Uppgradering av stötdämpare Kawasaki Z900 -17

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Hoj
Kawasaki z900
Hej!

Jag är en stor kille på nuvarande 113 kg och tickar nedåt! Det jag känt när jag kör min motorcykel är att stötdämparna är alldeles för mjuka och har inte hjälpt med dem justeringarna jag gjort. Jag förstår att dessa stötdämpare inte är inställda på en sån här tung kille som mig men vad finns det för alternativ för att kunna förbättra det?

Det enda jag har hittat när jag kikat runt är ett Progressiva fjädrar fram och bak från Hyperpro och NIX30 Cartridge kit från Öhlins.

Jag vill ju inte lägga ut en hel förmögenhet på detta då jag varken bankör eller har den ekonomiska tryggheten för det. Men när man kollar på Hyperpro så säger det ju ingeting om vilken vikt den är anpassad för och om det ens skulle hjälpa mig i det här fallet medans Öhlins kit går att anpassa för min vikt men kostar över 8000 kr som jag tycker är riktigt mycket pengar.

Vad finns det för alternativ och vad skulle ni råda mig att göra?

MVH
Marcus

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den är nog i nyaste laget för att särskilt många skall ha hunnit komma ut med bättre grejer ännu.
https://www.matrisdampers.com/en/kawasaki-z900-17/

Fram tycker jag du skall börja med linjära styva fjädrar avsedda för din vikt. Toppa med höjd oljenivå så har du en bra början för rimliga pengar. Baserat på bilder så ser du ut att ha den vanliga 41mm showa gaffeln. Då har du samma fjädrar som massor av cyklar 35.5 x 270 mm är måtten. Du bör ha minst 10 N/mm i fjäderkonstant med din vikt.

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Hoj
Kawasaki z900
Okej tacksam för dina svar, Vet du vad jag bör använda mig utav för oljetyp?

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Hoj
Kawasaki z900
Den är nog i nyaste laget för att särskilt många skall ha hunnit komma ut med bättre grejer ännu.

Fram tycker jag du skall börja med linjära styva fjädrar avsedda för din vikt. Toppa med höjd oljenivå så har du en bra början för rimliga pengar. Baserat på bilder så ser du ut att ha den vanliga 41mm showa gaffeln. Då har du samma fjädrar som massor av cyklar 35.5 x 270 mm är måtten. Du bör ha minst 10 N/mm i fjäderkonstant med din vikt.

Har du några tips på vart man hittar att köpa linjära styva fjädrar?

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Hoj
Kawasaki z900

Nu kommer flera frågor med en och samma gång.. Men vad är skillnaden mellan linjära och progressiva fjädrar? Varför ska jag välja linjära istället för progressiva?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu kommer flera frågor med en och samma gång.. Men vad är skillnaden mellan linjära och progressiva fjädrar? Varför ska jag välja linjära istället för progressiva?
Progressiva är mjukare när man t.ex kör med lätt belastning men blir hårdare när de tryck ihop mera .

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Racetech är bra grejer. De har dessutom en kalkylatormojäng för att räkna ut vilka fjädrar man ska ha - hur korrekt den är är inget jag tänker ta gift på, men den kan väl ge ett hum åtminstone. Den har dock inte med z900, men den har gamla z1000 som har samma 41mm gaffel som Boris nämnde. Slår man på din vikt med en z1000 så bör du köra med så nära 1.04 som möjligt fram och 12.4 bak. Orginal verkar den som de flesta japanska hojar vara ställd för en förarvikt på 68 kg, med 0.85 fjäder fram och 10.5 bak, för att ge lite perspektiv på det hela.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Linjära har samma "hårdhet" hela slaget medans progressiva är mjukare i början av slaget och progressivt blir hårdare.
Linjära fjädrar kommer att vara hårdare hela vägen, och ge mer förutsägbart beteende.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Linjära är bättre för bana av de skäl Ulvhamne nämner. Progressiva är gjorda för gata där underlaget varierar mer. De är helt enkelt bekvämare och kräver mindre anpassning.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Racetech är bra grejer. De har dessutom en kalkylatormojäng för att räkna ut vilka fjädrar man ska ha - hur korrekt den är är inget jag tänker ta gift på, men den kan väl ge ett hum åtminstone. Den har dock inte med z900, men den har gamla z1000 som har samma 41mm gaffel som Boris nämnde. Slår man på din vikt med en z1000 så bör du köra med så nära 1.04 som möjligt fram och 12.4 bak. Orginal verkar den som de flesta japanska hojar vara ställd för en förarvikt på 68 kg, med 0.85 fjäder fram och 10.5 bak, för att ge lite perspektiv på det hela.

Racetechs kalkylator är väl ökänd för att ge alldeles för hårda spring rates?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Där finns inget rimligt användningsområde för icke linjära fjädrar. I all fjädring så har man en fjäderdel och en dämpningsdel. Fjäderdelen hanteras av stålfjädern och luftfjädern mot slutet av slaget. Stålfjädern bör vara linjär och behöver man ökad progressivitet när fjädringen är hårt belastad så ökar man progressiviteten med mer olja. En progressiv fjäder är mjukare i början av fjädringsrörelse och det är inte något vi vill åt. I en del fall så säljs överstyva progressiva fjädrar till usla gafflar som smink för att minska symptomen av en undermålig dämpningsdel.

Ur väghållningssynpunkt är det att föredra att korrigera fjäderproblem med fjädern och dämpningsproblem med dämpningen och inte hålla på och mixa. Hög förarvikt är ett fjäderproblem och skall således korrigeras med hårdare fjäder. När du sedan har korrekt fjäder för din vikt och cykeln fortsatt är tokmjuk så skall det åtgärdas på dämpningssidan.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag kollade på skoj några GSX-R 1000 och några R1:eek:r av olika årsmodeller och deras rekommendationer var alltid i styvaste laget. I något fall på gränsen till okörbart då man rekommenderade typ 50% styvare bakfjäder än vad någon rejsade med på just den hojen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Jag kollade på skoj några GSX-R 1000 och några R1:eek:r av olika årsmodeller och deras rekommendationer var alltid i styvaste laget. I något fall på gränsen till okörbart då man rekommenderade typ 50% styvare bakfjäder än vad någon rejsade med på just den hojen.

Tack för den bekräftelsen. Finns det pålitliga källor för att beräkna lämplig fjäderkonstant utifrån sin vikt eller är det för många okända faktorer som utväxling i länkage, hojens geometri etc, för att det ska vara möjligt? Tänker nu främst för gatbruk.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Där finns inget rimligt användningsområde för icke linjära fjädrar. I all fjädring så har man en fjäderdel och en dämpningsdel. Fjäderdelen hanteras av stålfjädern och luftfjädern mot slutet av slaget. Stålfjädern bör vara linjär och behöver man ökad progressivitet när fjädringen är hårt belastad så ökar man progressiviteten med mer olja. En progressiv fjäder är mjukare i början av fjädringsrörelse och det är inte något vi vill åt. I en del fall så säljs överstyva progressiva fjädrar till usla gafflar som smink för att minska symptomen av en undermålig dämpningsdel.

Nu gissar jag bara, men kan det inte finnas en poäng med progressiv fjäder om man vill ha en mjuk komfortfäder till sin RoadKing eller liknande för normala vägförhållanden, men som samtidigt är hård nog att inte slå igenom vid större ojämnheter, tjälskott etc? Kanske inte är applicerbart på på fjädringskomponenter som är från början är välfungerande (som du är inne på)?

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Hoj
Kawasaki z900
Tack så hemskt mycket för eran hjälp! Då vet jag vad jag ska skaffa för fjädrar i fram nu återstår det vad man ska ha för fjäder i bak. Har z900 samma fjäder i bak som Z1000 har?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Jag kollade precis min zx6:a
Racetech Öhlinsjocke
Fram 8.7 9.25
Bak 10.8 10.5

Visst, de är off, men jag tycker väl inte man kan förvänta sig perfekt resultat av en interwebskalkylator, mer en fingervisning.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tack så hemskt mycket för eran hjälp! Då vet jag vad jag ska skaffa för fjädrar i fram nu återstår det vad man ska ha för fjäder i bak. Har z900 samma fjäder i bak som Z1000 har?

Dubbelkolla innan du beställer fjäder. Plocka ur din befintliga och kontrollmät!

Skulle inte tro att fjädern bak är densamma men det är en gissning.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
För mig stämde den väldigt bra (se'n att fjädertillverkaren (Hyperpro) skickade fel fjädrar, det är en annan sak).

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Nu gissar jag bara, men kan det inte finnas en poäng med progressiv fjäder om man vill ha en mjuk komfortfäder till sin RoadKing eller liknande för normala vägförhållanden, men som samtidigt är hård nog att inte slå igenom vid större ojämnheter, tjälskott etc?...
Om hojen skall bete sig vettigt; 'skall fjäder och dämpare vara matchade. Det går att få progressiva fjädrar att fungera, men då måste även dämpningen vara progressiv, vilket den sällan är.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år