undran om rättegång

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
stoffe69 skrev:
2536929 Hej, nu gäller detta iof inte mc, utan bil, då jag inte tagit mc kort ännu,
i maj torskade jag 81 blås på en 50 väg i ett industriområde, nekade på plats. dom tog mitt körkort iaf i 2 månader, har fått tillbaka det och allt är frid och fröjd, fick papper idag på stämning till tingsrätt.

vad kan jag vänta mig?

drar dom kortet igen om jag döms? bäst att erkänna?
har ingen prövotid kvar.
vinner man något på att neka förutom böteskostnaderna?`

hur skulle ni göra?

Alltså så här ligger det till. Dom kan INTE ta ditt körkort igen, då du redan har blivit straffad. Men om du kan framhäva att du hade så pass giltiga själ för att köra så fort. Så kan du kräva skade stånd om du blir friad. Så du hatr inte så mycket du kan förlora förutom lite penga böter då det beslutas först av rätten om det ska bli tal om några, då Länsstyrelsen bara kan besluta om körkorts indragning och det har du ju redan fått.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Lindén skrev:
2544892 Skall själv o besöka tinget efter en jag var lite för nära upplevelse. sitter här idag med trasig kropp ny moppe o 60k fattiagare...smitning trotts snuten var på plats de gjorde tjänste fel...men wtf någon måste de ju ha skyldig.
Bara o bita surt... jag skall läsa kallleanka för dem då jag inte behöver någon advokat!

Berätta gärna mera e du sjysst

K

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Hoj
utan
nej man kan ju tycka det... men ja har en sån jävla tur med allt...

råkade ut för en pryl när ja haft körkort i 1 år ungefär...

motorväg... utanför arlanda... kille i vänster körfält, tvärnitar, och lägger sen i backen och backar in i mig, (jag hann stanna innan) orsaken var att han skulle vända på motorvägen för han missade avfarten. (körde taxi) rättegång... och hela kitet...
ja klarade mig dock!

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
När jag blev kallad till tingsrätten kom jag på att jag faktiskt inte hade nåt att säga till mitt försvar. Jag ringde till rådhuset och sa att jag erkänner allt direkt. Jag fick åka dit och skriva på en lapp och sen var det klart. Ett inbetalningskort i brevlådan och inget tingsrättsbesök. Att bara utebli verkar ingen god idé, bara det är säkert straffbart.

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
ingen fara att inte närvara.. jobabde i stockholm när jag blev kallad till tinget i lidköping... (45 mil ca) visste att jag skulle ju få böter likt förbannat och att i det lägget vara från ´jobbet i en dag kändes tråkigt..

kom hem ett brev att det blivit beslutat om böter o.sv. men inget om att ajginte dök up..

sdro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
TL1000s
Alltså så här ligger det till. Dom kan INTE ta ditt körkort igen, då du redan har blivit straffad. Men om du kan framhäva att du hade så pass giltiga själ för att köra så fort. Så kan du kräva skade stånd om du blir friad. Så du hatr inte så mycket du kan förlora förutom lite penga böter då det beslutas först av rätten om det ska bli tal om några, då Länsstyrelsen bara kan besluta om körkorts indragning och det har du ju redan fått.

Vem ska man kräva skadestånd av då? Skulle behöva en ganska grundlig genomgång =)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras