Nu var det klart!!!!!!!!!!
På andra uppkörningen gick det vägen....den lilla vita lappen i min hand.
Trots att jag körde som privatist.
I och med att jag själv hade tusen frågor innan min uppkörning så skall jag försöka informera lite om det jag lärt mig:
Kör manöverbanorna på hemmaplan om möjligt, när nervositeten sätter in på uppkörningen så måste man kunna grejorna. Missade på bromsprovet första gången, bromsade inte tillräckligt hårt initialt. Se till och träna mycket på inbromsning i 50, 70 och 90. Det som påverkar stoppsträckan mest är det du bromsar i början av bromsningen. Lite info finns här:
http://www.uppsalatrafikskola.com/Bromsning.htm
Idag var det givetvis regnblött på banan....jag som tränat stenhårt för att kunna bromsa rejält. Såg då att andra hade väldigt lång stoppsträcka men blev godkända ändå??? Fokuset idag låg tydligen på att inte råka ut för låsning av bromsarna så det fick bli lite lugnare inbromsning och det gick vägen. Värre gick det för mina två kompisar....bägge fick lite låsning på framhjulet och då var det kört. Inga förmildrande omständigheter trots våt vägbana. Mycket märkliga bedömningar dom gör. Den ene fixade manövern vid förra uppkörningen men missade i trafiken, nu åkte han dit på manövern.
Det är skit tycker jag. Uppkörningen borde vara uppdelad i två delar så att om man klarat manövern så borde den gälla även vid efterföljande körningar.
Så till uppkörningen:
Först en väntan 1,5 timme på att dom var före mig körde klart i trafiken sen bar det av: Direkt vänster och bort till tappen, höger mot Säve och sen första vänster, en j-a grusväg. Längre fram ligger en gård med 30 skylt, mycket uppsikt gäller där förbi huset. Fortsätter fram till en vägtunnel och upp andra sidan. Här är hålorna i vägen stora nog för att gömma en Folka, zick-zackar framåt tills grusvägen tar slut och sen ut på tuvevägen höger som övergår i 90 väg. Strax innan norumshöjd in höger i ett villaområde och snurrade runt där en stund. Tillbaks ner till tuvevägen höger och hela vägen runt Hornbach, Aröd och mot Lillhagen. Hela den vägen rakt fram med omväxlande 30 och 50 skyltning, förbi golfbanan för att till slut ta vänster i en korsning innan Säve, över järnvägen och höger till TSV.
"Parkera motorcykeln och ta av dig radion, avvakta sen där tills jag kallar på dig" låter det i radion. Tankarna snurrar: gjorde jag några fel eller inte.
"Ditt trafikprov är godkännt"......
Gott eller
Kändes skumt att lasta upp hojen på kärran igen nu när man hade kortet, men alla grejorna måste ju hem.
Till alla andra som försöker...kämpa på...det är värt det.
Av 11 stycken idag kom 5 ut i trafiken, samtliga klarade det.
Dom bättrar då inte på sin procent