Undrar vad hon går igång på

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
gick den igång lättare när du bytte stift för 3 veckor sen?.
På min cross så hade jag fin gnista men den var inte tillräklig för att få igång den.
Men när jag bytte stift så startade den direkt.

Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Finns många saker som kan göra att den inte går igång

Som tex:

*Dålig cylinder,kolv eller ringar
*Dåliga reed ventiler
*Jävligt lortigt luftfilter
*Skit i förgasaren
*Drar tjuvluft (spraya med stargas runt motorn och om varvtalet ökar så drar motorn tjuv luft)
*Trasigt tändstift/Fel tändstift
*Trasig tändspole (mät upp och kolla i instruktionsboken vilket värde du ska ha.
*Trasig cdi box
*Tändningen står åt helvete fel
*Glapp kontakt i någon sladd
*Gammal bensin
*Luftningen till tanklocket är tätt

Där har du några saker du kan kolla upp:tummenupp

Sen om kipsen är trasig så borde den starta ändå (gjorde i alla fall min kdx 200)

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
har kollat de mesta på listan men misstänker att det är tändningen som bråkar

hur som helst tackar:)

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
jag tror jag har hittat tändplattan, fast jag e inte hundra på att det är den. den sitter prexis bakom nyckelhålet. fast den råkar vara nitad och vad gör jag om det inte e den och hur får jag ihop den sedan?

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Tändplattan sitter bakom svänghjulet på vänstersidan av motorn (om du står bakifrån). Skruva bort plastkåpan som sitter med ca 6st skruv och sen så ser du svänghjulet där.

Du måste ha en svänghjulsavdragare för att få bort svänghjulet, alltenativt så kan du ta två däck järn och en gummi hammare och försöka få av det (obs detta är endast bonn mek och rekomenderas inte)

Sen så ställer du tändningen genom att vrida på tändplattan.

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Pröva att kyssa hon på halsen sen smeker du lite lätt över kurvorna, då borde du ha hon i en ask.

Förlåt men jag kunde inte hålla mig från en sådan klockren trådtitel :D.

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
det finns en bult utanför svänghjulet som inte ens våld biter på, blir nog tvungen att lämna in henne men tack för upplysningarna

meriaux

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
1991 Kawasaki kdx 125r
har nu fått väck svänghjulet men har stött på ett nytt problem, jag kan inte hitta inställningen för tändningen, kan det vara den lilla svart boxer som e på en av bilderna? behöver verkligen få ihop hojen nu, (har uppkörning nästa tisdag)
"Kawa-mannen" kanske vet lite mer exakt vad som e vad...

Bifogat

• DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    61.9 KB · Visningar: 167
  • DSC00016.JPG
    DSC00016.JPG
    63 KB · Visningar: 205
  • DSC00023.JPG
    DSC00023.JPG
    63.1 KB · Visningar: 167

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Nej tyvärr så har jag ingen anning om hur man ställer tändningen, det enda jag vet är att man vrider på tändplattan och använder något Specialverktyg.
Sen så ser det ut som att du inte kan ställa tändningen eftersom hålen på tändplatan bara är hål som bara passar på ett sätt. På "inställnings bara" tändplattor så brukar det var ur frästa spår så att man kan vrida tändplattan (hoppas du fårstår hur jag menar, det är lite svårt att förklara)

Den lilla svarta boxen heter "pulser coil" och det är den som skickar en singnal till cdi boxen och talar om när det är dags att "gnistra". Det är väldigt vanligt att dom går isönder på gamla crossar. Även om den är trasig så kan du ha gnista men gnistan kanske inte är tillräkligt stark. Boxen kostar mellan ca 500-1000kr och kan köpas hos närmaste kawasaki återförsäljare.

Har du en verkstadshandbok?? i sådana fall mät upp hela elsystemet med en multimeter och kolla sen i boken om alla värden är bra.

Om du behöver snabb hjälp så ring till tias racing i malung och beskriv ditt "fel" för honom. Han är väldigt duktig på just kawasaki och har väldigt många delar hemma på hyllan.

http://malung.mediaverket.se/register.php4?action=view&fid=556372-0167

Edit: jag läste tråden igen och du skrev att ni bytte packningar till cylindern och sen efter det så starta den inte. Ni vände inte kolven åt fel håll när ni sätte tillbaka den?? för om man sätter kolven åt fel håll så blir den omöjlig att starta.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...