Upphittat i motorn, vet ej vad det är!

Robz

Guest
Kolla med motorsport i Landskrona, de har sysslat med aprilia innan vad jag vet.

Japp... de sysslar inte med Aprilia längre men jag fick en hel del gjort ändå med bästa service av Rille!
Ring dem o hälsa från mig... en av de trognaste kunderna :D

Övriga senaste kommentarer var ju högst intressanta - speciellt Lam-Kaka & motormania som verkligen lyfter optimismen :rolleyes:
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Japp... de sysslar inte med Aprilia längre men jag fick en hel del gjort ändå med bästa service av Rille!
Ring dem o hälsa från mig... en av de trognaste kunderna :D

Övriga senaste kommentarer var ju högst intressanta - speciellt Lam-Kaka & motormania som verkligen lyfter optimismen :rolleyes:

Det ska jag göra. Han kanske kan göra ett försök. Tack för tipset.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Har en polare med en Aprilia Tuono R -02. Kollade i hans verkstadshandbok, det verkar helt klart att röret är en "oilspray pipe" alltså ett av de rör som kyler/smörjer kolven underifrån. Dessvärre ser det ut som cylindrarna får avlägsnas och blocket delas för att fixa detta :gnissla
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Har en polare med en Aprilia Tuono R -02. Kollade i hans verkstadshandbok, det verkar helt klart att röret är en "oilspray pipe" alltså ett av de rör som kyler/smörjer kolven underifrån. Dessvärre ser det ut som cylindrarna får avlägsnas och blocket delas för att fixa detta :gnissla

Jo det verkar som det är så. Tack för att du kolla! Härligt med alla som bryr sig och hjälper till.... Du råkar inte ha en bra bild på datorn där man kan se detta, eller är det i pappersform? Hur många rör är det till varje cylinder?

/Jonas
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Japp... de sysslar inte med Aprilia längre men jag fick en hel del gjort ändå med bästa service av Rille!
Ring dem o hälsa från mig... en av de trognaste kunderna :D

Övriga senaste kommentarer var ju högst intressanta - speciellt Lam-Kaka & motormania som verkligen lyfter optimismen :rolleyes:

Ville bara förklara att sånt här brukar inte hända vid normalt användande av Mille motorn ;)

Trist att vissa inte gillar skämt men alla är vi olika"Surpupa :pannkyss"

Frågan är om den där delen är dyr att köpa från aprilia.....borde igentligen inte va det tycker man, men man vet aldrig, men om den är ganska dyr så finns det nog några aprilia motorer som är halvtrasiga som man kanske kan ta delen ifrån(aprilia tråden)

Edit: 26 pund va inte så farligt(kollade i inlägget ovan)
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Ett rör per cylinder. Här har du den, nr 21 på sprängskissen. En av piporna har helt enkelt lossat från det tvärgående huvudröret.

https://www.apriliayorkshire.co.uk/...ikename=RSV 1000 2000&_pagename=Crankcases II

Tackar! Japp denna är det nog!

Ville bara förklara att sånt här brukar inte hända vid normalt användande av Mille motorn ;)

Trist att vissa inte gillar skämt men alla är vi olika"Surpupa :pannkyss"

Frågan är om den där delen är dyr att köpa från aprilia.....borde igentligen inte va det tycker man, men man vet aldrig, men om den är ganska dyr så finns det nog några aprilia motorer som är halvtrasiga som man kanske kan ta delen ifrån(aprilia tråden)

Edit: 26 pund va inte så farligt(kollade i inlägget ovan)

Har man otur kan det nog hände vem som helst, det är klart att det kanske sliter lite mer när den får gå på bana men jag tror inte det har med DQ:s "körstil" :) att göra.

Nä den var ju inte så dyr faktiskt. Då vet jag vad jag ska göra i helgen :D .
Hoppas inget annat har tagit stryk i motorn bara :gnissla .

/Jonas
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Verkligen, min ducce t.ex höll från den dagen jag köpte den till den dagen jag sålde den, bytte bara olja och kamremmar på den, 1200 problemfria mil.

Sen alla japshojar jag har haft har knappt tålt att man har startat dem för då har de gått sönder direkt.

Tillbaka till ämnet.
Måste man byta kamremmar på en Ducati innan 1200 mil är passerat?
En av mina Suzuki har över 10000mil och kamkedjan
är väl inom slitagegränsen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enda problemet är leveranstider på Aprilia reservdela. Nog för att de blivit bättre men..

Det skulle nog gå snabbast att riva ner röret, svetsa ihop och köra vidare.

(snart en sådan maskin i garaget)
 

Solid snake

Guest
Måste man byta kamremmar på en Ducati innan 1200 mil är passerat?
En av mina Suzuki har över 10000mil och kamkedjan
är väl inom slitagegränsen.
2000 mil eller 2 år, vilket som nu inträffar först, jag köpte min ducce begagnad så jag bytte för säkerhets skull, kostar inte mycket pengar jämfört med om en rem skulle smälla av för att den har torkat.

Enda problemet är leveranstider på Aprilia reservdela. Nog för att de blivit bättre men..

Det skulle nog gå snabbast att riva ner röret, svetsa ihop och köra vidare.

(snart en sådan maskin i garaget)
De har fått nytt lager i Danmark, så jag antar att det går väldigt mycket snabbare att få delar nu än innan.
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Okej! motorn är snart ur ramen men då dök ju problemet upp att man måste ha specialverktyg för att få bort motorbultarna. Går det använda sig av något "hemmaverktyg" eller måste man skaffa dessa dyrt från aprilia? Kanske någon i helsingborgstrakten som sitter på ett sådant verktyg som kan tänka sig att hyra ut :)

/Jonas
 

Bifogat

  • 853e_1.JPG
    853e_1.JPG
    30.8 KB · Visningar: 60

Robz

Guest
Okej! motorn är snart ur ramen men då dök ju problemet upp att man måste ha specialverktyg för att få bort motorbultarna. Går det använda sig av något "hemmaverktyg" eller måste man skaffa dessa dyrt från aprilia? Kanske någon i helsingborgstrakten som sitter på ett sådant verktyg som kan tänka sig att hyra ut :)
/Jonas

Funkar kanske med en vanlig sex-kantshylsa som man slipar till med en vinkelslip?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Okej! motorn är snart ur ramen men då dök ju problemet upp att man måste ha specialverktyg för att få bort motorbultarna. Går det använda sig av något "hemmaverktyg" eller måste man skaffa dessa dyrt från aprilia? Kanske någon i helsingborgstrakten som sitter på ett sådant verktyg som kan tänka sig att hyra ut :)

/Jonas

Lite OT men ska du rejsa i BoTT med Aprilian?

/J
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Lite sent kanske, men jag hittade lite manualer o dellistor. Kanske kan underlätta...?!
Hoppas du får rätsida på den! Ses på banan. :tummenupp


Tackar!! Japp vi ses på banan. :tummenupp

Lite OT men ska du rejsa i BoTT med Aprilian?

/J

Japp det är tänkt att det ska bli BoTT! Blir nog svårt dock att hävda sig mot alla 1098R och alla snabba förare! Men det ska bli jäkligt skoj. Om man får ihop den :gnissla

/Jonas
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag upptäckte inte den här tråden förrän nu men jag ska ge dig lite uppmuntran:

* Rotaxmotorn är slitstark som en Honda och lite till, det är nog bara rent jävla oflyt att den där prylen gått av.

* Rotaxmotorn är lättmeckad och går det inte bra så finns det en Haynesmanual att köpa - kolla på eBay, den är kanon!

* Du har en sjukt rolig hoj att köra med riktigt bra bromsar och chassie och en härligt twinmotor.

Strular det för mycket så åk in på Motorsport och snacka med Rille, han är kunnig på både Aprilia och Suzuki och ger gärna tips och snackar lite om han har tid.

Lycka till och jag hoppas vi ses på Sviestad i sommar... :tummenupp
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Okej! motorn är snart ur ramen men då dök ju problemet upp att man måste ha specialverktyg för att få bort motorbultarna. Går det använda sig av något "hemmaverktyg" eller måste man skaffa dessa dyrt från aprilia? Kanske någon i helsingborgstrakten som sitter på ett sådant verktyg som kan tänka sig att hyra ut :)

/Jonas

Jag har för mig att RSV-R här på forumet har haft ur sin motor ur ramen, pm honom om han har kvar verktygen eller vad han använde.. han har också en trasig motor liggandes som man kanske kan ta röret ifrån.

Så PM honom :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top