Undrar lite om märke på ställ o hjälmar

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Har varit runder på dem större mc ställena o sen av en slump snubbla jag in på Mitonga Racing .. Fanns en del schyssta ställ o hjälmar men inga märke som man känner till eller hittar nån speciella tester om på nätet .

Håller på med kortet o blir min första utrustning så har ingen erfarenhet vad man ska känna o klämma på ..

Fick väldigt mycket hjälp när jag var där men behöver nån annans synpunkt också då alla säljare vill sälja saker

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Finns väldigt många olika sorters utrustnign som passar olika person till person, och även vilket hojval man har,
åker du runt på kromad harley har du inte fullt racingställ direkt,

Vad har du för hoj och vad är du ute efter? säkert,komforthet,regntätt eller luftigt? eller allihoppa?

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Har ingen hoj men kommer bli en gsxr 750 inom 2 mån ..
Säkerhet är det ju främst jag är ute efter o även ett vettigt pris .
körskolans hjälmar o ställ är inte dem fräschaste så därför jag redan ska skaffa utrustningen

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
har du varit här http://www.addemoto.se/ där köpte jag ställ han har bra priser. skit i om det märkeskläder du betalar en massa pengar bara för namnet, personligt skiter jag i va det heter så länge kvalitteten känns ok. hans evo ställ kan jag anbefalla sånt har jag o kör race med. hjälm får du prova dej fram men ett tips är att kolla fc-moto och louis dom har på sina hemsidor utgångna hjälmer till halva priset. var ful o testa hos handlaren o köp sen på nätet. jag köpte en hjälm som koster runt 7000 kr för ca 3500 kr
fick nys detta
http://www.fc-moto.com/newsletter/fc-moto-07-2010.html

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Finns väldigt många olika sorters utrustnign som passar olika person till person, och även vilket hojval man har, åker du runt på kromad harley har du inte fullt racingställ direkt,
Vilket är jävligt dumt egentligen! Varför ska man åka runt i kläder som inte skyddar bara för att man har en viss typ av hoj? :va Visst, jag kan hålla med om att det kanske ser lite konstigt ut att komma med ett kängururaceställ med puckel och puckar om man grenslar en Electra Glide, men det går att vurpa/bli påkörd precis lika bra med dom också! Vid samma typ av vurpa så kvittar det vad du har för hoj, det är du och dina skyddskläder som avgör hur skadad du blir! :fakta

Har ingen hoj men kommer bli en gsxr 750 inom 2 mån ..
Säkerhet är det ju främst jag är ute efter o även ett vettigt pris .
körskolans hjälmar o ställ är inte dem fräschaste så därför jag redan ska skaffa utrustningen
Bra tänkt att åka runt i fräscha å bra grejer! :tummenupp Ett tips är ju att köpa ställ, hjälm, handskar och framför allt ryggskydd först, så bra grejer "det går", och sen köpa hojen för det som blir över. Då har du gjort dig själv en stor tjänst som du, tyvärr så att säga, kommer att vara tacksam för den dan du ligger där och spratlar på asfalten. För tyvärr säger statistiken att du kommer att hasa omkull, ung man med sporthoj och färskt kort är ingen bra kombination i sammanhanget :(

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fått en del bra tips i tråden redan ser jag. Fundera på hur du ska använda din GSXR 750 och köp utrustning efter det.

Fundera på om du vill ha ett delat eller helt skinnställ t ex. Tänker du köra bana föredrar jag ett helt skinnställ. Ska man köra ute i trafiken och stanna på olika ställen längst färdvägen kan det vara bekvämare med ett delat skinnställ. En varm sommardag vill man inte gärna åka runt i ett helt skinnställ när det är dags för att ta en paus och äta glass eller ta en fika längst vägen. Då är det bekvämare att kunna ta av sig jackan och lägga den åt sidan. På bana säger många att det är säkrare med helt skinnställ då det inte riskerar att dela på sig. Har ingen personlig erfarenhet av krascher så man får väl lita på vad andra säger på den punkten. Möjligt att dagens delade skinnställ är oerhört säkra. Inget jag kan bedöma.

Vore jag dig skulle jag köpa en bra hjälm från ett välkänt märke t ex Arai eller Shoi vilket som passar ditt huvud bäst. Ryggskydd från någon av de större tillverkarna. Samma sak med stövlar och handskar.

Åker du runt till ett par mc-firmor kommer du snabbt att veta vad du ska satsa på. Utbudet skiljer sig åt mellan handlarna.

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Oki tackar för alla svaren .. Tanken och drömmandet till nästa sommar är ju lite smc kurser o förhoppningsvis nån bankörning .. Hittade 2 hjälmar som jag verkligen fastnat för o som sitter skit bra var även dubbelt visir på bägge vilken av dem hade ni rekomenderat
NZI Vitesse II eller Nolan n85
Nolan var billigare och mer kännt märke Nzi var dyrare men lättare att stänga solskyddet o kändes lättare dock så skulle det inte skilja nått enligt infon på dem

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Då har man köpt utrustning och det blev inte alls vad man tänkt .. dock till det bättre förhoppningsvis hehe..
Bara hoj o kort som fattas

Lite pics

Uploaded with ImageShack.us

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Skitfint Spykeställ! Dom funkar fint att trilla i :) (Hoppas du slipper)

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Tackar.. Ja man får hoppas man slipper köra omkull med det.
Rätt onödigt med bilder o skit men känner mig som ett barn på julafton hehe =0)

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Har redan köpt allt men tack för tipset . Blev en Arai chaser tror jag den heter

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Eftersom grodan redan shoppat klart så undrar jag en liten sak...

Vad kostar det att köpa hjälm i Tyskland?
Funderar på åka ner ändå nån dag och chilla lite. Nån som vet om det är billigare än Sverige?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...