Ungern + Nürburgring i Maj 2013, behöver lite tips!

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Tja!

Jag har börjat planera en liten tripp nu i maj. En kollega tävlar med racerbåt och första deltävlingen går strax utanför Budapest i mitten på Maj.

Jag tänkte såklart försöka ta en sväng ner och hejja på honom, och när man ändå är i "krokarna" ta en sväng förbi Ringen i Tyskland..har bara kört bil där ett par gånger, och vill såklart testa banan med hojjen också...

Tyskland har jag rätt bra koll på, men hur funkar det i Ungern, vågar man parkera hur som helst, eller är det krig där?
Har bara åkt med Ryanair till Budapest ett par gånger, och det gick ju bra...

Men jag vill ju såklart inte få den stulen..vad ska jag tänka på? Jag kommer att åka ner ensam med min Busa, om det har någon betydelse. :p

//Johan

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Härlig resa!!! Använd bara sunt förnuft och hitta bra hotell, helst med en innergård där man kan parkera mc´n. Så du får ha den i fred. Jag brukar blint lita på att folk i allmänhet är trevliga och snälla och det brukar för det mesta stämma. Så det är bara att köra! Se till att hojen är i bra skick. Busan äter ju som bekant en del bakdäck i touringfart. Ringen är hal i regn -och glöm inte att dåliga flickor inte är det sämsta när du är i Budapest... :tuttar Lycka till!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Är inte större problem i ungern jämfört mot sverige! Som ngn skrev, försök att hitta ett hotell som har en egen parkering om du vill va hundra safe! Döremot ska du vara lite vaksam när du kör på motorvägarna där nere, ungrarna (eller jag skulle tippa på att det gäller alla östländerna), dom är för jävla dåliga på att köra bil, har ingen som helst jävla kolla och ligger gärna en meter bakom dig trots att dom har stora skyltar på motorvägarna som uppmanar till att HÅLLA AVSTÅNDET, så undrar dom varför det krockas så jävla mkt i ungern!

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Kan man fortfarande köra på Ringen?
Det har ju talats om konkurs.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kan man fortfarande köra på Ringen?
Det har ju talats om konkurs.

Ringen har konkursat och ær tillsalu.
Men det ær øppet som vanligt att køra då dom dram in pengar på TF.

Passa på att køra i år då man aldrig vet vad som hænder med denna fantastiska bana.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Nu är båtbiljett trelleborg-rostock t/r bokat. Hojjen e nyservad, nytt bakdäck, nytt drivpaket är beställt. Ska bara byta framdäck så e den tipptopp.

Förhoppningsvis hinner jag förbi ringen, annars får det bli en snabbsväng genom österrike och sen direkt norrut. Åker torsdag 16/5 och hem med färjan från rostock tisdag 21/5. Tur att hojjen e snabb... :yoparty

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
På torsdag bär det av!

Monterade min Navigon under vindrutan, byggde om ett GoPro-fäste och anpassade det till navigon-hållaren. Sitter som en smäck!
Har även monterat 12V uttag på styret, så jag kan ladda gps, telefon, go-pro osv :banana

Provpackade lite idag, verkar räcka med en halv packrulle inkl. stora kameran.

RESFEBER!!! =D

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Håll oss uppdaterade under tiden =D
Kör försiktigt på banan och håll koll på bilarna.

En bekant var där i i veckan och var på första parkett när en Subaru tappade kontrollen och plöjde ner två motorcyklister.:huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Håll oss uppdaterade under tiden =D
Kör försiktigt på banan och håll koll på bilarna.

En bekant var där i i veckan och var på första parkett när en Subaru tappade kontrollen och plöjde ner två motorcyklister.:huvet

Lät inget vidare. Om man inte är välbekant med banan och dessutom inte är en väldigt snabb förare gör man nog bäst i att släppa bilarna på raksträckorna istället för att försöka gasa ifrån dem fram tills nästa kurva där bilarna oftast är snabbast. Många mc-förare kryper fram i kurvorna. Tillslut blir bilisterna otåliga och försöker bromsa sent in i kurvan och korsar mc-förarens idealspår när han precis påbörjat svängen. Resultatet kan vem som helst räkna ut.

Skulle även ta och kontrollera en extra gång hur försäkringsskyddet ser ut i händelse av en olycka där nere på mc. Tänker då inte på försäkringsskyddet för själva motorcykeln utan fysiska skador och eventuella men för livet i händelse av en krasch. Lika bra att reda ut den frågan innan man ger sig ut på banan.

Önskar trådskaparen en trevlig resa!

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Nu är jag hemma igen!

Men jag skippade dock österrike och ringen, jag stannade en dag extra i Ungern och hjälpte till i depån till båtracet, så det blev för ont om tid. :(

Däremot tog jag en extrasväng genom ungern, slovakien och tjeckien på hemvägen! Sjukt vackra länder, och billiga!
Vill man köra mc där, rekomenderar jag att sikta in sig på de mer kuperade områdena. Så fort det är platt mark är vägarna spikraka helt utan kurvor.
Ca 5mil norr om Prag hittade jag Nirvana. Superfin slät asfalt och kurvor som den bästa racerbanan. Detta i en otroligt vacker miljö och väldigt lite trafik.

Längsta dagsetappen blev när jag körde ner. Det blev från Rostock till en by söder om Budapest, ca 123mil. Det var svettigt, tog ca 14h inkl raster.

Annars körde jag dagsetapper på ca 65mil/dag.

Som referens till hur billigt det är i ungern: Middag för 4st inkl 6st Staropramen och 2st cocacola kostade 300 spänn! :yoparty

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det är det jag försöker att förklara för mina svenska vänner: ungern är europas thailand, schysst väder på sommaren, inte ovanligt med 36-39c dag ut och dag in om man nu pallar med sån värme, jag gör:D, billig mat och billig shopping:yoparty fan, nu längtar jag ännu mer till semestern då det är dags att bege sig "hem" till ungern, frågan är om familjen pallar 6 veckor där nere i år åsså:tungan

Nu är jag hemma igen!

Men jag skippade dock österrike och ringen, jag stannade en dag extra i Ungern och hjälpte till i depån till båtracet, så det blev för ont om tid. :(

Däremot tog jag en extrasväng genom ungern, slovakien och tjeckien på hemvägen! Sjukt vackra länder, och billiga!
Vill man köra mc där, rekomenderar jag att sikta in sig på de mer kuperade områdena. Så fort det är platt mark är vägarna spikraka helt utan kurvor.
Ca 5mil norr om Prag hittade jag Nirvana. Superfin slät asfalt och kurvor som den bästa racerbanan. Detta i en otroligt vacker miljö och väldigt lite trafik.

Längsta dagsetappen blev när jag körde ner. Det blev från Rostock till en by söder om Budapest, ca 123mil. Det var svettigt, tog ca 14h inkl raster.

Annars körde jag dagsetapper på ca 65mil/dag.

Som referens till hur billigt det är i ungern: Middag för 4st inkl 6st Staropramen och 2st cocacola kostade 300 spänn! :yoparty

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...