upp på bakan

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
TM skrev:
Gör du så med din R1-04? Hinner du öht se himlen innan du får styret i pannan liggandes på rygg :va :7peta :hihi

Självklart sätter jag röven längst bak på sadeln då jag vill få upp hojjen till balanspunkten så snabbt som möjligt för att sen kompensera med bakbromsen.
Och det du säger om att ligga på rygg o.s.v. antar jag kommer från egna erfarenheter :tungan

BTW: Glömde jag säga att jag drevat ner hojjen 3 kugg fram och drevat upp den 5 kugg bak.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Teo skrev:
Lite av en myt. Ok när framhjulet roterar snabbt och du får en gyroeffekt, men när det slutat spelar det mindre roll hur du styr.. Men man svänger gärna lite ändå omedvetet när man "burkar"
sen svänger hojen däligt på ballanspungten, ligg lite bakom eller lite framför, helst bakom annars drar det lätt iväg i fart och man måste "hänga" ner den i hastighet hela tiden..

Pröva med att stå, skit i koppling och kör med raka ben! :tummenupp


EDIT: min R1-04 gav mig ofrivilliga framhjulslyft på enbart gaspådrag vid 170-200 på 3:an!!! Tur att man har en gammal trött Sukka nu som man vet var man har!

Hmm men det är enklare att kasta med ryggen om man samtidigt svänger med styret men men.

Framhjulslyft tar styrdämparen hand om inget att oroa sig för :)
 

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
R1
Chulan skrev:
en fråga tilla alla som kan göra en wheelie hur får jag min hoj på bakan. :tummenupp

Det måste väl gå att gasa upp den på 1an eller?

Jag började med att träna känsla i gasrullen på 1an, sen fortsatte jag med att gasa upp den på 2an för att träna höjd o nu är det växlingar som e nästa fas.

Men det är som med allt annat, ger man sej F*N på de så lyckas man förr eller senare, o sen e de bara o nöta nöta nöta.. o nöta!! :tummenupp
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Kleiv skrev:
Och det du säger om att ligga på rygg o.s.v. antar jag kommer från egna erfarenheter :tungan

Nä jag är helt grön på slangning, har ännu inte gjot ngn "sköldpadda" :3freak . Och jag hoppas att jag slipper uppleva det, dock verkar statistiken säga någonting annat (50/50 chans att vurpa vid bakhjulsträning innan man lärt sig, enligt mer slangningserfarna här).
Jag fick lite hjälp av en bekant (Cobra80) som tyckte jag skulle börja med att koppla upp den på 2:an ist för att gasa upp den på 1:an (utan koppling), blev även skjutsad av honom när han slangade för att få känna på lite (hualigen :lol ).
Men men, det är ju några veckor kvar på säsongen... :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kleiv skrev:
BTW: Glömde jag säga att jag drevat ner hojjen 3 kugg fram och drevat upp den 5 kugg bak.

Varför så mycket drevat? Åker du skitsakta på bakhjulet? Upp till vilka hastigheter justerar du med bromsen?
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Rigge skrev:
Varför så mycket drevat? Åker du skitsakta på bakhjulet? Upp till vilka hastigheter justerar du med bromsen?

Nu med facit i hand så skulle jag sparat pengarna och inte köppt bakdrevet men det jag inte visste då vet jag nu :)

Bromsen använder jag hela tiden i alla hastigheter, tycker det är enklare att ge mer gas än man behöver och istället bromsa ner hojjen så ligger man lite over balanspunkten och justerar höjden med bromsen.
För mig så blir det mjukare rörelser med bromsen än om jag hade slagit av och på enbart med gasen.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kleiv skrev:
Nu med facit i hand så skulle jag sparat pengarna och inte köppt bakdrevet men det jag inte visste då vet jag nu :)

Bromsen använder jag hela tiden i alla hastigheter, tycker det är enklare att ge mer gas än man behöver och istället bromsa ner hojjen så ligger man lite over balanspunkten och justerar höjden med bromsen.
För mig så blir det mjukare rörelser med bromsen än om jag hade slagit av och på enbart med gasen.

Kör du en bit över 100km/h borde du koka bromsen på 2 röda, händer aldrig det?
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Rigge skrev:
Kör du en bit över 100km/h borde du koka bromsen på 2 röda, händer aldrig det?

Tanken har aldrig ens slagit mig att det skulle bli överhettat, borde inte bromsarna tåla det med tanke på vad dom utsätts för när man kör?
Ska nog tillägga att jag bara ligger och nuddar bromsen samtidigt som jag snabbt kopplar upp hojjen till balansläget och sen bara håller jämn gas.
Om jag bara sen håller den så nära balanspunkten så behövs knappt någon broms eller någon acceleration alls utan man bara ligger där och slänger lite med ryggen för att det ska gå åt det håll man vill.
 

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
Chulan skrev:
en fråga tilla alla som kan göra en wheelie hur får jag min hoj på bakan. :tummenupp

Körde för första gången en wheelie med trajjan.Inte långt,inte högt,men tufft :yoparty Drog upp den på 4000varv med ettan å så gaspådrag.Vips så vad framhjulet "airborn".Om jag är tuff nu? Så in i helvete :D :D
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kleiv skrev:
Tanken har aldrig ens slagit mig att det skulle bli överhettat, borde inte bromsarna tåla det med tanke på vad dom utsätts för när man kör?
Ska nog tillägga att jag bara ligger och nuddar bromsen samtidigt som jag snabbt kopplar upp hojjen till balansläget och sen bara håller jämn gas.
Om jag bara sen håller den så nära balanspunkten så behövs knappt någon broms eller någon acceleration alls utan man bara ligger där och slänger lite med ryggen för att det ska gå åt det håll man vill.

Jodå bakbromsen kokade hela tiden för mig när jag tränade 12 o´clocks förra året, iofs använde jag den för mycket men ändå, det är ganska vanligt. Det blir riktigt otäckt när man kastar upp den och sen när man ska hålla emot med bromsen trampar man bara luft.
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Rigge skrev:
Jodå bakbromsen kokade hela tiden för mig när jag tränade 12 o´clocks förra året, iofs använde jag den för mycket men ändå, det är ganska vanligt. Det blir riktigt otäckt när man kastar upp den och sen när man ska hålla emot med bromsen trampar man bara luft.

Jösses det har aldrig hänt mig, usch kan inte vara kul att helt plötsligt inte ha någon fungerande broms. Jag har aldrig varit riktigt så högt som "12 o´clock" utan glider fram på vanliga vägar i lungt tempo fast på bakdäcket då :)

Men jag ska stanna nästa gång jag kört en stund på slangen och kolla om skivan bak glöder.
Men det med att man bara trampar luft skulle inte det kunna lösas genom att använda en bromsvätska med lägre (tror jag) DOT, t.e.x. DOT 2 eller var det högre DOT som tålde högre temperaturer?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top