Unga sporthojsägare hur gör ni?

Hur försäkrar du din supersporthoj?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Sitter och funderar kring detta man ser många nya medlemar som kör riktiga sporthojar t ex Daytona, cbr 600/1000rr, gixxer etc. hur gör ni med försäkringen?

Själv är jag 32 år bor utanför sthlm och tycker det endast är humant med IF:s märkesförsäkringar de flesta hojarna ligger runt 1000:-/mån hel/hel för mig. Men om man nu är 22 år hur gör man då? Betalar man lika mycket i försäkringspremie som sitt boende eller? Kanske börjar jag bara bli gubbe men omöjligt för mig.

Så jag gjorde en lite poll för att få se hur det ligger till.

//Dafe
 

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Jag tänker köra SMC halv. är 18.
Den var inte så tokig alls... Däremot hel försäkring normal skulle kosta mig 40 - 50k, och hojjen kostade 30 så det kände jag inte alls för :p
 

ipren_400mg

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Hojlös
Det är inte billigt att äga hoj:mad: 23 år gammal pröjsar 900 för hel hos länsförsäkringar och det är relativt billigt
 

roobj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
03, Suzuki GSX-R 1000
Kille 28 år Stockholm
GSXR 1000 - 03
Hojen står på mig
Försäkrad hos Folksam (vanliga försäkringen ) så man kan ha den
var man vill och låna ut hojen.
När den är påställd kostar den ca 1900 kr/mån för halvförsäkring
Dyrt = Ja
Är det värt det = Ja :)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kille 28 år Stockholm
GSXR 1000 - 03
Hojen står på mig
Försäkrad hos Folksam (vanliga försäkringen ) så man kan ha den
var man vill och låna ut hojen.
När den är påställd kostar den ca 1900 kr/mån för halvförsäkring
Dyrt = Ja
Är det värt det = Ja :)

Alltså med kostnaderna för den avställd bör du betala ca: 15000:-/år. På drygt 3 år har du betalt hojens värde i försäkringspremier och du får inte ut ett öre om du klotar. Konstaterande jag är gubbe :gnissla
 

Kon1

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF-R1 2003, tidigare Triumph Daytona 600cc 2003
Min står på farsan, helförsäkring 10 000kr. Dock åker dom flesta polarna till mig med endast trafikförsäkring, och tyvärr utan körkort.
 

roobj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
03, Suzuki GSX-R 1000
Alltså med kostnaderna för den avställd bör du betala ca: 15000:-/år. På drygt 3 år har du betalt hojens värde i försäkringspremier och du får inte ut ett öre om du klotar. Konstaterande jag är gubbe :gnissla


Nja, jag räknar på 5 månaders körning och sen har jag ingen garageförsäkring.
Har nämligen turen att kunna ställa den i en "betongbunker" under vinter.
Risken att något skulle hända där anser jag vara försumbar.

Men visst, det är väldigt dyrt att äga sporthoj!

Däremot finns ju börsen som gör att man lätt kan finansiera sin hobby :)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Nja, jag räknar på 5 månaders körning och sen har jag ingen garageförsäkring.
Har nämligen turen att kunna ställa den i en "betongbunker" under vinter.
Risken att något skulle hända där anser jag vara försumbar.

Men visst, det är väldigt dyrt att äga sporthoj!

Däremot finns ju börsen som gör att man lätt kan finansiera sin hobby :)

Är ju själv sugen på en ny hoj. Men tror inte att jag kan utnyttja resurserna i en supersporthoj tillräckligt men visst är man sugen. Är det värt pengarna eller ska jag ta nån som kan försäkras av bilsport-mc. Kör från mitten av mars till mitten av oktober om det går.

//Dafe
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Min hoj står på mig, betalar 790kr i månaden till Salusansvar för halvförsäkring och jag är 19 år.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hojen står på mig. Tror jag betalade 1200 i månaden för halv. Krockade den, mitt eget fel = jag får inte ett skit :) Det är lite surt. Men skulle jag ha haft helförsäkring som kostar 30k om året så är jag tvungen att skrota hojen vartannat år för att det ska vara värt det.
 

Hällboy

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
gixxer 1000 & ktm 640
runt 1000lappen för mig, står på mig och försäkrad hos folksam SMC. Jag har bara trafik på den..
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Finns olika sätt att pressa priset på, t ex får du högre rabatt med flertalet försäkringar hos ett och samma bolag. Hos IF får du 15% med 3 försäkringar och 20% med 4, dvs siktar du på att skaffa en sporthoj så kan du ju strategiskt flytta runt lite, alla ören räknas! :tummenupp

Sen får man även rabatt om man varit på en Majasträff, pratade med Folksam här om dagen och om man uppger sig som medlem hos majariders så får man hela 40% :D
 

Ambience

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 660 smc
Hojen står på mig och jag betalar 720 kr i månaden för halv hos folksam!
Inte en chans att de inte är värt de!:tummenupp
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Min står på farsan, helförsäkring 10 000kr. Dock åker dom flesta polarna till mig med endast trafikförsäkring, och tyvärr utan körkort.

Det verkar ju intelligent av dina polare :3freak Tänkte såklart på korkortet då. Att man bara har råd med trafik har jag full förståelse för.
 

R$19

....
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Värnamo
Hoj
Honda CB 1000RA -10
Får man verkligen ut något på försäkring om hojjen står på någon annan som inte bor på samma adress? Om något skulle hända....:va
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Är ju själv sugen på en ny hoj. Men tror inte att jag kan utnyttja resurserna i en supersporthoj tillräckligt men visst är man sugen. Är det värt pengarna eller ska jag ta nån som kan försäkras av bilsport-mc. Kör från mitten av mars till mitten av oktober om det går.

//Dafe

Tänker lite som dig där (gubbe): För tillfället kör jag en nakenhoj med sporthojskaraktär (R6 motor, toppig). Kör man den på höga varv, 9-13k RPM, så går den som en raket. Visst, man går inte upp på bakhjulet i 170, etc, men jag får tillräckligt med "kick" för att behålla den. Dock är jag också sugen på supersport, som en Daytona 675, eller en Fireblade.

Just nu får jag betala 7500 hel/hel hos bilsport-mc, och Daytonan skulle kostat mig ca 12k hel/hel hos If. En fireblade skulle gå på mellan 12,5-14k hel/hel hos Folksam om man är över 35, och har gått 2 SMC kurser, så jag ska testa på att äga en supersport åtminstone en säsong, för att se om jag tycker att det är värt kostnaden. Tyvärr får man betala runt 14-15 även för en naken hoj som FZ1 eller Speed Triple hos Bilsport-mc, så då kan man lika gärna skaffa en supersport.

Vill man bara posera i stan, och bränna runt på motorvägar, så kan det vara OK att köra med bara trafik eller halvförsäkring, men har man planerat köra på bana under säsongen, så skulle jag inte våga göra det utan en försäkring som täcker eventuella vurpor. det är SÅ MÅNGA som vurpar med tusenkubikare, varje gång. Än så länge har jag inte sett någon vurpa med en 600 på bana (tillfällighet, eller kan det ha med effekt över 150 hästar att göra?)

Jag ska behålla min en säsong till, passa på och köra på bana, gå på SMC kurser så man lär sig köra hårt och säkert, sen gå på en litershoj.

Synd och konstigt att inte försäkringarna på 600 supersport är billigare än för litershojarna
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Kör gammal hoj samt bara trafik.

Kalkylerar med risken att den blir stulen eller krachad (har på 8 år aldrig använt försäkringen) och tjänar in hojens värde på under 2 år.
Anser inte att det är värt försäkringspengarna med en nyare hoj.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top