Ung med MC dyrt, vad gör man?

Köp typ den här
6483674476.jpg

Kostar 18 000:- och 1 700:- för helförsäkring/helår!
10% färre hästar än en 04 R6, bara 107! :rolleyes:

När du tagit den till dess gräns, tjacka R6!

Tråden känns annars lite som:
-"20år, inga pengar, nytaget B-kort och en 911GT3 är så dyr, vad göra?"

/e

har hört att d e sjukt grym, speciellt rakt fram...:tuttar

Jag är 23 år och kör Gixxer 600 K1.
Jag har spenderat hela morgonen åt att kolla försäkringar och kommit fram till följande,

Folksam: 8229:-
If: 25002:- (73k hel:tummenupp)
Trygghansa: 9936:-
Länsförsäkringar: 12822:-
Bilsport & Mc: 20000:-
Gjensidige: 13975:-

Kort sagt så blir man mer eller mindre våldtagen.
Men vill man åka så är det bara att pynta. :pangihuve

Och samtliga bolag skiter högaktningsfullt i om hojen är reggad med 25kW då dom räknar på ursprungseffekten. :huvet

Var god observera att samtliga försäkringar är endast trafik om inget annat anges!

man biter ihop och betalar...MC är ingen allemans rätt i sverige tyvärr..

Nej de är ju inte de, motorfordon i största allmänhet är ju antianti på alla sätt och vis här...

ALLA andra får hålla på hur mycket de vill med sina hobbys, men när det kommer till motorfordon ska precis allting vara snordyrt... :rolleyes:

Betala vad det kostar eller köp det du har råd med! Och sluta gnälla på att det är DYRT att köra superduperGPräserbajk!
Första hojen var en GSXR750 -96. 1550kr i månaden i försäkring! (1999)
Jag vill äga en Porsche GT3, men det har jag inte råd med!

Alla hojar som är mer än 20 år gamla kostar 1600 kr om året att helförsäkra hos bilsport och mc, oavsett ålder på föraren, bostadsort etc etc. Bara ett tips ;)

Svedea är billigare än bilsport o mc + att de har lägre självrisk på vagnskada.:tummenupp

Visste jag inte ens att det fanns ett bolag som hette... Googlade namnet men hittar ingen prisuppgift på deras "retroförsäkring" på hemsidan...:va

En sådan funkar minst lika bra =)

När jag var ute o körde Zx10 från -88 så kom det fram en kille och sa.

-Fräck hoj

-Tack

-Vad är det för någon?

-Det är en Zx10!

-Ofan, är det en sån R1..

-Japrecis :tummenupp

Back in the days när jag gick i gymnasiet och körde TZR 125a var det en i klassen som trode jag hade en R1, är man inte så insatt är det svårt att se skillnad, två hjul o lite kåpor på båda... :crash

Fö. VFR o dylika sport/toruring har helt ok kombo av prestanda/kr. VFR är iofs lite dyr i inköp men servar man själv så går dem billigt. Tror jag betalar runt 3,5' halvförsäkrat (ofc. står den på mig själv), bor mitt i stan och är nätt o jämnt torr bakom öronen. Skippar man bara nyare plastisar så går det o leva med hoj o kass ekonomi :tummenupp

Exakt. Självklart är inget försäkringsbolag tvingat att erbjuda alla produkter (Läs: försäkringar för alla typer av mc) Däremot får de inte neka en enstaka kund en produkt som finns i sortimentet om denne uppfyller kriterierna.
De kan neka tex om personen tidigare utfört bevisat försäkringsbedrägeri eller i övrigt inte uppfyller villkoren. Det framgår regler kring detta i Försäkringsavtalslagen (FAL).

Lite kul annan fakta, alla FB måste erbjuda trafikförsäkring till alla typer av mc (om de erbjuder mc försäkringar dvs)
(lag text: Trafikskadelag (1975:1410) paragraf §5
" En försäkringsgivare som får meddela trafikförsäkring är skyldig att på begäran meddela trafikförsäkring.")
Först säger FB "nej vi försäkrar inte din typ av mc"
Då säger man Trafikskadelagen säger att ni måste ge mig ett pris på trafikförsäkring.
varvid FB: 120tusen/år tack! (eller nån annan fantasi summa) :D:D:D

Dvs de måste ge ett pris på trafikförsäkring (men ej mer än så), men de får sätta priset till vafan som hellst. Så de sätter det så högt att det är billigare att hitta ett annan bolag :rolleyes:

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick