Ung med MC dyrt, vad gör man?

Personligen förstår jag inte varför så många absolut ska ha en ny sporthoj som första MC. Jag själv är inget undantag, jag hade en sporthoj på 1000cc som första hoj, och jag tror aldrig det var snack om annat.

Nu när jag blivit tillräckligt gammal för att få en överkomlig premie - vad gör jag då? Jag köper en liten jävla caféracer som inte kostar något alls i försäkring! Man är ju för jävla dum egentligen. :död

Så vad är det som hänt under de här åren sedan man började åka hoj? Har man blivit en trist gammal gubbe? Eller har man helt enkelt kommit underfund med att kuken inte blir större trots att man åker plastig hoj med snabba dekaler? :yoparty

Ledsen om jag drev en smula OT, men för att sammanfatta det som redan sagts: Betala dyrt, eller testa andra kategorier av hojar. Det finns en hel del roligt som inte kostar skjortan. Lycka till! :tummenupp
 
Skittråd. 23, ska ta körkort i sommar, ska ha r6. Vafan är problemet. Jo du är det enligt statistiken punkt slut. Betala eller köp en annan hoj. Köp nåt äldre mindre posöraktigt och du kommer garanterat att flina iaf.

/gubblund
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom alla svar, MEN mitt råd är följande:

Köp den hoj du vill ha, och försäkra den endast med trafikförsäkring för att få det så billigt som möjligt!

Varför? Jo för att:

Nr 1. Händer det något kommer försäkringsbolaget ändå inte betala ut något i 94,5% av fallen?
Nr 2. Om inget händer ( vilket är ganska stor sannolikhet ändå om du sköter dig någorlunda ) har du sparat in alla de åtskilliga tusenlapparna du skulle ha kastat i händerna på de giriga bolagen.
Nr 3. I teorin är det ju ändå när det bara är du själv som orsakar något som du får pröjsa. Blir du påkörd - motparten betalar. Sabotage - förövaren betalar osv. Funkar kanske inte så i praktiken men bara för att det händer något behöver det inte vara du som måste betala. Även fast svensson pekar ut mc som största faran är det faktiskt långt ifrån alltid som mc:n bär skulden i en olycka.
Nr 4. Vore det nu så att du skrotar din hoj så kostar det ju inte så enormt blodigt mycket att laga själv. Alternativt köpa en vettig ny hoj helt enkelt, vilket man utan problem skulle kunna göra för insparade försäkringspengar om man skulle haft en premie på 20.000 plus vilket många verkar ha....


Nu behöver ni ju inte såga mitt lilla förslag totalt... :tummenupp
 
Jag kör R1a -98. Betalar 650 i månaden för halv. Fick bästa prisuppgift av något företag jag inte vet namnet på. Är det värt det att skriva hojjen på sig själv? JA!
 
Vänta tills du blir 25 då halveras premierna över en natt :). För några månader sen hade jag 13-14k per år i trafikförsäkring på min hoj, nu är det 7k.

Hur man än gör så blir det aldrig billigt med sportmoppe.. bara inse!

Nja halveras gör det ju ite för alla. Min sänktes med 300kr.
Möjligtvis halveras det när man fyllt 35år.
 
Last edited:
Jag skulle ha köpt en Yamaha YZF 750R....dom är gamla och väldigt billiga i försäkring för det man får för den....jag råkar veta att det finns en till salu för 19k :rolleyes:
Väldigt duglig förstahoj och man har råd med den även om man råkar vara student :)
Det bästa är att man klarar sig på trafikförsäkring och man slipper vara jätterädd för att den ska vippa, att man ska crasha eller liknande.
 
Det handlar nog inte om det, snarare att själva omkostnaderna runtom när det väl smäller har gjort att försäkringsbolagen (som VILKET annat VINSTDRIVANDE företag som helst) sett över hur mycket som de pungar ut vid skador där sport är inblandad i.

Bolagen kan inte "skita i sporthojarna", antingen har dem MC försäkring att erbjuda eller inte, dock kan de som många bolag gör höja premierna till en nivå som varken är mänsklig eller ens motiverad.

Däremot finns det bolag där det går att komma undan "mänskligt" om än dyrt. Kan tipsa om Folksam som jag fick billigast på när jag satt och ringde runt till dem flesta bolag. 21 år gammal och äger en R1 03 och bor i förort i Stockholm.

Jaha, kan du då förklara varför Bilsport mc inte försäkrar sporthojar? Och nu har jag glömt namnet på ett försäkringsbolag som nekade brorsans CBR också.

Det kan de göra, lovar dig att de kan det.

För att bidra något till tråden. Jag hade i din sits börjat med typ en YZF 750, ZXR750/ZX7RR, CBR900, GSXR 750 från början av 90 talet. Samtliga är grymt bra hojar för pengarna och driftkostnaderna. Har haft en ZX7R för ett tag sen och tankarna faller tillbaks på den väldigt ofta, grymt läcker hoj med den rätta känslan.
 
Last edited:
Jaha, kan du då förklara varför Bilsport mc inte försäkrar sporthojar? Och nu har jag glömt namnet på ett försäkringsbolag som nekade brorsans CBR också.

Det kan de göra, lovar dig att de kan det.

För att bidra något till tråden. Jag hade i din sits börjat med typ en YZF 750, ZXR750/ZX7RR, CBR900, GSXR 750 från början av 90 talet. Samtliga är grymt bra hojar för pengarna och driftkostnaderna. Har haft en ZX7R för ett tag sen och tankarna faller tillbaks på den väldigt ofta, grymt läcker hoj med den rätta känslan.

Exakt. Självklart är inget försäkringsbolag tvingat att erbjuda alla produkter (Läs: försäkringar för alla typer av mc) Däremot får de inte neka en enstaka kund en produkt som finns i sortimentet om denne uppfyller kriterierna.
De kan neka tex om personen tidigare utfört bevisat försäkringsbedrägeri eller i övrigt inte uppfyller villkoren. Det framgår regler kring detta i Försäkringsavtalslagen (FAL).
 
Håller med om att det känns surt, satt själv och kikade på en GSXR 600 -98 bara trafikförsäkringen ligger på 10 000:- känns faktist lite hutlöst. Kör själv idag en som är över 20 år, kostar mig 1600 om året men det är ju inte allt för kul.

Tyvärr gick pengarna för iår på en 3.5 vecka semester resa till Australien så nästa år får det bli köp och då är det bara att bita i det sura äpplet. Blir grusåka denna sommar också.
 
betalar mycket och kör det man vill...
betalar mindre och kör det man har råd med..
lägg pengarna under madrassen och glöm idéen med hoj..

valet är fritt..! ;)
 
Strypt hoj till 25 kw ger INTE lägre premie då de för några årsedan införde ursprungseffekten som gällande. Enda anledningen att strypa en hoj är om man har A-begränsad som behörighet.

Och det stämmer ju inte heller.

Eftersom min Ninja är strypt till 25 Kw så hamnade min försäkring på 6500 hel/år.
Kollade upp en likadan som inte var strypt och då skulle samma bolag ha 17000 kr i trafik :)
 
Rätt roligt att folk ger förslag på gamla sunkiga -90tals hojar när han vill ha en R6a.

Ställ den på dig och ta den billigaste halvförsäkringen (som inte har 25k i självrisk vid stöld, host suzukimärkesförsäkring...) och teckna Folksams garageförsäkring för runt 300kr i månaden under vintern :tummenupp
 
Jag har min försäkrad hos folksam även om jag inte gillar dem. De har billigast försäkring och har då en halvförsäkrad. Jag har en hoj av motsvarande (lite högre) värde som dig och betalar 9k/år hos folksam. Det är överkomligt...

Jag jobbar vid sidan av studier och jobbar i Norge på sommrarna. Det är så jag får det att gå ihop... :)
 
Du har inte råd!

Skit i alltihopa.

Eller nöj dig med en annan hoj, du lär inte kunna utnyttja 100% av någon hoj dom första åren ändå, så varför måste du just ha en R6?
 
Och det stämmer ju inte heller.

Eftersom min Ninja är strypt till 25 Kw så hamnade min försäkring på 6500 hel/år.
Kollade upp en likadan som inte var strypt och då skulle samma bolag ha 17000 kr i trafik :)

Då hade du nog tur skulle jag vilja påstå, för mig veterligen går alla bolag på ursprungseffekten numera.
 
Köp typ den här
6483674476.jpg

Kostar 18 000:- och 1 700:- för helförsäkring/helår!
10% färre hästar än en 04 R6, bara 107! :rolleyes:

När du tagit den till dess gräns, tjacka R6!

Tråden känns annars lite som:
-"20år, inga pengar, nytaget B-kort och en 911GT3 är så dyr, vad göra?"

/e
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top