Uppkörning fråga

Mambo1234

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
Madass 125
Två st dumma frågor om uppkörningen
:)
Måste man visa att man kan skjutsa på uppkörning ? för jag kör en 125 och är under arton så de vore olagligt för mig att göra de sen när jag har körkort.

Sen när man ska göra säkerhetskontroll så ska man kolla framhjulet men jag har inte central stöd så jag kan inte lyfta upp motocykeln som dem visar i min bok, vad gör jag istället ?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nej du behöver inte visa att du kan skjutsa och om inget centralstöd finns frågar man om inspektören kan luta hojen så framhjulet är i luften så kan du göra det du ska där :tummenupp

minapriliars

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
03 aprilia rs
Man kan göra de utan att lyfta upp den. man sätter bara ena knäet mot ena gaffelbenet så går de=)

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
"Sen när man ska göra säkerhetskontroll så ska man kolla framhjulet men jag har inte central stöd så jag kan inte lyfta upp motocykeln som dem visar i min bok, vad gör jag istället ?"

Det är inte framhjulet du ska kolla, utan styrlagret (när du lyfter upp den på centralstödet). Det finns ett alternativ om man inte har centralstöd: sätt fingret där styret är fäst vid styrkronan, led hojen frammåt och dutta till med frambromsen, om du känner att det nyper i ditt finger så är det glapp i styrlagret. Svårare är det inte, fick göra så på min uppkörning för A1.

Vet dock ej hur sent ute jag är med denna infon, du kanske redan har ditt A1-körkort?:rolleyes:

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!