renkött
Gudomlig sporthojare
Om dessa affärer skulle gjorts vita hade de kanske inte blivit gjorda alls och vi hade haft kvar massa miljöovänliga fordon i Sverige. En sida av myntet i vart fall .
Hur har de fattiga i Afrika råd att betala 50.000 för en bil?
Hur har de fattiga i Afrika råd att betala 50.000 för en bil?
I reportaget hävdade de att många av bilarna var värda 50 000 i Afrika. Hur nu det kan vara möjligt?
Och jag uppfattade det som riskfritt för säljaren.
Skojar du, 50 000 Svenska riksdaler? Kundtjänstarbetarna för färdtjänsten sitter i Dakar/senegal och har en lön på 3000 svenska kronor i månaden. De blir 36000 om året. Kommer ej ihåg om de är före eller efter skatt. Men tjänar någon i afrika så mycket pengar ? Förutom de riktiga höjdarna då.
De sa det i reportaget, så gissar att det var svenska kronor. Jag sökte mig till SH just för att få svar på hur gamla lik kunde vara värda så mycket pengar.
Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut.
De sa det i reportaget, så gissar att det var svenska kronor. Jag sökte mig till SH just för att få svar på hur gamla lik kunde vara värda så mycket pengar.
Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut.
Som den lösningsinriktade människa jag är så undrar jag vad problemet är med att vi slipper en massa gamla ök här i Sverige? Problemet är väl att bilarna står kvar på samma ID, se till att fixa regler för skrotbilsexport så att skatteverket slipper stå där med lång näsa, fixa en billig exportavgift (kanske typ en tusenlapp per bil) sen är det inga problem alls längre. Vill folk i U-länder ha våran gamla skit är det ju bara att skicka så mycket vi kan dit?
Jag menar, bilarna brukar ju fungera hjälpligt men sakna värde helt här i landet, uppskattas de nån annanstans så är det ju bara att fixa så det är lätt att skicka dem dit.
Precis vad jag tänkte.
Om dom också avregistrerar skiten i Sverige kan dom väl få en femhundring till.
Vi slipper skrota och se skiten i naturen, nån får betalt för ett ras, och afrikanerna får ett åk.
Vinn-vinn-vinn!
Förutom skatteverket då, som missar en skatteintäkt på vinsterna.
Och sen fanns det de som tog ut bidrag samtidigt som de levde på att exportera bilar.
Så det är dig vi ska tacka för mail från "Mister Lawyer John Mboto" som vill berätta att vi fått ett stort arv, och för att få ut det måste vi först bara betala hans arvode på $10.000?Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut.
Tja, undrar om inte totalkostnaden för att slippa bilarna väger upp skatteförlusten?
Tillsammans med berikningen av privatpersonen som kanske får lite mer för bilen.
Men är det dom marginalerna 10000->50000 borde det gå att göra pengar vitt också.
Och sen fanns det de som tog ut bidrag samtidigt som de levde på att exportera bilar.
Så det är dig vi ska tacka för mail från "Mister Lawyer John Mboto" som vill berätta att vi fått ett stort arv, och för att få ut det måste vi först bara betala hans arvode på $10.000?
Det var så lite så. Hur stort var arvet?
Jag tycker inte att det är något jätteproblem heller.
Det är skattepengar som de inte hade fått ändå och bidrag de inte sluppit ändå.
De pengar som skojjaren tjänat kommer förmodligen användas i Sverige och generera sysselsättning och skatteinkomster.
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari