Upp till dans! Knudan 20/4

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Jag tänker INTE dyka upp vid Shell!!
Därimot tänkte jag stämmpla ut från kneget vid den tiden :)

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Hoj
2 små
Se till att ni får en härlig dag på banan imorgon. Ska bli kul att läsa efterdiskussionerna. Hoppas alla håller sig på hjulen (och på banan).:yoparty

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Se till att ni får en härlig dag på banan imorgon. Ska bli kul att läsa efterdiskussionerna. Hoppas alla håller sig på hjulen (och på banan).:yoparty

Ja eftersom att ingen har skrivit än får jag väl skriva en liten sammanfattning.

Som de flesta vet nu har jag ett nytt banvapen att försöka dräpa - Sebbe - med. Det blev en CBR600RR, helt standard, förutom att jag slängt på stålomspunna slangar, kraschkåpor och svingskydd i kolfiber.

Det var en stor omställning att gå från Horneten till detta (för mig) monster. Folk har tidigare pratat om att när du kommer över 10-11000 rpm på en 600 öppnar sig himlen, regnbågen trillar ner och små gröna smurfar hoppar rundor och dansar glädjedans - något jag inte märkt av förrän nu. H-VETE vad det går!

Det kommer ta tid att vänja sig att ligga konstant på rött, men det ska nog gå bra. Det får ju gå bra helt enkelt. För under 9000 rpm är den stendöd. :gnissla

Första bandagen på Knutstorp, på ny hoj dessutom, med utomordentligt trevligt sällskap - kan det bli bättre? Ja, det kunde det tydligen.

Första passet blir ju som det alltid blir, man går ut och tar det lugnt men ganska snabbt växer hornen fram. Fortfarande inom marginalerna men det går ändå fort tycker man. En bra avrostning så att säga. Det enda jag märkte av var att blå grupp kanske var lite väl snäll för min del.

Andra passet var man lite varmare i kläderna, vilket märktes rejält. Dock fick jag för första gången känna på hur det kändes att gå ut på kalla däck som var hala när de var kalla. Med Pilot Road 3:eek:rna som jag hade innan kändes det som att man kunde bomba på direkt, men se det gick inte med Metzeler M5:an fram och Metzler K3 Racetec:en bak. :hihi

Jag hade även passat på att konvertera hojen till raceväxlat, och det gick över förväntan. Det kändes naturligt att ge motgas medan man drar foten uppåt, det kändes faktiskt bättre än att göra tvärtom vid inbromsningarna. Dock tabbade jag mig två gånger. WIIIIIIIIIIIIIIIINNNIIIINNNIINNININNNIN sa den ut på rakan. Aja, gör om gör rätt till nästa gång. :hoppa

Efter några varv växte förtroendet för däcken och det gick lite snabbare, och lite snabbare, och så ytterligare lite snabbare.

VILKA BROMSAR?! Det går ju att bromsa hur sent som helst. Fast ändå inte.. Man är fortfarande för feg. Att bromsa strax innan en viftande VBK kändes helt perfekt. Det får duga till att börja med. Något varv in i passet fick jag även känna på att jag inte hade ABS längre. Instruktören bromsade tidigt (ja åt helvete för tidigt enligt mig) och en kollision höll på att uppstå. Nöp frambromsen, men jag kom fortfarande närmre. Då fick bakbromsen också börja jobba. Fast den gjorde inte mycket nytta då jag låste upp den och ritade lakrits ungefär 15-20 meter. Aja - en erfarenhet rikare! :)

Min målsättning för första bandagen var att i alla fall tangera förra årets bästatid - 1.12.40 och det gick ju utan problem. 1.09.93 på andra passet är jag ruskigt nöjd med. Vissa påstår att det är en hög 09-tid. Enligt mig är det en 10-tid men det är skitsamma. Det kommer gå snabbare under säsongen. :kär

Tredje passet fick jag tips av Paula att röra mer på överkroppen vilket resulterade i att jag satt för statiskt med röven enligt Douglas (instruktören). Något som han rättade till i pass 4. Och det gick undan i fjärde passet. Det kändes i alla fall så. Men det kändes som att det gick undan för Barris också enligt honom.

Då var det ju JÄVLIGT lämpligt att mupparna i röd grupp plockat ner sina fyrar till laptimern, så det blev ingen tid tyvärr.

Aja, 1.09.93 får duga. Det är inte så fyskam på en ny hoj om jag får säga det själv. Och jag blev ju aldrig omkörd. :blah Dessutom fick jag köra om Barris på ett ställe han aldrig trodde jag skulle komma på. GÖTT! :rofl

Nåja, nästa körtillfälle på Knutstorp är SSEMSEs körning 11/5. I vit grupp.. :skrämd Huvva!

Ha det gott! :D

Last edited:

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Jag trodde ju att det var en galning med en snöpinne ute på banan och viftade.Klart som fan att jag låter han passera :hihi
Skämmt å sido. E själv nöjd med dagen efter att jag upptäckt hur man ska läsa av laptimern :crash
enda fanskapet som lyckades ta sig förbi mig vart ju givetvis smurfen med identitets kris..på näst sista varvet med naturligtvis...:gråta
bästa uppmätta tid slutade på 1,12,32 och den tiden bör kunna förbättras:yoparty

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Låter ju bra detta!!
Grattis till en fin hoj GT !
Själv ska jag köra rookie 1000 på Anderstorp till helgen,,:gnissla
Jaja,, nån gång ska vara den första,, det ska fan bli svinskoj !

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Låter ju bra detta!!

Tycker inte om dig och Stefan:arsele
:krama

Tack för bra service på jobb idag förresten!

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Låter ju bra detta!!

Lycka till! Vi håller tummarna för dig och Nilssssssssssssssssssssssson. :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras