Uppgradera dämpning gsxr750

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har en 750 från 99 och är för tung för bakdämparen. Har hittat en begagnad bakdämpare från en gixxer 1000 -05 och funderar på om den passar hyfsat "bolt on"? Rent generellt annars, vad kan man behöva modifiera för att få på en annan bakdämpare? Samt är gixxer 1000 -05 dämparen styv nog för mig på 100 pannor? Har inga planer på att tävla än, men köra bandagar i snabb grupp på gatdäck.

Kan också köpa svingen till -05 på samma gång, men jag antar att det blir en hel del jobb för att få den att passa?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Byt fjäder till en anpassad för din vikt eller köp Öhlins eller motsvarande aftermarket. Att byta till en helt annan dämpare är inte lämpligt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jaså. Varför inte? Jo har tänkt köpa ny fjäder och lämna in dämparen på renovering, men låter enklare att bara byta dämpare - så förlorar man minimalt med körtid också. Samt läste nånstans att det ändå inte är någon mening att fräsha upp en 15 år gammal dämpare då den ändå är slut. Stämmer inte enligt dig då antar jag?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Men att köpa en dämpare som är anpassad till en helt annan hoj, sving, länkage mm kommer inte att bli bättre!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaså. Varför inte? Jo har tänkt köpa ny fjäder och lämna in dämparen på renovering, men låter enklare att bara byta dämpare - så förlorar man minimalt med körtid också. Samt läste nånstans att det ändå inte är någon mening att fräsha upp en 15 år gammal dämpare då den ändå är slut. Stämmer inte enligt dig då antar jag?

Att renovera och byta fjäder bör ju i någon mån återställa den till ett bra skick. I det är värt det beror väl på hur mycket man är villig att lägga på en gammal hoj istället för att köpa en nyare med modernare allt.
Byta dämpare till något för en helt annan hoj för att det inte är anpassat för din hojs geometri och vikt, och således kan vil bli fel med höjd, fjäder, dämpning och allt annat skulle jag tro. Jag är inte speciellt påläst på fjädring dock. Finns många mycket mer pålästa här på forumet.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Min begränsade kunskap säger mig att det handlar inte om hur gammal dämpare är utan snarare hur många mil den gått och hur den fått jobba. En renovering fungerar till viss gräns. Detta är väl ganska generellt och det fins nog drösvis med undantag som vanligt.
Men som Ulvhamnes sa "finns många mycket mer pålästa"
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jaså. Varför inte? Jo har tänkt köpa ny fjäder och lämna in dämparen på renovering, men låter enklare att bara byta dämpare - så förlorar man minimalt med körtid också. Samt läste nånstans att det ändå inte är någon mening att fräsha upp en 15 år gammal dämpare då den ändå är slut. Stämmer inte enligt dig då antar jag?

När man designar en stötdämpare måste man ta hänsyn till länkageutväxling vikt, svinglängd, slaglängd och längd. Stämmer dessa så kan du byta dämpare till tex en gsxr 1000 -08 men troligtvis är denna av ett helt annat utförande så även om du kan yxa fast den rent fysiskt så är inte dämpningen anpassad för din cykel.

Att renovera en 15 år gammal originaldämpare är pengar i sjön om du skall lämna bort det. Antingen nöjer du dig med fjäderbyte eller slå till på en Wilbers med rätt fjäder. (De mest prisvärda aftermarketgrejerna)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kommer inte längre ihåg om stötdämparens längd och ledlagrenas bredd är samma, eller om det finns något som kan orsaka frigångsproblem. En sak är dock säker - om du lyckas montera den stötdämparen i en 1999 GSX-R 750 så kommer den att upplevas som bra mycket hårdare än original 1999 GSX-R 750 och också som mycket hårdare än den 2005 GSX-R 1000 som den kommer ifrån.

Orsaken till detta är att 1996-1999 GSX-R 750 hade en extremt låg länkageutväxling vilket innebär att stötdämparen jobbar med långa och snabba slag. 2005 GSX-R 1000 har en mer "normal" länkageutväxling där stötdämparen jobbar med kortare och långsammare slag. Därför kommer en stötdämpare från 2005 GSX-R 1000 att upplevas som extremt styv om den monteras i en 1999 GSX-R 750.

Annars finns det två förslag i inlägg #59 i din gamla tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275797-ALLT-skrapar-fan-i
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
När man designar en stötdämpare måste man ta hänsyn till länkageutväxling vikt, svinglängd, slaglängd och längd. Stämmer dessa så kan du byta dämpare till tex en gsxr 1000 -08 men troligtvis är denna av ett helt annat utförande så även om du kan yxa fast den rent fysiskt så är inte dämpningen anpassad för din cykel.

Att renovera en 15 år gammal originaldämpare är pengar i sjön om du skall lämna bort det. Antingen nöjer du dig med fjäderbyte eller slå till på en Wilbers med rätt fjäder. (De mest prisvärda aftermarketgrejerna)

Framgaffel ska man ju byta olja i "då och då" samt packningarna behöver bytas ibland. Finns det inget underhåll att göra på en bakdämpare? Har inte den olja som behöver bytas för att den åldras, eller packningar som torkar etc?

Ponera att jag sätter dit svingen från gixxer 1000 -05 också, skulle det ge ett bra resultat?

Om jag köper en Wilber, vilken modell ska jag välja då? Ser att det finns 36 och 46mm diameter att välja på, samt olika prisklasser.



Jag kommer inte längre ihåg om stötdämparens längd och ledlagrenas bredd är samma, eller om det finns något som kan orsaka frigångsproblem. En sak är dock säker - om du lyckas montera den stötdämparen i en 1999 GSX-R 750 så kommer den att upplevas som bra mycket hårdare än original 1999 GSX-R 750 och också som mycket hårdare än den 2005 GSX-R 1000 som den kommer ifrån.

Orsaken till detta är att 1996-1999 GSX-R 750 hade en extremt låg länkageutväxling vilket innebär att stötdämparen jobbar med långa och snabba slag. 2005 GSX-R 1000 har en mer "normal" länkageutväxling där stötdämparen jobbar med kortare och långsammare slag. Därför kommer en stötdämpare från 2005 GSX-R 1000 att upplevas som extremt styv om den monteras i en 1999 GSX-R 750.

Annars finns det två förslag i inlägg #59 i din gamla tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275797-ALLT-skrapar-fan-i

Går det inte att skaffa länkageutväxling från gixxer1000 också då?

Edit: http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-GSXR...R-SHOCK-LINK-5-96-06-/151541236309?rmvSB=true

Det här länkaget ska enligt säljaren passa 96-05 års gixxer 600/750/1000. Är det bara skitsnack eller?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Stötdämparlänkaget har definitivt inte samma utväxling eller samma artikelnummer hos alla modeller som räknas upp i den annonsen. Sedan behöver det inte betyda att länkaget inte kan monteras i alla dessa hojar. Det kan mycket väl vara samma lager och samma inbyggnadmått hos alla dessa hojar så det är inte omöjligt att man faktiskt kan lyckas montera detta länkage i alla dessa hojar.

Detta betyder dock inte att man automatiskt får samma länkageutväxling som hojen man tog länkaget ifrån. Koordinaterna för länkagets monteringspunkter på ramen och på svingen, koordinaterna för stötdämparens övre montering samt svingens längd påverkar också utväxlingen. Små avvikelser i dessa mått kan generera stora skillnader i länkageutväxling.

En sådan konvertering är mycket riskabel om man inte har full koll på måtten på sin egen hoj samt donatorhojen. I praktiken innebär detta att du måste ha tillgång till ett bra chassieprogram alternativt ett CAD-program där du ritar upp hela geometrin.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Stötdämparlänkaget har definitivt inte samma utväxling eller samma artikelnummer hos alla modeller som räknas upp i den annonsen. Sedan behöver det inte betyda att länkaget inte kan monteras i alla dessa hojar. Det kan mycket väl vara samma lager och samma inbyggnadmått hos alla dessa hojar så det är inte omöjligt att man faktiskt kan lyckas montera detta länkage i alla dessa hojar.

Detta betyder dock inte att man automatiskt får samma länkageutväxling som hojen man tog länkaget ifrån. Koordinaterna för länkagets monteringspunkter på ramen och på svingen, koordinaterna för stötdämparens övre montering samt svingens längd påverkar också utväxlingen. Små avvikelser i dessa mått kan generera stora skillnader i länkageutväxling.

En sådan konvertering är mycket riskabel om man inte har full koll på måtten på sin egen hoj samt donatorhojen. I praktiken innebär detta att du måste ha tillgång till ett bra chassieprogram alternativt ett CAD-program där du ritar upp hela geometrin.

Okey okey, i see your point. Ska beställa en fjäder från race tech när lönen kommer! :tummenupp

Vet inte om länken funkar för dig http://racetech.com/ProductSearch/2/Suzuki/GSX-R750/1999
Men det finns många olika fjädrar i serien SESP 80225 som ska vara till bakdämparen på min hoj. Du skrev i min andra tråd att jag troligtvis behöver 70-72N/mm. När jag skrev in min vikt och hojens vikt i race techs sökning så får jag rekommendationen 9,849kg/mm, vilket väl typ motsvarar 100N/mm om jag minns fysiklektionerna rätt? 70-72N/mm låter inte rätt då det på race techs sida också står att orginalfjädern är på 6,6kg/mm.

Så, är jag rätt ute om jag beställer:

SK SPRING 8.0 x 2.25" 9.8kg
SESP 802250550
$124.99
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mitt förslag på ungefär 72 N/mm är helt och hållet baserat på min egen erfarenhet av denna hoj och på vad som brukar fungera för denna kombination av länkage och vikt. Om du hellre vill tro på Race Tech så får du gärna göra det. Med deras förslag på 97 N/mm kommer du garanterat inte att ha några frigångsproblem. Men du kommer inte heller att ha vare sig grepp, komfort eller någon som helst livslängd på däcken.

Jag har i ett antal trådar varnat för Race Tech's så kallade "spring rate calculator". Hyllad av en massa obildade amerikaner, enligt mig ytterst tveksam. Jag har mest på skoj kollat flera egna hojar såväl som ett antal rejshojar jag jobbat med och denna "spring rate calculator" har allt som oftast föreslagit överjävligt styva bakfjädrar. Typ 30-50% styvare än fjädrar som folk rejsar med, oavsett märke och förarvikt.

Vi kan ta din egen hoj som ett enkelt räkneexempel. Hojen är precis som alla andra sporthojar konstruerad för en 70 kg förare och den levereras med 65 N/mm fjäder. Hojen utan förare väger ungefär 200 kg. Med din vikt på 97 kg så är hela ekipagets vikt alltså 10% högre än den vikt hojen är konstruerad för (297/270 = 1.10). Viktökningen kan antas vara jämnt fördelad mellan fram och bakhjul och därför behöver du lika mycket kraftökning vid både fram och bakhjul, alltså 10%. Vill man vara riktigt basic så betyder detta att du behöver 10% styvare fjädrar både fram och bak (vill man vara riktigt sofistikerad så fördelar man dessutom denna kraftökning jämnt mellan fjäderkonstant och förspänning, men det är överkurs i denna tråd).

Mitt förslag är 11% styvare än standard (72/65 = 1.11).
Race Tech's förslag är 49% styvare än standard (97/65 = 1.49).
Vilket tycker du låter mest rimligt...?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tack för att du tar dig tid att förklara för mig! Kan tänka mig att nuvarande fjäder antagligen dessutom är lite utsliten så att den faktiska skillnaden blir lite högre än 11% med ditt förslag. För att veta till 100% så att jag köper helt rätt, hur många kg blir 72N/mm?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Framgaffel ska man ju byta olja i "då och då" samt packningarna behöver bytas ibland. Finns det inget underhåll att göra på en bakdämpare? Har inte den olja som behöver bytas för att den åldras, eller packningar som torkar etc?

Ponera att jag sätter dit svingen från gixxer 1000 -05 också, skulle det ge ett bra resultat?

Om jag köper en Wilber, vilken modell ska jag välja då? Ser att det finns 36 och 46mm diameter att välja på, samt olika prisklasser.
Vsiit finns där saker att renovera i en bakdämpare. Tätningar glidytor och olja slits precis som i en gaffel. Skillnaden är kostnaden för renovering, lämnar du bort det är det bortåt 2000 kr och när du är klar har du fortfarande en sunkig originaldämpare som inte är anpassad varken för banåkning eller din vikt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vilken wilbers ska jag välja i så fall då? Är den billigaste bättre än orginal?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilken wilbers ska jag välja i så fall då? Är den billigaste bättre än orginal?

Ja även den billigaste är bättre än original. Jag tycker du skall maila wilbers med cykel vikt och vad du planerar för körning och höra vad de rekommenderar
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Mitt förslag på ungefär 72 N/mm är helt och hållet baserat på min egen erfarenhet av denna hoj och på vad som brukar fungera för denna kombination av länkage och vikt. Om du hellre vill tro på Race Tech så får du gärna göra det. Med deras förslag på 97 N/mm kommer du garanterat inte att ha några frigångsproblem. Men du kommer inte heller att ha vare sig grepp, komfort eller någon som helst livslängd på däcken.

Jag har i ett antal trådar varnat för Race Tech's så kallade "spring rate calculator". Hyllad av en massa obildade amerikaner, enligt mig ytterst tveksam. Jag har mest på skoj kollat flera egna hojar såväl som ett antal rejshojar jag jobbat med och denna "spring rate calculator" har allt som oftast föreslagit överjävligt styva bakfjädrar. Typ 30-50% styvare än fjädrar som folk rejsar med, oavsett märke och förarvikt.

Vi kan ta din egen hoj som ett enkelt räkneexempel. Hojen är precis som alla andra sporthojar konstruerad för en 70 kg förare och den levereras med 65 N/mm fjäder. Hojen utan förare väger ungefär 200 kg. Med din vikt på 97 kg så är hela ekipagets vikt alltså 10% högre än den vikt hojen är konstruerad för (297/270 = 1.10). Viktökningen kan antas vara jämnt fördelad mellan fram och bakhjul och därför behöver du lika mycket kraftökning vid både fram och bakhjul, alltså 10%. Vill man vara riktigt basic så betyder detta att du behöver 10% styvare fjädrar både fram och bak (vill man vara riktigt sofistikerad så fördelar man dessutom denna kraftökning jämnt mellan fjäderkonstant och förspänning, men det är överkurs i denna tråd).

Mitt förslag är 11% styvare än standard (72/65 = 1.11).
Race Tech's förslag är 49% styvare än standard (97/65 = 1.49).
Vilket tycker du låter mest rimligt...?

Ptja, är det racetechs fel eller de som vet bättre som helt enkelt håller käften?

OBS! Detta är inte riktat mot dig, du delar ju med dig allt som oftast, men det finns ju helt enkelt inget annat att gå på om man inte har kontakter inom etablerade raceteam eller "fjädringsgurus".

Varför ska det vara sånt jädra hemlighetsmakeri?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ptja, är det racetechs fel eller de som vet bättre som helt enkelt håller käften?

OBS! Detta är inte riktat mot dig, du delar ju med dig allt som oftast, men det finns ju helt enkelt inget annat att gå på om man inte har kontakter inom etablerade raceteam eller "fjädringsgurus".

Varför ska det vara sånt jädra hemlighetsmakeri?

Skulle du ge bort kunskap/forskning/testning/utbildning gratis?
Ska vi ha kompetent personal som kan hjälpa oss,Ställa in fjädringen, Ha lösningar på problem och samtidigt kunna leva på det och tjäna sitt uppehälle så måste dom självklart ta betalt.

Finns grym hjälp att tillgå i Sverige och samma hjälp är med på alla SM helger och är endast ett telefonssamtal bort under vardagarna. Dock kan man då inte köpa hårdvaran från andra sidan Atlanten själv och sedan förvänta sig gratis support när sakerna inte lirar.

Detta inlägg är inte riktat mot dig personligen utan ska ses mest som en parantes.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Varför ska det vara sånt jädra hemlighetsmakeri?

Man sågar inte av den gren man sitter på? ;)

Vad jag själv tycker är att en hårdare hoj är lättare att ställa in, om det är anledningen till deras rek eller om de har en annan filosofi är inget jag vill gissa mig till men mjukare setting, när man får till det, ger bättre fäste.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top