eller göra armhävningar eller nåt.. Att sitta och pressa och tänka att man snart är hemma går inte i längden.

Vet inte, men jag tror att man ändrar uppfattning om man känner någon som allvarligt skadats eller omkommit pga fyllekörning...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Har troligen hänt ett flertal gånger att man kört dagen efter berusad utan att känna till det. En nära vän åkte dit på det viset och därefter har man börjat tänka sig för lite mer samt inköpt alkoholmätare.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha