Uppdrag Granskning: Den svarta bilexporten

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite svenskt nyföretagande? :gnissla

edit: ehm, nysvenskt företagande?
edit2: Eh, de borde införa kontroll på alla med mer än 10 fordon igen.
1000+ bilar? "ja, de står väl i närheten där han bor".. öööh... :hihi

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu vet jag vilka som kommer att ringa den dagen vi lägger ut vår rostfria japanska pick-up...
Snillrik ide att skaffa dubbla identiteter.

Programmet finns på svtplay såg jag.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kan du förklara i korta drag. Var några skummisar som köpte mammas lik. Förstod att de skulle hitta på något fuffens men inte vad.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De köper bilar, skriver dem på ett samordningsnummer (tillfälligt personnummer som någon icke-medborgare fått), skeppar bilarna till Afrika. allt sker sotsvart såklart.
Så identitetsfiffel och skattebrott samt säkert ett par till (oanmälda exporter mm)

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
De köper bilar, skriver dem på ett samordningsnummer (tillfälligt personnummer som någon icke-medborgare fått), skeppar bilarna till Afrika. allt sker sotsvart såklart.
Så identitetsfiffel och skattebrott samt säkert ett par till (oanmälda exporter mm)

Klart att det är svart eller färgat som det numera ska heta.

Tycker de ska förbjuda att kalla det för svartjobb.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Föga förvånande med exportföretagen, men samordningsnummer var en nyhet för mig.
Kanske man skulle ansöka om ett sådant och ett leg så man kan sluta göra rätt för sig.

Och ett bra exempel på myndigheters problem med yrkesstolthet och yrkeskunnande när ingen upptäcker sådant.
Någon borde sett detta och agerat för länge sedan..

Samkör fler register och sluta jaga oss som har några fordon och som får skrämselhicka när myndigheterna funderar på att ta bort fordon ur registret när de varit avstämda ett år. Det är inte oss hobbysamlare som ska jagas utan det är de som har flera hundra fordon..

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men som oskyldig bilsäljare (som min mamma) råkar man inte illa ut? Jag reagerade på att personnumret inte stämde. Mamma gick på att det var ett organisationsnummer. Men killen med personnumret hette också Jimmy Larsson. Lustigt att båda hette Jimmy Larsson. Adress till den ena och personnummer till den andra. Tänkte att om de var så seriösa att de bytta namn så måste det finnas pengar i det. Men exakt hur mycket får man för en Rover 75 med tonvis med fel i Afrika?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Men som oskyldig bilsäljare (som min mamma) råkar man inte illa ut? Jag reagerade på att personnumret inte stämde. Mamma gick på att det var ett organisationsnummer. Men killen med personnumret hette också Jimmy Larsson. Lustigt att båda hette Jimmy Larsson. Adress till den ena och personnummer till den andra. Tänkte att om de var så seriösa att de bytta namn så måste det finnas pengar i det. Men exakt hur mycket får man för en Rover 75 med tonvis med fel i Afrika?

I reportaget hävdade de att många av bilarna var värda 50 000 i Afrika. Hur nu det kan vara möjligt?
Och jag uppfattade det som riskfritt för säljaren.