Uppkörning ! 18 Maj!

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Grabbar så här ligger det till jag har inte övnings kört nånting men min första övningskörning kanske blir i veckan så nu till frågan tycker ni att jag ska avboka uppkörningen eller inte ska ta lätt mc kort jag kan växla osv eller ere nått speciellt man ska kunna? Plz nån hjälp mig ...vad tycker ni? :confused:
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
1. Dela upp meningen i olika delar med punkt. Denna meningen kunde gott ha varit i flera stycken
2. gå till en trafikskola... dom lär dej att köra hoj, 18 maj är inte nästa vecka, det är långt kvar!

//jaG

Mastah skrev:
Grabbar så här ligger det till jag har inte övnings kört nånting men min första övningskörning kanske blir i veckan så nu till frågan tycker ni att jag ska avboka uppkörningen eller inte ska ta lätt mc kort jag kan växla osv eller ere nått speciellt man ska kunna? Plz nån hjälp mig ...vad tycker ni? :confused:
 

Diversion

Guest
Kan du just så pass växla och det är en 2 månader kvar så har du ju inte så stora chanser att bli godkänd om du inte lägger på ett kol.
 

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Diversion skrev:
Kan du just så pass växla och det är en 2 månader kvar så har du ju inte så stora chanser att bli godkänd om du inte lägger på ett kol.
Men lixom vad är det som är så svårt? Klarade teorin med bara 2 fel ? och Jag växlar bra =)
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Mastah skrev:
Men lixom vad är det som är så svårt? Klarade teorin med bara 2 fel ? och Jag växlar bra =)

Du skall kunna tillämpa teorin i körningen, då hjälper det inte att bara vara bra på att växla. Kunna köra slalom stabilt, göra garagesväng, bromsa 90>50 osv.

Har du vuxit upp med moped så är det en fördel.
 

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Kawa_GPX600R skrev:
men :kocko

kör några gånger med körskolan sen kör privat FFS!

Tror du jag klarar det då?
Eller ska jag skjuta upp det ! Gahh fan jag vill inte sjuta upp det :tungan
 

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Tjet skrev:
Du skall kunna tillämpa teorin i körningen, då hjälper det inte att bara vara bra på att växla. Kunna köra slalom stabilt, göra garagesväng, bromsa 90>50 osv.

Har du vuxit upp med moped så är det en fördel.


Aaa jag hadde en trimmad moped som gick i 90 blås är det en fördel? :yoparty
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Mastah skrev:
Aaa jag hadde en trimmad moped som gick i 90 blås är det en fördel? :yoparty

Om du var så bra på teorin borde du veta att de bara får gå i max 45? :p

Men visst, inte är det en nackdel iaf. Bara det inte var en skroter.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Mastah skrev:
Tror du jag klarar det då?
Eller ska jag skjuta upp det ! Gahh fan jag vill inte sjuta upp det :tungan

Hur ska någon kunna berätta om du klarar det eller inte efter att du har berättat hur bra du är på att växla? Det finns fall som man önskar inte ens försökte ta körkort och de finns de som klarar det utan några seriösare förberedelser.

Den som kan ge det vettigaste svaret på din fråga är DU själv!

//@
 

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
d1ce skrev:
Hur ska någon kunna berätta om du klarar det eller inte efter att du har berättat hur bra du är på att växla? Det finns fall som man önskar inte ens försökte ta körkort och de finns de som klarar det utan några seriösare förberedelser.

Den som kan ge det vettigaste svaret på din fråga är DU själv!

//@


Okej :(
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
teorin har inte speciellt mycket att göra med hur du beter dig i trafiken.
bara för att du hade 2 fel på teorin betyder det inte att du klarar uppjkörningen galant. Det gäller att du kan köra i trafiken. måste kunna visa hänsyn til alla trafikanter.... eftersom du aldrig har vistas i trafiken. Så tycker jag att det skulle vara bra att ta några lektioner innan uppkörningen. Efter några lektioner kommer du känna dig säkrare i trafiken och genom att ta några lektioner kanske du kan undvika saker som tex en krock. I fall du inte skulle tagit någon lektion kanske du aldrig skulle uppfattat "cyklisten på cykelbanan som skiter i trafiklysena"

Ta några lektioner och gör det säkrare för oss och dig!!!

MVH// en som tagit lektioner
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Iaf för mig så blev det helt annars när man kom ut i trafiken efter att ha läst teorin, blir aldeles för mycke att sitta å tänka på regler hela tiden ;) Bättre sätta det i ryggmärgen innan man ger sig på en uppkörning!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Om du börjar öva nu så kan du ju testa om du klara en uppköring i maj.
Sen om du skulle missa så se det från den ljusa sidan du ju bara övat lite mer fast under riktiga förhållande,Sen är det bra tills nästa uppkörning då vet du ju hur det skall gå till.Så var det för mig.

Men mina tips är öva,öva,öva och öva så har du ökat dina chanser med minst 100%.För mig tog det ungefär en veckas träning efter jobbet varje dag att sätta en klockren garagevändning och hade jag inte kört något på två hjul på ca 10 år.
 

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Långa farbron skrev:
Om du börjar öva nu så kan du ju testa om du klara en uppköring i maj.
Sen om du skulle missa så se det från den ljusa sidan du ju bara övat lite mer fast under riktiga förhållande,Sen är det bra tills nästa uppkörning då vet du ju hur det skall gå till.Så var det för mig.

Men mina tips är öva,öva,öva och öva så har du ökat dina chanser med minst 100%.För mig tog det ungefär en veckas träning efter jobbet varje dag att sätta en klockren garagevändning och hade jag inte kört något på två hjul på ca 10 år.

Men har hört rykten eller jag är nästan 100 % att dom har tagit bort garage vändning och ersatts av Serpentin svängning istället eftersom garage vändning är helt onödig och kunna
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Mastah skrev:
Men har hört rykten eller jag är nästan 100 % att dom har tagit bort garage vändning och ersatts av Serpentin svängning istället eftersom garage vändning är helt onödig och kunna

Helt onödig är den inte.
Det som är positivt med garagesvängen är att den kräver en del
träning.
Så när du ha gjort garagesvängen kanske 100gånger så kommer du även att ha bättrat på din balans på hojen, och det är just balans som är bra att ha.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Äh, behövs bara en månad om man har lite cash och kör lite ofta.

10 lektioner och ösa sen är det klart.
 

Coola Ola

Guest
Borde inte vara några problem att öva upp dig på en o en halv månad. Var ungefär så lång tid jag behövde. Vet inte om det har tagit bort garagevändningen men det låter konstigt. Det är nog den du ska öva mest på, serpentinen är lätt(are) med en 125:a jfrt med en tung hoj. Ta iaf 7-8 lektioner på körskola (kan iofs vara för sent att hinna boka nu) och öva så mycket du kan privat. Garagevändningen ska du klara inom ett område som är som styrradien x2 plus 20 cm. Dvs, om du leder hojen med fullt styrutslag ett halvt varv så har du ändpunkterna o 20 cm till att vända på.
 

Kaitzor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Bromma
Hoj
SV1000S (såld)
Mastah skrev:
Men har hört rykten eller jag är nästan 100 % att dom har tagit bort garage vändning och ersatts av Serpentin svängning istället eftersom garage vändning är helt onödig och kunna

Jag har hört att garagevändningen fortf är kvar. Den ersätts med ett annat moment nästa år. Ring till nån körskola och fråga!
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag har kört 2 timmar i år och har bokat den 29 april! Så du kan ju tänka posetivt, du har ju trots allt 3 veckor mer än mig!! :D :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top