Uppgradera fjädring - rekommendationer?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Kör en söt liten gixxer 750 -07 och är sugen på att uppgradera fjädringen inför kommande säsong, men är osäker på vad man bör uppgradera först och vilka märken det är som gäller. Är inte på något sätt överdrivet snabb, men tycker om att fixa lite. :)

Det började egentligen med att det skulle bytas gaffelolja, men nu lutar det åt helrenovering...

Just nu lutar det åt Racetech fjädrar, valve kit, och rebound valve kit. Delarna landar på runt $360, så räkna med $400-450 med olja och annat.

Ni som gjort något liknande, är detta ett bra märke? Är detta prylarna man bör satsa på för en bättre gaffel?

Däck ligger i gästrummet och nya bromsskivor är beställda. Snart vår!


Tack på förhand!

penurute.jpg
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ta hjälp skulle jag säga, Watz har min bakstötdämpare och han vet vad han pratar om och jag vet nu att jag inte vet ett skit om fjädring. :rodnar
Jag betalar cirka 1/3 av vad du ska lägga ut på dina grejer.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ta hjälp skulle jag säga, Watz har min bakstötdämpare och han vet vad han pratar om och jag vet nu att jag inte vet ett skit om fjädring. :rodnar
Jag betalar cirka 1/3 av vad du ska lägga ut på dina grejer.

Men... jag hade tänkt lära mig något också. :). Skruvat i många år, men aldrig varit bra på fjädring - det ska ändras nu.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Racetech är absolut bra prylar men allt annat än att ställa in hänget med hjälp av rätt fjädrar och se till att oljan är fräsch är nog lite överkurs på en så pass modern och bra hoj om du inte är särskilt snabb. Men överkurs kan förstås vara trevligt ibland.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Första frågan du bör ställa dig är vilken ambition har du med din körning och vart kör du?

Är det banåkning och att bli snabbare än blixten så finns det ingen mening i att inte handla rätt prylar från början.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan du tyda slitage på däck och vad göra man då med fjädringen. Man bör kunna prestera på banan också för att veta vad man justerar. Men det är skönt med bra fjädring.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Första frågan du bör ställa dig är vilken ambition har du med din körning och vart kör du?

Är det banåkning och att bli snabbare än blixten så finns det ingen mening i att inte handla rätt prylar från början.

I stort sett enbart bankörning med denna hojen. Kör på diverse banor i Japan och satsar självklart på att bli snabbare, men just nu mest intresserad av att lära mig mer om hur gaffelbenen är uppbyggda och hur justeringar påverkar hojens egenskaper.

Detta är givetvis inget man lär sig över en natt, men det mekaniska kan i sig inte vara särskilt svårt. Och jag har ändå planerat att ta isär gaffelbenen, så lika bra att sätta i lite godis när man ändå är där. :)
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Kan du tyda slitage på däck och vad göra man då med fjädringen. Man bör kunna prestera på banan också för att veta vad man justerar. Men det är skönt med bra fjädring.

Har baskunskaper, men saknar fullständig förståelse av hur fjädring/dämpning är uppbyggt. Tänkte börja där när säsongen ännu inte kommit igång än :)
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Racetech är absolut bra prylar men allt annat än att ställa in hänget med hjälp av rätt fjädrar och se till att oljan är fräsch är nog lite överkurs på en så pass modern och bra hoj om du inte är särskilt snabb. Men överkurs kan förstås vara trevligt ibland.

Stämmer säkert. Men lite pengar kvar efter att däck och andra slitageprylar inhandlats. Något ska det ju brännas på! :)
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Ta hjälp skulle jag säga, Watz har min bakstötdämpare och han vet vad han pratar om och jag vet nu att jag inte vet ett skit om fjädring. :rodnar
Jag betalar cirka 1/3 av vad du ska lägga ut på dina grejer.

Vad tänkte du göra med din dämpare? Nyfiken fråga bara. Tänkte satsa på framgaffeln först och lämna bakdämparen till senare, men det kanske är bakvänt tänkt...?
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Skulle säga att man kommer en bra bit bara på att ställa in hojen fjädring efter dig själv, vet hur stor skillnad de gjorde på min K2 och K5:an som man har nu. Finns en hel del tutorials hur man gör på nätet/tuben. Finns även lite bra att ha papper som man kan anteckna på vilka inställningar man hade från början och diffen man gjort samt inom vilka områden man bör ligga för olika körningar.

ska se om ja hitta de ja sparat ner tidigare så kan ja länka i tråden.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker att det finns 2 vägar att gå. Antingen letar du upp en beg gaffel emd ett cartidgekit från någon av de stora Öhlins WP etc. Annars satsar du på ett piston kit till gaffeln, de kostar typ 200$. Jag hade inte valt goldvalve utan Öhlins eller K-tech.

Bak är meningslöst att börja shimsa om, duger inte originalet så köp en Öhlins/WP/Ktech/Penske. De finns i drivor begagnade på ebay och div raceforum.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
I stort sett enbart bankörning med denna hojen. Kör på diverse banor i Japan och satsar självklart på att bli snabbare, men just nu mest intresserad av att lära mig mer om hur gaffelbenen är uppbyggda och hur justeringar påverkar hojens egenskaper.

Detta är givetvis inget man lär sig över en natt, men det mekaniska kan i sig inte vara särskilt svårt. Och jag har ändå planerat att ta isär gaffelbenen, så lika bra att sätta i lite godis när man ändå är där. :)

Hur är banorna i Japan? Typ som sverige eller bättre?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad tänkte du göra med din dämpare? Nyfiken fråga bara. Tänkte satsa på framgaffeln först och lämna bakdämparen till senare, men det kanske är bakvänt tänkt...?

Jag vet faktiskt inte vilket som är bästa att börja fram eller bak, jag vet sen inte riktigt vad han kommer att göra med den mer en att han ställer in den efter min vikt.
Kan rapportera senare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Rätt fjäder för din vikt och körstil, ta väck hydraulstoppet och tippa i rekommenderad oljemängd för gaffel utan stopp, det är det som gör mest för körningen.

Kolvkit gör finjusteringen roligare, känner lättare vad som händer och han blir mer exakt än original.
Just den du tänker på har jag ingen aning om den är bra, öhlins kostar ungefär 3000 och det kitet Är bra.

Sen, kör som fan! :)

Just ja, byt fjäder bak med så den passar dig, om nu inte fjädrarna är rätt för dig då....
 
Last edited:

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Vad tänkte du göra med din dämpare? Nyfiken fråga bara. Tänkte satsa på framgaffeln först och lämna bakdämparen till senare, men det kanske är bakvänt tänkt...?

Hej

Jag kan bara ge ett råd som har fungerat bra för mig och jag är inget proffs på detta men oavsett om det är standard fjädring eller race grejer så jobba med att ändra fjädringsinställningar såsom banan och kurvor tas. Dvs hur är hojen på rakan (vobbel?)...hur är den i inbromsningar rakt fram...hur är den i inbromsning på väg in mot apex...hur reagerar den när du släpper lite på bromstrycket...hur svänger den in...hur är den mitt i kurvan...etc. Ja du förstår säkert. Dela upp varje litet moment för sig och försök få till det så som du vill ha det. Och den kommer inte vara perfekt överallt men där det kapar tid skall den vara det!
Börja få till fjädringinställningarna fram först så ökar farten in i kurvan och jobba sedan med utgångarna. Och anpassa det efter din körstil.
Våga testa stora skillnader så du vet hur det känns och börja då med geometriändringar dvs ride height så du vet hur det känns med en hoj som styr enkelt jmf med en som är "sitter lite högt" men är schysst i utgångarna, lite förenklat uttryckt.

Och lycka till! :tummenupp
 
Last edited:

Glennska

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Ingelstad
Hoj
2000 Triumph sprint RS
Kör själv med reactech i min framgaffel, och borttagna hydraulstopp. Stor skillnad mot original när man hittat rätt inställningar, tog lite tid innan man fick till det, mycket känsligare än original. Inte speciellt svårt att installera heller om man kan följa en beskrivning, men var noga när du väljer fjäder och schimsning. Fick även svarva nya distanser till fjädrarna, det skulle vara samma längd enligt racetech men fjädrarna var ca 15mm längre än original så fick inte rätt förspänning med original distanser. Hojen i fråga är en cbr1000rr -08. Vill du ha mer info skicka ett PM
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top