Uppkörning #A# Kongahällavägen, Göteborg

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Honda VTR 1000 F
Hallo!

2:a Maj så är det dags för mig att köra upp som privatist för klass A. Eftersom jag inte är så känd i området runt Kongahällavägen tänkte jag höra om ni kunde dela med er av erfarenheter av uppkörning i detta området. Åker man ner till Kungälv och kör stadskörning eller åker man andra hållet ner förbi Torslanda?? Manöverbanan ligger??

Kända ställen där man kan "åka dit".

Dela med er nu!!

//Mattias
 

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg, Tosslanda
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Uppkörningsplats kongahällavägen är precis när man kommer in i Säve, söderifrån sett. Där har man manöverbana, bromsprov och allt det... Sen blir det trafikkörning, och då brukar dom i 9 fall av 10 svänga av från kongahällavägen, ner mot säve kyrka och sen upp mot Lillhagen/St jörgen och golfbansjäveln.
Sen den lilla vägen över till Kärra, eller så blir det tuvevägen in mot backaplan. Kan också hända att du får köra på småvägarna vid lillhagen ända ner till brunnsbo...

Om ni svänger ner mot Säve kyrka och det, så är det en järnvägsövergång som dom gillar att kugga folk på... Sen är det rätt smala (roliga) vägar att köra på där, så gena mycket i kurvorna... Det var 2st som kuggade när jag körde upp för att dom höll sig vid sin kant... Ligger också ett hus precis brevid vägen där sikten är nada, så där kuggas också endel...

Om ni kör tuvevägen (mot backaplan) så är det bara rondeller och busshållplatserna du ska passa dig för. Sen precis innan tuvevägen tar slut (nästan vid hornbach) så gillar dom att svänga höger genom ett bostadsområde som slutar med en 4-vägskorsning... Här kan det också bli lite trixigt...

Det är ungefär det jag vet att dom kör med nästan alla... Efter vägen runt Lillhagen och sen ut på tuvevägen fick jag köra in till Shell Ullevi, men det var bara för att gubben skulle in dit och fixa nåt... Väldigt luddigt skrivet detta, men svårt å förklara vägar och så när man inte ser allt framför sig...

Lycka till!!

Ha de gôtt!
 

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
Honda VTR 1000 F
Kalas!!!

Sånt här underlättar!!!

Jag kommer till provet med hyrhoj som jag i bästa fall har fått öva med 1 dag innan provet. Duken saknar ju några cc tyvärr. Skall iallafall öva manöver banan med duken så gott det går, det blir ju inte samma hoj, men det det får gå ändå!!

//Mattias
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Inte vet jag, men offroad/supermotardrelaterat var det ju inte. :7peta
 

Udding

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX600F
Go info det där.
Skall själv köra upp som privatist i Säve. Vi är tre stycken på var sin hoj som kör upp samma tid. Kör man alltid en och en i trafikdelen eller kan det bli att en kör upp och dom andra följer efter bakom?
Undanmanövern i högfartsdelen hur hård inbromsning förväntas där?

4 veckor kvar...... :tungan
 

Udding

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSX600F
Nu var det klart!!!!!!!!!! :banana
På andra uppkörningen gick det vägen....den lilla vita lappen i min hand.
Trots att jag körde som privatist.

I och med att jag själv hade tusen frågor innan min uppkörning så skall jag försöka informera lite om det jag lärt mig:

Kör manöverbanorna på hemmaplan om möjligt, när nervositeten sätter in på uppkörningen så måste man kunna grejorna. Missade på bromsprovet första gången, bromsade inte tillräckligt hårt initialt. Se till och träna mycket på inbromsning i 50, 70 och 90. Det som påverkar stoppsträckan mest är det du bromsar i början av bromsningen. Lite info finns här: http://www.uppsalatrafikskola.com/Bromsning.htm

Idag var det givetvis regnblött på banan....jag som tränat stenhårt för att kunna bromsa rejält. Såg då att andra hade väldigt lång stoppsträcka men blev godkända ändå??? Fokuset idag låg tydligen på att inte råka ut för låsning av bromsarna så det fick bli lite lugnare inbromsning och det gick vägen. Värre gick det för mina två kompisar....bägge fick lite låsning på framhjulet och då var det kört. Inga förmildrande omständigheter trots våt vägbana. Mycket märkliga bedömningar dom gör. Den ene fixade manövern vid förra uppkörningen men missade i trafiken, nu åkte han dit på manövern.

Det är skit tycker jag. Uppkörningen borde vara uppdelad i två delar så att om man klarat manövern så borde den gälla även vid efterföljande körningar.

Så till uppkörningen:
Först en väntan 1,5 timme på att dom var före mig körde klart i trafiken sen bar det av: Direkt vänster och bort till tappen, höger mot Säve och sen första vänster, en j-a grusväg. Längre fram ligger en gård med 30 skylt, mycket uppsikt gäller där förbi huset. Fortsätter fram till en vägtunnel och upp andra sidan. Här är hålorna i vägen stora nog för att gömma en Folka, zick-zackar framåt tills grusvägen tar slut och sen ut på tuvevägen höger som övergår i 90 väg. Strax innan norumshöjd in höger i ett villaområde och snurrade runt där en stund. Tillbaks ner till tuvevägen höger och hela vägen runt Hornbach, Aröd och mot Lillhagen. Hela den vägen rakt fram med omväxlande 30 och 50 skyltning, förbi golfbanan för att till slut ta vänster i en korsning innan Säve, över järnvägen och höger till TSV.

"Parkera motorcykeln och ta av dig radion, avvakta sen där tills jag kallar på dig" låter det i radion. Tankarna snurrar: gjorde jag några fel eller inte.
"Ditt trafikprov är godkännt"......

Gott eller :)

Kändes skumt att lasta upp hojen på kärran igen nu när man hade kortet, men alla grejorna måste ju hem.

Till alla andra som försöker...kämpa på...det är värt det.

Av 11 stycken idag kom 5 ut i trafiken, samtliga klarade det.
Dom bättrar då inte på sin procent
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top