Ok!
Jag köper och byter också hos WD. Men i likhet med dig kommer jag ju dit med lösa hjul.
Hjul vill jag helst montera själv, så att det blir med rätt åtdragningsmoment, kedjespänning och linjering. Svårt för en däcksfirma att ha koll på allt sånt för hundratals mc-modeller.
En gång när det var bråttom fick jag dock montera av och på hos WD, jag mekade av och på hjulet, han krängde däck och balanserade.
Om jag inte kunde meka själv, skulle jag vara mycket noga med att den som monterar av och på hjulen verkligen är kompetent eller har dokumentation på mc-modellen ifråga. Annars kan det lätt bli sekundärskador på hojen och i värsta fall en olycka.
Av-och-på med MC-hjul är ju inte alls lika okomplicerat som av-och-på med bilhjul. Vanliga hojkonsumenter kanske inte tänker på det. Det kan finnas orsaker till Kjelles hållning i frågan.
En SR500 kanske inte är så stor risk för däcksverkstad som mekar på känn. Men sen kommer en Guzzi-kardanhoj, sen en HD med koniska shimsade hjullager, sen en buell med lagerdistans i lättmetall, osv osv.
Då blir det fort fel och farligt.
Nåväl, vi tycker nog rätt lika gällande sånt här.