Update: Spelet WSBK 2007

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
För oss motorcykel & spelnördar!

Har hittat en sida med lite mer info om det kommande spelet World Superbike 2007 som Swedie tipsade om för ett tag sedan. Finns även några screen shots från spelet, dock med benämningen "PS2 - Work in progress", vilket kan innebära att vissa detaljer avviker.

Om jag förstår artikeln rätt så är det samma utvecklare av spelet som gjort föregångarna WSBK 2000 & WSBK 2001 samt "Superbike Riding Challenge".

Spelet släpps i april 2007 till PS2 & PSP.
Lansering till PC & övriga konsoler väntas bli i November 2007.

Spelet har olika svårighetsgrader för att passa såväl nybörjare som inbitna MC-spelsnördar.

All info från denna sida: http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=149886&vid=enable

Ser fram emot att få lägga racehandskarna på detta spel!:)

Bifogat

• screenshot_164927.jpg
    screenshot_164927.jpg
    99.3 KB · Visningar: 85
  • screenshot_164928.jpg
    screenshot_164928.jpg
    85 KB · Visningar: 112
  • screenshot_164929.jpg
    screenshot_164929.jpg
    117.9 KB · Visningar: 95
  • screenshot_164930.jpg
    screenshot_164930.jpg
    96.8 KB · Visningar: 65
  • screenshot_164931.jpg
    screenshot_164931.jpg
    120.6 KB · Visningar: 112

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Kör fortfarande EA Sports SBK ibland, men det här kanske blir roligare. November 2007, långt dit...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
FireSalle skrev:
2667580 Kör fortfarande EA Sports SBK ibland, men det här kanske blir roligare. November 2007, långt dit...

Jag älskar SBK 2000 och 2001! Jag föredrar simulatorer vilken dag som helst istället för arkad-liknande spel som typ Gran Turismo. Konstigt att de släpper det på PS2 trots att PS3 lanserats.

Finns det några liknande mc-spel som SBK fast lite nyare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Njet, jag har försökt spela dom där spelen men det är för mycket arkadkänsla över spelen. Sedan så känns det inte som att man man ligga och nöta varv och spår på dom spelen... mer sporadiskt och "tur" om man ens kommer i närheten av ett bra spår.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Swedie skrev:
2668924 Njet, jag har försökt spela dom där spelen men det är för mycket arkadkänsla över spelen. Sedan så känns det inte som att man man ligga och nöta varv och spår på dom spelen... mer sporadiskt och "tur" om man ens kommer i närheten av ett bra spår.
Word!

GP500 är grejer det. SBK-spelen är mer arkadspel. Inget fel med det i och för sig. Alla kan inte gilla simulatorinriktade spel.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
alltså, slå av hjälpmedlena på SBK 2001 och kör med en FF-joystick. Tycker inte det är mer arkadkänsla på det än GP500.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
FireSalle skrev:
2669019 alltså, slå av hjälpmedlena på SBK 2001 och kör med en FF-joystick. Tycker inte det är mer arkadkänsla på det än GP500.
så du ligger ofta varv per varv och ligger på tiondelen varje varv och kan känna vart du tappar fart och momentum?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Swedie skrev:
2668924 Njet, jag har försökt spela dom där spelen men det är för mycket arkadkänsla över spelen. Sedan så känns det inte som att man man ligga och nöta varv och spår på dom spelen... mer sporadiskt och "tur" om man ens kommer i närheten av ett bra spår.

Det tar ett antal timmar innan man ens kommer in närheten av rätt spår genom kurvorna. Bara en sådan sak som vart man tittar i kurvorna (lyft blicken!) gjorde en enorm skillnad för mig när jag spelar SBK.

Mycket kan man säga om de spelen men när du säger att det är arkadkänsla vill jag säga att du har direkt fel. Det är så mycket simulator som det bara kan bli. Naturligtvis under förutsättning att du slår av alla hjälpmedel. Det är inte tur som gör att du prickar spåren, det handlar om att nöta, varv efter varv, timme efter timme.

Det enda hjälpmedel jag använder ibland är spårguiden som visar med en linje vilket spår man ska välja genom kurvorna. Att faktiskt lyckas pricka spåret och hålla linjen genom hela kurvan kräver dock enorm timing av hastighet, styrning och gaspådrag ut ur kurvorna.

Vad är en FF-joystick för något? Själv brukar jag köra med ratt eftersom jag har en sådan och det fortfarande är betydligt bättre än att köra med tangentbord. Funkar rätt bra faktiskt...

Gillar ni simulatorer kan jag verkligen rekommendera EA:s F1-serie som är GRYM! Tyvärr tror jag inte att de gör de spelen längre. Sedan har det kommit ett spel med sportvagnsracing som jag inte kommer ihåg namnet på men som också skulle vara grymt bra. FIA-något tror jag det heter.

Swedie skrev:
2669036 så du ligger ofta varv per varv och ligger på tiondelen varje varv och kan känna vart du tappar fart och momentum?

Jag har inte spelat de nog mycket för att ligga inom tiondelen varv efter varv men jag det går absolut att säga om man gjorde en bättre passage genom ett visst parti än varvet innan eller om man tappade tid genom det.

EDIT: Till vilka konsoller finns GP500?

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Swedie skrev:
2669036 så du ligger ofta varv per varv och ligger på tiondelen varje varv och kan känna vart du tappar fart och momentum?
Nja, men nära nog på Monza iaf. Tacksam bana att lära sig. Men GP500 är inte så mycket simulator det heller - i så fall kör jag hellre GPL. Även där är det bara Monza som går bra, Nürburg är ruggigt svårt.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fred00 skrev:
2669153 Det finns bara till PC.

GP500 är sjukt svårt i början, men det är väl värt all träning.

Nice, då ska jag införskaffa det i samma sekund som jag får min nya dator efter årsskiftet!

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Själv är jag totalt torsk på MotoGP 06 till Xbox 360.
Grym grafik och fartkänsla.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Swedie skrev:

Har du provat Tourist Trophy på PS2? Jag är en inbiten fantast av RR-spel och har fastnat för såväl GP500, SBK 2000, SBK 2001, MotoGP & nu Tourist Trophy. Alla har sina brister & styrkor på sitt sätt, jag fastnade också för realismen i GP 500, men även SBK 2001 gick att få bra fason på om man stänger av alla hjälpmedel, då kan man njuta av det.

Men, Tourist Trophy är det bästa jag provat hittills.
Fick hem MotoGP 4 till PS 2 i brevlådan i går & visst är det kul, men inte i närheten av känslan från TT.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Recension - WSBK-07 PS2

Nu så. Spelet släpptes äntligen den 18:e Maj efter en viss försening, fick det i brevlådan i förrgår och har nu spelat som en tok.:)

Upplägget känns direkt igen från de gamla WSBK-spelen med tävlingshelger, arcade eller simulator-läge.

Då jag har spelat alla MC-spel på marknaden som är värda namnet så ansåg jag mig vara en hyffsad van "gamer" på MC-spel. Därför valde jag givetvis att spela på simulatorläget direkt, vilket visade sig vara ett stoooort misstag. Trots att jag till och med provade att lära mig behärska hojen genom att testa de olika proven så lyckades jag knappt ta mig runt ett fullt varv utan att köra av eller krascha.

Efter en timme gav jag upp & provade i stället Arcadeläget vilket var betydligt roligare, inte alls så uppstyrt som de gamla SBK-spelens arcadeläge var. Visst har man assistans med broms, gas & kurvtagning, men det är inget som stör. I detta läget så är känslan ganska lik den man har i Tourist Trophy vilket har blivit ett referensspel för mig numera.

Givetvis kan man anpassa inställningarna efter eget tycke i Arcadeläget samt ändra setup på hojen.

Grafiken är inget att hurra för, men det är man ju van vid på PS2.
Motorljudet är lite mesigt på 4-taktarna men twinnarna mullrar gott.

Ju mer man avancerar i spelet ju mer bonusmaterial får man, allt från nya förare & motorcyklar till bilder på brudar & filmklipp från olika banor.

Spelet får så här inledningsvis 4 knäskrap av 5 möjliga och rekommendationen blir: Köp! (Ca 379:)

Återkommer efter mer spelande med nytt betyg.

/Morgan

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...