Ung pojke upptryckt mot vägg av mc-förare

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
En parallell till "Mc-förare öppnade kvinnas bildörr..."

Alltså en rubrik som säger en sak, och därpå följande text som i slutändan lämnar lämnar fler frågetecken än man ens visste att man förfogade över.

Ingressen ser ut så här:

Några ungdomar befann sig nära E4 i Vaggeryds kommun och hamnade i bråk med motorcyklister.

En ung pojke blev då upptryckt mot en vägg av en mc-förare.

Polisen har nu skrivit anmälningar om försök till misshandel och ringa misshandel.
För att inte kopiera hela detta upphovsrättsskyddade alster så får ni kärnan här:
Det visade sig senare under kvällen att det rörde sig om några ungdomar som i stället befunnit sig i närheten av E4 och kastat ett föremål på vägbanan.

Det upprörde flera motorcyklister och det blev bråk mellan dem och ungdomarna. En av pojkarna – som är i nedre tonåren – blev upptryckt mot en vägg av en mc-förare.

Så, frågorna hopar sig.

Vare sig man ser det stora som i "Vaggeryds kommun" eller det lilla som i Skillingaryd - dom det hela tydligen utspelade sig i, så är det ändå så att man inte "uppehåller sig i närheten av E4" om man inte fått problem med bilen.
Ja, eller vill ge andra problem med bilen...

Vad har man "kastat ut på vägbanan"?

Var det verkligen bara "ett föremål"?

Kastades det mot vägbanan i första hand, eller försökte man träffa något annat först...?

Questions questions questions.

Som jag läser det hela har ett mycket värre brott begåtts än att trycka upp någon mot en vägg, men det skummas över i en bisats.

Jag minns när Danmark hade problem med stenkastning från broar nattetid.
Folk dog, folk blev allvarligt skadade.

Det var nervigt att köra genom Danmark då. Spana mot broarna, försöka se kontraster mot en dunkel natthimmel, byta körfält just innan varje bropassage, hoppas på att kunna haka på och ligga direkt bakom en långfärdsbuss så man åtminstone kunde logga 100.

Man är jävligt utsatt för stenkastning på MC, och "föremål på vägbanan" också, för den delen.

Är inte sabotaget mot vägsäkerheten det stora brottet här, och den handfasta tillsägelsen en naturlig reaktion på ett illdåd som kunde dödat?

Jag är den förste att hävda att man skall lösa lagfrågor den lagliga vägen, men när allmänheten upplever att polisen hela tiden är någon annanstans och är upptagna med... ...annat, och 112 SIS Alarm jobbar hårt på att deras svarstider skall likna de hos 11414, ja - då blir samhället sådant här.

Hade inte det varit något att skriva om...?

Man har nu skrivit anmälningar om "försök till misshandel" (stenkastning?)
och "ringa misshandel" (handfast tillsägelse?)

Vackert så.
Man skall inte bära sig åt på det viset, man skall inte försöka skapa rättvisa på egen hand. Det är fel. Två fel blir inte ett rätt.

Men, om samhället inte upplever att rätt saker prioriteras...? Vart är vi på väg då?

Japp, killarna på hoj gjorde fel.

Jag hade också kunnat gjort precis lika dant.

Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Japp, killarna på hoj gjorde fel.
Hur kan du bedöma det?
Ingenstans får vi veta vad detta innebär, vem pojken var, hur pojken betedde sig.
Pojke förresten, hur definieras det?

Pojken ”trycktes upp mot en vägg” kan vara allt från att med våld bli upplyft i kläderna högt upp mot väggen till att mc-föraren närmat sig pojken allt mer, varpå pojken backat efterhand och stannat mot väggen.
om ens det, pojken kanske bara kände sig trängd med en vägg bakom sig.

Missförstå mig inte, jag håller med dig i allt, jag bara vänder mig mot att automatiskt ta ställning mot motorcyklisterna i denna detalj.
Att skriva så är ju att ta skulden för det ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det har varit mycket på SVTs nyheter om att någon kastar stenar på danskregistrerade bilar i Skåne. Det kanske sprider sig.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hur kan du bedöma det?
Ingenstans får vi veta vad detta innebär, vem pojken var, hur pojken betedde sig.
Pojke förresten, hur definieras det?

Pojken ”trycktes upp mot en vägg” kan vara allt från att med våld bli upplyft i kläderna högt upp mot väggen till att mc-föraren närmat sig pojken allt mer, varpå pojken backat efterhand och stannat mot väggen.
om ens det, pojken kanske bara kände sig trängd med en vägg bakom sig.

Missförstå mig inte, jag håller med dig i allt, jag bara vänder mig mot att automatiskt ta ställning mot motorcyklisterna i denna detalj.
Att skriva så är ju att ta skulden för det ?

Fel så tillvida att det blev rättsak av det hela.

Tror till och med att det hade varit fel med ett envarsgripande eftersom gärningsmannen var så ung.

Larma, försöka få fram så mycket information om personen eller personerna som möjligt utan att kränka någons rättigheter och lämna över den information man fått ihop till polisen, det är rätt.

Om dom kommer.
Om dom ens svarar.

Lätt att säga, svårt att hålla sig till när ilskan rullar in.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man är väl egentligen endast förare då man faktiskt är den som kör själva fordonet? När man är ute och kör mc så är man mc-förare. I den sekund man(inte längre för motorcykeln åt något håll) kliver av eller stannar så är man inte längre det?

Han kan ju omöjligt ha varit mc-förare/förare av en mc då han tryckte upp pojken mot väggen isf. Den simultanförmågan skulle inte gå av för hackor.

"Ung pojke upptryck mot vägg av tidigare mc-förare"?

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
I detta, som så många andra situationer, anser jag det vara bättre att göra fel än inget alls.

Juridik är en bedömningssport. Gränsen för vad FU-ledare och åklagare anser vara misshandel är ofta märkligt låg.

Om det inte är en polis som är misstänkt, vill säga. (tänker på det som inträffade i Solna där en polis tryckte upp en batong genom ett par jeans och upp i anus på en misstänkt. Utredningen lades ner i brist på bevis trots massor av dokumentation.)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Märkligt
Från Storgatan i Vaggeryd är det mer än 2 km till E4.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Fel så tillvida att det blev rättsak av det hela.

Tror till och med att det hade varit fel med ett envarsgripande eftersom gärningsmannen var så ung.

Larma, försöka få fram så mycket information om personen eller personerna som möjligt utan att kränka någons rättigheter och lämna över den information man fått ihop till polisen, det är rätt.

Om dom kommer.
Om dom ens svarar.

Lätt att säga, svårt att hålla sig till när ilskan rullar in.
I detta, som så många andra situationer, anser jag det vara bättre att göra fel än inget alls.

Juridik är en bedömningssport. Gränsen för vad FU-ledare och åklagare anser vara misshandel är ofta märkligt låg.

Om det inte är en polis som är misstänkt, vill säga. (tänker på det som inträffade i Solna där en polis tryckte upp en batong genom ett par jeans och upp i anus på en misstänkt. Utredningen lades ner i brist på bevis trots massor av dokumentation.)
Jovisst blev det en polisanmälan, men som allt för vanligt i landet lättkränkt så kan ribban vara obetydligt hög i vissa fall för ett rättsärende.

Ett ungt bus med föräldrar som med ryggmärgsreflex att alltid anmäla andra parten oavsett vad deras ”ängel” har gjort, så är det inte lätt att veta om det är ett befogat åtal eller inte.

I min bok så är det de unga ligisterna som har äventyrat andras liv och hälsa som skall få på tafsen, inte motorcyklisterna.
Med undantag för om det varit klart övervåld, då skall det utredas separat.
Men att trycka upp ligister mot en vägg (läs motat dem mot väggen) är inte våld i sig själv, inte om det som att ta en bråkstake i nacken och tvinga ut den från skoldiskot så att säga.

Men jag vet inte vad som hände, och ingen annan utomstående heller, och därför bör man inte tilldela någon en skuld i detta läge.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Läsvärt för den som eventuellt skulle försöka genomföra ett envarsgripande:

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Vi har odlat fram ett anonymt samhälle, där man även om man vill, och egentligen "borde" agera, bara tittar bort och går vidare.

Om jag ser ett pågående brott så ska jag ringa polisen, det är ju kontentan av detta.
Steg 1 är annars att bedöma vilken straffskala det pågående brottet har.
Så sätt dig ner och sök lite på nätet, skaffa dig en uppfattning som du tycker är tillräckligt förtroendeingivande, och gå på den.

Steg 2 är att bedöma gärningsmannens ålder, eftersom detta kan påverka din tillvaro i närmaste framtiden. Detta kan vara svårt, om gärningsmannen är 15år +-1år.

Och ta alltid i beaktning att om du har gjort en felaktig bedömning enligt steg 1 eller 2, så kanske du får enormt mycket tid att sitta på forum likt Sporthoj på en närbelägen anstalt, med stämpeln "olaga frihetsberövande".

Ett pågående brott blir lätt så att "drabbar det inte mig, då blundar jag och går vidare".
Kanske Kina ändå är på väg åt rätt håll, där behöver man ju inte fundera på dessa saker, eftersom alla är loggade?

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Hoj
2005 Sportster
Ska man tro medier så, är det en artonåring som fått stryk är det en pojke om samma artonåring ger en annan person stryk så är han en man.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Läsvärt för den som eventuellt skulle försöka genomföra ett envarsgripande:

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Ja, det var det jag tänkte på. Det är inte så enkelt att huta åt omyndiga människor.

Vi har odlat fram ett anonymt samhälle, där man även om man vill, och egentligen "borde" agera, bara tittar bort och går vidare.

Om jag ser ett pågående brott så ska jag ringa polisen, det är ju kontentan av detta.
Steg 1 är annars att bedöma vilken straffskala det pågående brottet har.
Så sätt dig ner och sök lite på nätet, skaffa dig en uppfattning som du tycker är tillräckligt förtroendeingivande, och gå på den.

Steg 2 är att bedöma gärningsmannens ålder, eftersom detta kan påverka din tillvaro i närmaste framtiden. Detta kan vara svårt, om gärningsmannen är 15år +-1år.

Och ta alltid i beaktning att om du har gjort en felaktig bedömning enligt steg 1 eller 2, så kanske du får enormt mycket tid att sitta på forum likt Sporthoj på en närbelägen anstalt, med stämpeln "olaga frihetsberövande".

Ett pågående brott blir lätt så att "drabbar det inte mig, då blundar jag och går vidare".
Kanske Kina ändå är på väg åt rätt håll, där behöver man ju inte fundera på dessa saker, eftersom alla är loggade?

Exakt. Vi har skapat ett samhälle med olika "system" som innebär ett stort avsteg från universalsanningen "It takes a village to raise a kid."

Vi har till och med fjärmat oss från det mest naturliga i världen - att konfrontera den förälder som gör sitt barn illa.
Istället skall vi göra en "orosanmälan" - gärna anonymt, så kommer någon att titta på ärendet inom XX-antal dagar.
Kanske. Förhoppning. Eventuellt.

Dock! När Folkhemmet° lyckats med att passivisera individen, men ändå inte uppfyller sin del av kontraktet, vad händer då? När folk upplever att systemen inte fungerar och att samhället inte finns där för dem?

När "journalister" skriver om det lilla problemet för att det är enklare och ger ballare rubriker, och därmed fler klick - men negligerar den stora frågan. Vad händer då?

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Å vad gäller åldersbestämning som är svårt som fasen, betänk att Sven Melander var 32 år i första Sällskapsresan.

Sjukt svårbedömt alltså.

Gott folk. För all del bör det inte hindra er från att ingripa eller göra vad som står er till buds.
Det värsta är inte onda människors gärningar utan att goda människor väljer att vika undan blicken.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Å vad gäller åldersbestämning som är svårt som fasen, betänk att Sven Melander var 32 år i första Sällskapsresan.

Sjukt svårbedömt alltså.

Gott folk. För all del bör det inte hindra er från att ingripa eller göra vad som står er till buds.
Det värsta är inte onda människors gärningar utan att goda människor väljer att vika undan blicken.
Håller med i sak, jag vill ju ingripa.
Men när en skitunge på stan sparkar omkull en motorcykel som jag inte har en relation till....hur gör man?
Jag blir förmodligen anmäld av skitungens vårdnadshavare, eftersom jag har överreagerat,
Så som "Notrightrigder" beskriver blir det i bästa fall en orosanmälan, eller förmodligen ingenting, eftersom jag ändå var inriktad på roligare saker, som att köpa en mjukglass.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men när en skitunge på stan sparkar omkull en motorcykel som jag inte har en relation till....hur gör man?
Jag blir förmodligen anmäld av skitungens vårdnadshavare, eftersom jag har överreagerat,
Så som "Notrightrigder" beskriver blir det i bästa fall en orosanmälan, eller förmodligen ingenting, eftersom jag ändå var inriktad på roligare saker, som att köpa en mjukglass.
När jag bodde i Malmö dvs nångång under 1978 - 1994 kunde jag i Sydvenskan läsa att Polisen 40 (fyrtio) tagit en 14 åring för rån.
Och som reglerna förskrev hade Polisen överlämnat honom till de sociala myndigheterna i Malmö varje gång.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skitungar har skitföräldrar alltsomoftast. Det har aldrig hindrat mig. Alla har backat när jag rytit till. Ett par föräldrar har tackat mig.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS