Uppdatera BIOS?

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Uppdatera BOIS?

Tja.

Hur uppdaterar man BIOS? Superpojken här på forumet har problem, och behöver uppdatera BIOS, enligt nån online-faq. Hur gör man det?

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Re: Uppdatera BOIS?

John skrev:
Tja.

Hur uppdaterar man BIOS? Superpojken här på forumet har problem, och behöver uppdatera BIOS, enligt nån online-faq. Hur gör man det?

Du skuttar till din biostillverkare/moderkortstillverkare och laddar hem senaste biosen till ditt moderbord och spar den på en diskett. Sedan så trycker du i en bootdiskett för t.ex. w98 (om det är PC det gäller) startar upp på denna och sedan kör man bios-uppdateringen som man har på disketten.

Har man ingen w98-bootdiskett så brukar det mesta finnas att laddas ner på http://www.bootdisk.com/

Edit: Du och man blandat hejvilt, jajja... korrekt svenska är inget för datanördar!

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981

John skrev:
Tja.

e lite knepigt enligt mig, tar ett tag första gången.
förutom den uppgraderade BIOS versionen som du som ovan konstaterat får hos moderkortstillverkare måste du även ladda ner ett program som du använder när du "flashar" om din BIOS, det brukar gå att ladda ner på samma sida.
sparar den nya BIOS versionen på det programmet på en disk.
bootar från en boot disk.
stoppar in disken med den nya BIOS´en startar programmet. *kolla igenom i infon om det vilka tilläggskommandon du ska använda*

som sagt lite småstruligt eftersom man måste jobba i dos miljö men det brukar gå att testa sig fram...

lycka till!

-=P=-

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
.::**::.

John skrev:
Tja.

Tänk på att absolut inte starta om datorn medan den flashar för då kan det vara helt kört. Om du vill vara helt säker på att du inte ska kunna förstöra själva bios eeprom:en finns en satts med ett annat chip som du placerar ovanpå det gamla och då kan du testa det nya innan du flashar om ditt gamla chip också, vilket kan vara bra.

Superpojken

vill ha sommar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart...
Tja!

tack för förslagen, men det hela låter lite riskabelt, vill ju inte ställa till med oreda i BIOS.

Grejen var ju den, att jag skulle trycka i lite mer ram minne i min gamla aptiva.. men den uppfattade 128mb kort som ett 64mb kort. Då fick jag förslaget att uppdatera BIOS.. nån som vet nått enklare (mindre riskabelt) knep för att få det att funka??

Ichnoz

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superpojken skrev:
Tja!

tack för förslagen, men det hela låter lite riskabelt, vill ju inte ställa till med oreda i BIOS.

Grejen var ju den, att jag skulle trycka i lite mer ram minne i min gamla aptiva.. men den uppfattade 128mb kort som ett 64mb kort. Då fick jag förslaget att uppdatera BIOS.. nån som vet nått enklare (mindre riskabelt) knep för att få det att funka??

Det är igentligen inte så riskabelt som det låter :)
Men ett ditt problem kan bero på att själva minnet är trasigt också, har du testat det i en annan dator?

Superpojken

vill ha sommar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart...
hmm..

har iofs inte provat dom i en annan dator men det är tre minneskort det skulle vara fel på i sådana fall.. har tre 128mb minnen i, men enligt datorn är det 192mb i.

det tycker jag är lite skumt, okej om korten inte alls funkade, det kan man ju ta.. kan ju vara att min dator inte "känner igen" korten eller nått sånt.. men när den hittar halva korten blir man ju bara irriterad! :mad:

Ichnoz

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superpojken skrev:
hmm..

har iofs inte provat dom i en annan dator men det är tre minneskort det skulle vara fel på i sådana fall.. har tre 128mb minnen i, men enligt datorn är det 192mb i.

det tycker jag är lite skumt, okej om korten inte alls funkade, det kan man ju ta.. kan ju vara att min dator inte "känner igen" korten eller nått sånt.. men när den hittar halva korten blir man ju bara irriterad! :mad:

har du testat dem en och en också?

Superpojken

vill ha sommar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart...
jupp, började med två, (som var mina, sen var det 2 andra som var tänkta till John men han hade SIMM inte DIMM :crash ) sen snodde jag ett annat å stoppade i, samma grej... uppfattade minnet som 64. Sen stoppade jag i tre stycken och där är jag nu.

Ichnoz

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superpojken skrev:
jupp, började med två, (som var mina, sen var det 2 andra som var tänkta till John men han hade SIMM inte DIMM :crash ) sen snodde jag ett annat å stoppade i, samma grej... uppfattade minnet som 64. Sen stoppade jag i tre stycken och där är jag nu.

Du är säker på att dem inte är 64 megs då :rolleyes:
Finns verkligen 128 megs DIMM :confused:

Ichnoz

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superpojken skrev:
säker kan man ju aldrig vara när det gäller datorer :rolleyes:

men jag är hyffsat säker.. det står till och med på korten med liten text att det är 128mb

finns en hel del 128mb DIMM kort

kolla på http://www.dustin.se/

jaha är det sdram jag trodde att det var EDO minnen...jaja spela roll...
Har du inte möjlighet att testa på någon annan dator( kompis, skolan osv.)?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!