Ung med MC dyrt, vad gör man?

Jag köpte nyss en r6:a, betalar 1000 i månaden för halv, inte avställningsbar. Mitt råd är att skita i pengarna och bara pay up.. Pengar kommer och går. Lev rikt eller dö rik..

Ta kortet som privatist, du kan spara upp till 10 000 på det :tummenupp

Själv ska jag göra det och kostnaderna hamnar på ca 6000 :)

(det gör jämna ut den dyra försäkringen lite)

Ytterligare ett knep få ner försäkringen: Stryp den stackars hojen till 25kW. Det är ingen tillfällighet att det är många 25kWs hojar på blocket.
http://www.blocket.se/goteborg?q=25...=&pe=&rs=10&re=23&c=0&xc=1143&ca=15&l=0&md=th
Första året kan 25kW hjälpa dig både att slippa utnyttja försäkringen och behålla körkortet.

Det var därför jag köpte min SV650S. Blev tipsad av kompis.
Ytterligare ett säkerhetstips, köp en hoj med lätt synlig färg, röd, gul, blå t.ex.
Så bilisterna ser dig och tar det lungt. Allra mest respekt får du om du målar den rutigt på kåpan ca 1 x 2 dm stora rutor i Svenska flaggans färger, gult och blått.
Har högst synlighetsfaktor av alla färger för svenska bilister.

Strypt hoj till 25 kw ger INTE lägre premie då de för några årsedan införde ursprungseffekten som gällande. Enda anledningen att strypa en hoj är om man har A-begränsad som behörighet.

Visst kan det vara kul att ha en nyare hoj, men då kostar det i försäkrings premie oftast.

Jag kör en 97s Sukka rf600, den har nu gått 8000mil :yoparty
och den har "bara" 100hk.
Men den är billig att försäkra och den rör på sig tillräckligt mycket för att det ska vara roligt.

Sen som några har sagt
kåp-hojar är ca 30%-50% dyrare att försäkra så köper man en kåplös prestanda hoj så kan man tjäna lite på det.

Folksam har avställningsbar försäkring. Dyrt per år kanske, men är du aktiv med av-/påställning kan du spara några kronor.

Dock tar ju Transportstyrelsen numera ut en administrativ avgift för denna typ av "aktivt" ägandeskap...

Annars är ju som alla andra nämnt, trafikförsäkring alt. billigare/effektsvagare/tröttare/äldre hoj det minst dyra alternativet.

Om du måste ha sport (allt annat är billigare) så köp en mellanhoj t.ex. r6 eller fireblade.

Registrera hojen på farsan och ta endast trafikförsäkring som också står på han. (OBS, detta räknas ej som skenförsäkring)

Jag säger som många tidigare skribenter: Äldre än -91 och Bilsport&MC:s classicaförsäkring! Jag har 100hk sporthoj med kåpor (som jag redan lyckats skrapa :död) för 1698kr/år.

Vidga ditt urval av hoj lite. Du kan få en betydligt roligare 1000cc sporttourer istället för en R6:a och få lägre försäkringskostnad. Två exempel på V-twin är ju SV1000 och VTR1000F.

Bor du hemma så ställ den på nån av föräldrarna. Så gjorde jag tidigare men nu har man flyttat hemifrån och vill inte ta risken att hamna i kläm med försäkringsbolagen om det händer en olycka. Tycker du bara ska teckna trafikförsäkring om du köper en hoj äldre än 5 år för på ett år har du rätt mycket stålars över att reparera för.

Tycker inte det är så jävla konstigt att det skenförsäkras hit och dit när premierna är så höga för unga även om det kanske finns en anledning till det.

Försäkra på farsan / morsan....vilket kanontips!
Eller kanske på mormor? då borde det bli ännu billigare.

Vad är det för fel att göra så? Sprar pengar? Eller så kan man ju betala mördarpremier för det är så jävla skoj ;) hehe...

Nä meska så gott det bara går! Ska man köra plastraket så kostar det, hehe. Ni vet att ni är ju försäkringsbolagens kassakor/mardrömmar :banana

Vad är det för fel att göra så? Sprar pengar? Eller så kan man ju betala mördarpremier för det är så jävla skoj ;) hehe...

Nä meska så gott det bara går! Ska man köra plastraket så kostar det, hehe. Ni vet att ni är ju försäkringsbolagens kassakor/mardrömmar :banana

Man kan få en mördarsjälvrisk om man gör det.

Jag är av åsikten att försäkringen tjänar lika mycket på oss som på vanliga hojar. Försäkringsbolagen propagerar bara att de går i "back" med sporthojarna, varför kan inte alla försäkringsbolag sluta försäkra sporthojar om de går back då? Finns ju redan några enstaka som gör ju det.

Har bara sett statistik på vad vissa hojar kosta att försäkra, är ju för fan så man blir mörkrädd. Hemskt att köpa en hoj o knappt ha råd att försäkra den =( Undrar var rekordet ligger på, haha

Jag är av åsikten att försäkringen tjänar lika mycket på oss som på vanliga hojar. Försäkringsbolagen propagerar bara att de går i "back" med sporthojarna, varför kan inte alla försäkringsbolag sluta försäkra sporthojar om de går back då? Finns ju redan några enstaka som gör ju det.

Det handlar nog inte om det, snarare att själva omkostnaderna runtom när det väl smäller har gjort att försäkringsbolagen (som VILKET annat VINSTDRIVANDE företag som helst) sett över hur mycket som de pungar ut vid skador där sport är inblandad i.

Bolagen kan inte "skita i sporthojarna", antingen har dem MC försäkring att erbjuda eller inte, dock kan de som många bolag gör höja premierna till en nivå som varken är mänsklig eller ens motiverad.

Däremot finns det bolag där det går att komma undan "mänskligt" om än dyrt. Kan tipsa om Folksam som jag fick billigast på när jag satt och ringde runt till dem flesta bolag. 21 år gammal och äger en R1 03 och bor i förort i Stockholm.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick