[Uppbrutet] Byta tanklock Hornet 900

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
God afton.

Idag när jag kom ner i parkeringsgaraget såg jag att den lilla luckan som skyddar nyckellåset till tanklocket var öppen. Jag tänkte inte mer på det utan stängde den och startade hojen. Då pyser det något förjävligt under tanken och ser att den slang är avdragen, troligen någon typ av vakuumslang.

Jag har min hoj kedjad i en annan hoj och på den är tanklocket helt uppbrutet, så när jag tittade i mitt "låshål" så ser jag att dom försökt kränga upp låset.

Hur hittar jag ett nytt passande lås? Går det att byta enbart låskolven eller är jag tvungen att byta hela paketet?

Här ser ni en bild på hur tanklocket ser ut.
3.JPG


Det går att köpa nytt tanklock, på exempelvis ebay.
( http://www.ebay.com/itm/Ignition-Sw...H_DefaultDomain_3&hash=item33a53c5a1a&vxp=mtr )

Problemet är att jag måste byta tändningslås om jag vill ha samma nyckel, vilket jag önskar om det är så att jag vill sälja min hoj i orginalskick.

Tankar och idéer?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Brukar vara ganska dyrt att byta så att du får samma nyckel till alla lås (tank, tändning och sadel). Har du försäkring? Annars skulle jag gissa att det inte är värt det.
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Brukar vara ganska dyrt att byta så att du får samma nyckel till alla lås (tank, tändning och sadel). Har du försäkring? Annars skulle jag gissa att det inte är värt det.


Jo jag är rädd för att det kan bli en dyr historia, jag har halvförsäkring. Jag minns inte vad självrisken ligger på men förmodligen inte under 3000 sek. Då kanske det är mer värt med en separat nyckel. Men det är trist.
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Nu har jag varit ner och försökt skruva av tanklocket.. Det går ju inte :huvet

Tydligen måste nyckeln sitta i och vara i öppet läge för att kunna skruva av tanklocket. Vilket egentligen är en väldigt bra funktion, men för mig helt värdelöst just nu.

Någon som har en idé om hur jag får ut skit ur låscylindern utan att skruva av locket?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nja, nyckeln behöver inte sitta i det är bara att det sitter en till skruv under locket som måste bort. Så visst måste du öppna locket.

Går det inte med nyckeln föreslår jag skruvmejsel och hammare eller borrmaskin så att du får ur låset ur locket.
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
I
Nja, nyckeln behöver inte sitta i det är bara att det sitter en till skruv under locket som måste bort. Så visst måste du öppna locket.

Går det inte med nyckeln föreslår jag skruvmejsel och hammare eller borrmaskin så att du får ur låset ur locket.

Men om jag nu måste öppna locket, hur gör jag på bästa vis utan att skada tanken? Borrar jag ur låset känns det som att jag fyller tanken med spån.,vrider jag ur låset med exempelvis slagmejsel eller av ren kraft så kan i fästningen ta skada.
Det var en liten jävla flisa som försvann mer i cylindern. Fan går det inte att få upp den på något vis?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du kan ju prova att lirka upp låset så mkt som möjligt och suga med en kraftig dammsugare? Men saker brukar tyvärr kila sig rejält när man börjar trycka ner nycklar och "prova".
Enda raka är nog att :borra..
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har varit ute för samma grej, jag borrade försiktigt ur låscylindern och det gick fint utan att borra igenom allt så att spånor kunde komma ned i tanken. förmodligen går det på din också men jag vågar inte garantera det.
Leta upp någon med lika dan hoj och be att få titta på undersidan av hans lock så kan du bilda dig en uppfattning. Du kan ju även passapå att mäta "tjockleken" på locket så kan du sätta en djupbegränsning på borret för att vara på säkra sidan.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top