Uppkörning frågor

Seagoose

Ny medlem
Gick med
28 May 2014
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC
Förhoppningsvis ska jag bli klar med mitt MC kort, A-behörighet i vår! Bara uppkörningen kvar nu. Har kört endel privat men även tagit ett antal lektioner på körskolan.

Ska jag satsa på att köra upp privat eller via skolan?
Jag har en KTM 690-2008 som jag tycker känns mycket lättare att hantera än skolans tunga cykel, så jag hade helst valt den (bortsett från att jag är lite rädd för att råka göra stoppie på bromstestet :p). Skolan tar även 1300kr för att låna. Men går ju rykten om att privatuppkörare kuggas?

Är min cykel förresten godkänd som tung A?

Måste/borde jag montera av mitt Acrasystem och sätta dit original?

Hur funkar det under dagen om man inte har läraren med, måste jag då ha med min privata handledare för att tex. transportera mig mellan olika platser?

Tack på förhand :)
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Krav vid uppkörning är, som jag har lärt mig:
Minimum 595cc, 40kW nettoeffekt samt möjlighet att nå 100km/h.
Vidare ska man ha "lämplig" klädsel/skydd, vad det nu innebär.

Avgassystemet är inget som jag hade bekymrat mig över.
Hurvida man kuggar på privat uppkörning vet jag inget om, men på byn pratas det om det motsatta. Andelen godkända elever sägs ju vara det enda privata lärare har att skryta med. Så "många" godkänns tydligen trots att de inte borde det.
 

dampy

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
-15, Triumph Street triple Rx
Körde upp i September förra året och det var 2 grupper med 4 "elever" i varje grupp där. Vissa var där privat och vissa via körskola. Jag tror inte ens att inspektören hade full koll på vilka som körde privat.

Jag var en av dom sista ut och man kunde stå och se när dom andra körde banan. Det var 5st som kuggades på lågfart och undanmanöver och alla dom som kuggades var enligt min mening klockrena kuggningar, dom kunde helt enkelt inte göra undanmanöver och lågfarten som man ska. Det var koner som vältes, linjer som överträddes, ben som sattes ner. Dom flesta fick en extra chans att prova momenten igen, men upprepade felen eller gjorde nya fel. Det var framförallt undanmanövern dom flesta missade på. Antingen välte dom koner eller så klarade dom inte att vända runt.

Vi var 2 st i min grupp som fick fortsätta och köra i trafik och den andra killen kuggades på att han körde mot rött i en korsning.

Det finns säkert stränga inspektörer ute i sverige som kuggar fler osv, men av det jag såg den dagen så var folk helt enkelt för dåligt förberedda eller jävligt nervösa oavsett om dom körde privat eller ej.

Jag hade ingen möjlighet att öva privat, så jag tog allt i körskola. Men hade jag kunnat köra privat så hade jag med facit i hand tagit 4-5 lektioner i skola för att lära mig grunderna och sen övat det privat.

Lycka till! :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
När jag skulle köra upp för A begr så gjorde jag det privat, löste A1 via körskola 2 år innan och aldrig igen, helvete vad dyrt att hyra hoj (ingen trevlig hoj heller).
Övade någon timme kvällen innan på krypkörning på en parkering och hade inga problem på uppkörningen, var 1 av 4 som kuggade men det var en solklar sådan, han lyckades inte alls med undanmanövern.
Kan nog skilja en del mellan inspektörer men om du har bra koll på låg och högfarten (och inbromsning) så hade jag inte oroat mig, körningen i trafik är den enkla biten sålänge man har koll på vilka regler som gäller.

Lycka till!
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Har också hört att privata kuggas oftare.
Och att de även prioriteras mindre. Antar de tjänar bättre på körskolor.
Men kör du felfritt så ska de inte kunna kugga dig.


Jag fick köra höghastighetsundanmanöver 2ggr för första gången så nudda jag en kon.

Sen när jag körde ut från området för köra i trafik så körde jag först 40 på 60 väg. Trodde direkt jag skulle bli kuggad. (va ej skyltad på vägen ut och hade blandat ihop det vår lärare sa (att det va 60 och inte 40)

Sen sa examineraren "följ skylt mot sjukhus" sen när vi kom till sjukhuset så glömde han säga "sluta följ skyltar och sväng höger i nästa korsning" och sa istället "sväng höger" så jag va påväg in tull sjukhuset, han stressa mig och sa inte här nästa. Jag fick motorstopp. Va helt 100 på att det va kört.

Blev en snabb väg hem men väl hemma igen (vid övningsfältet) så snackade han lite personligt om mina släktingar etc (trodde han skulle mjuka upp mig för nederlaget). Men nämnde sen att jag va godkänd.


Frågade han om de problem jag gjort. Hastighet och motorstoppet.

Han sa att det inte gjorde något att jag körde för sakta.
Och motorstoppet va lite av hans fel.


Så det har nog mycket och göra med vem man kör med.
Han va supertrevlig, jag va supertrevlig mot han.
Funkar inte kemin så blir det inte bra.

Va fö sista personen i Sverige 2014 som tog mc kortet. Kanske har något med det och göra ;)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Har varit handledare till några st. som tagit kort privat. Fixar man manöverbanorna utan att tveka så är det inga problem. Nöta manöverbana för 12-1300/tim känns bortkastat då man lika gärna kan träna själv med handledare. Körningen i trafiken brukar gå bra om man har trafikvana. Kan vara bra att ta någon lektion för att få tips på körningen. Placeringen på vägen är t.ex. inte lika som för bil, likaså att man har uppsikt vid korsningar. Träna ordentligt på manöverbanorna och kör med insidan av huvvet i trafiken så ska det gå bra. (Jag fick t.o.m. beröm för att ett par av mina elever körde så bra.) :yoparty
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Privata uppkörare kuggas nog oftare för att de är mindre förberedda. Körskolor måste hålla en viss procent annars kan de förlora sitt tillstånd att driva körskola, och därför ser de ofta till att eleverna hellre är mer förberedda än de egentligen behöver.

Angående att ha med sig någon till uppkörningen så är ju första bekymret att få dit din hoj. Du kan ju inte köra dit den själv. Själv löste jag det genom att ta den på släp till uppkörningen men har man kört privat med någon så kanske de har tid att iaf köra med dig dit på morgonen.

Andra problemet (iaf i Jönköping där jag tog mitt kort) är att banorna ligger på ett ställe men trafikkörningen utgår från ett annat ställe. Det kan man lösa genom att prata med uppkörningskontrollanten och fråga om man kan få vara först ut med trafikkörningen så man kör direkt från banan. Annars kan det finnas någon snäll körskolelärare där som går med på att köra en extra vända.
Om banan och trafikkörningen utgår från samma ställe så är det ju inget problem så kolla upp det innan.

Angående hojen så får du kolla upp så den lever upp till kraven. Den ska självklart vara i godkänt besiktat skick så om du tror den låter för mycket för besiktningen så skulle jag byta till originalsystemet. "Lämpliga kläder" som Unknowing nämnde är såklart mc kläder, inkl ryggskydd. Iaf när jag körde upp så fick alla en dunk i ryggen av kontrollanten så det kontrolleras att du har rätt skydd.
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Körde upp för A i juni förra året.
Körde med körskola då jag inte hade möjlighet att köra privat.

Tror att chansen att bli kuggad är mindre om du kör upp med körskola.
Till stor del tror jag att det beror på att det ger körskolan dåligt rykte att släppa iväg någon som inte är "färdig", och de därför inte gör det.
Och att kontrollanterna är medvetna om det.

Som sagt, manövergården är det du bör lägga mycket krut på om du redan har trafikvana.
Själv har jag kört mycket hoj innan jag tog A-behörigheten, både Cross/enduro och bana, och tyckte ändå att det behövdes lite tillvänjning för att känna mig säker på manöverbanan, för man ligger inte och kryper i 2-3 km/h med fulla styrutslag till vardags.
Istället hade jag väldigt lätt för de övriga momenten som högfartsinbromsning och undanmanöver, just för att jag har kört så mycket tidigare.

Det som jag tyckte var värst var att jag var sist i min grupp, och nervöst fick titta på när alla andra körde. :gnissla
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Trafikinspektören ska inte göra någon som helst skillnad på privat eller trafikskola vid uppkörning men jag vet att man gör det. När trafikskolan bokar så står det Anderssons trafikskola elev Julle Sörling, detta får Trafikinspektören se i sin padda. Självklart kommer inspektören kolla extra på dom som kör upp privat för att dom vet att en elev från trafikskolan har övat med någon som inte gör något annat om dagarna. Men dom bedömer samma, men dom är lite mer förlåtande i mot en trafikskolas elev. Detta är inte så konstigt egentligen om man tänker efter. Hur kan jag veta detta hmmm, ja ni :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mer förlåtande mot en trafikskoleelev?

Knappast, däremot har ju trafikskoleleleverna fått öva på det som inspektören skall kontrollera...
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Låt mig se, hmmmm ena polaren äger en trafikskola och vi talar inte alls om detta nejjjj då! frugans polare är trafikinspektör och vi talar inte heller med varandra om detta. lirare det finns:crash
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag känner faktiskt en pilot så jag kan allt om att flyga flygplan, minsann! :rofl

Att din polare gör på ett visst sätt betyder inte att alla andra med samma yrke gör likadant.
Vilka lirare det finns... :)
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Vad duktig du är på att skriva om saker och ting du inte har en blekaste om, är skrattretande och visar bara på hur trångsynt du är. Trafikskolelärarna träffar även Trafikinspektörerna under andra former tillexempel learn 2 ride Gillinge många som blir polare eller får ett gott öga till varandra så är det bara. Detta sker på andra arbetsplatser också men du kanske helt har missat det, jag har följt med några gånger och hjälpt till med diverse så du kan säga vad du vill, skaffa mer insyn istället innan du ylar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men oj vad "insyn" du har lillen. :)

När du blir äldre så kommer du förhoppningsvis att inse att 99% av allt som "polare" påstår är rent bullshit, önskedrömmar eller fria fantasier. Världen funkar inte så.

Om det sedan är så att dina "polare" säger nåt på en fest så får det väl stå för dem. Folk har blivit av med jobbet för mindre.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Mmmmm, jag har insyn något som du inte har, jag är förmodligen mycket äldre än dig och därför talar jag inte om saker jag inte vet något om. Det verkar finnas gott om åsiktsmaskiner som tror och tycker, gör det mindre så kanske du kan lära dig något också. Det finns åtskilliga som blivit av med jobbet på grunda av saker man gjort på olika jobb som handlar om tjänster och gentjänster, tror du att det har upphört. Undrar vem det är som är på fyllefest, jag har inte ens talat om en fest så jag tycker dina parallel dragningar är mycket konstiga. Som man brukar säga finns det inte på nyheterna så fins det inte, eller hur, du kan ju inte ta in dina egna värderingar in i diskussionen och tro eller påstå saker som du inte varit med om. Folk gör och har gjort mycket saker och ting som är obegripliga men i din värd så verkar detta vara en omöjlighet.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mmmm, jag har också några nära vänner som både är trafikinspektörer och körskollärare, en är faktiskt både och, ja alltså har blivit inspektör nu. I alla fulla fall så säger alla tre att man som inspektör inte får favorisera någon, alla måste få köra upp utifrån sina egna förutsättningar och kunskaper och att det är en yrkesstolthet att inte skilja mellan privatister och elever från körskolan. Detta är något av både en skriven och en oskriven regel i branchen. Jag tror att dina "polare" antingen överdriver lite grann eller så är de helt enkelt dåliga representanter för kåren...

Att fler privatister kuggar beror på att det är så många fler som bara dumtestar, har fått en uppkörning i present eller helt enkelt kört privat med "grannens farsa" motsvarande som inte kan ett skit om att lära ut hur man kör ett fordon i trafiken. De som anmäler sig på en trafikskola är i regel lite mer seriösa i sin inställning till sitt körkort.

Kommer man till uppkörningen och visar att man kan behärska hojen så får man sitt körkort, det är inte svårare än så, blir man kuggad så kan man inte behärska hojen, enkelt!

Visst finns det säkert riktigt dåliga inspektörer, precis som det finns ruttna ägg i alla korgar, men de är förhoppningsvis väldigt få idag.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Trafikinspektörer är oberoende från körskolor och ska inte uppnå krav i varken kugga eller godkänna, varför skulle dom då värdera in annat än det dom är där för att bedöma.

på uppkörningen sa min inspektör till oss rutinmässigt en fråga, "Har alla gjort manöverprovet?" Det givna svaret var "Ja!"
Fast jag svarade istället som det var att nej jag har inte kört den men jag har sett hur man kör på Youtube så det blir inget problem....Vilken blick jag fick av alla andra inklusive inspektören :) ....Nåja styrlappen fick jag hur som helst trots min bakgrund i icke träning.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Vad duktig du är på att skriva om saker och ting du inte har en blekaste om, är skrattretande och visar bara på hur trångsynt du är. Trafikskolelärarna träffar även Trafikinspektörerna under andra former tillexempel learn 2 ride Gillinge många som blir polare eller får ett gott öga till varandra så är det bara. Detta sker på andra arbetsplatser också men du kanske helt har missat det, jag har följt med några gånger och hjälpt till med diverse så du kan säga vad du vill, skaffa mer insyn istället innan du ylar.



Vad du inte inser är att vi är på internet, du kan säga precis vad du vill här och även om du vet att du har rätt så kommer majoriteten av alla att ta det du säger med en stor nypa salt för dom har ingen aning om vem du är eller vad du vet.
Och din tråkiga attityd kommer verkligen inte att hjälpa dig här, slappna av lite.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad du inte inser är att vi är på internet, du kan säga precis vad du vill här och även om du vet att du har rätt så kommer majoriteten av alla att ta det du säger med en stor nypa salt för dom har ingen aning om vem du är eller vad du vet.
Och din tråkiga attityd kommer verkligen inte att hjälpa dig här, slappna av lite.

Haha, helt sant. :) Jag har inte alls så tråkig attityd som det ibland låter, men har en svaghet att ibland ha svårt att strunta i dumheter. Tack för påminnelsen. Skall försöka bättra mig.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top