Uppkörning...hjälp...

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Hallå.

Fått en snabb tid till uppkörning från mitt mellan kort till Tung nu på torsdag.

Nu är det ju så att det var ju nästan 2år sedan jag körde upp sist och körde den där himla konbanan.

Finns det ngn som har beskrivningen på hur man kör den? Eller alltså en skiss eller dyl?

Ska för övrigt köra upp på barkaby, ngn mera? Ngn som vet hur de brukar vara mot privatister? =)

/Niklas

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
ett hett tips är ju att boka en snabblektion på manöverbanan på tex www.gronlunds.com Tror inte du klar det om du inte kört på 2 år. Ser nog inget vidare ut att komma till uppkörningen och fråga hur man skall köra konbanan.. då kuggar de nog.

:(

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Alltså, jag har ju kört i två år, och allt sånt. Även kört en hel del ändå på kon-banan i helgen.
Men grejen är bara att jag vill veta lite mera exakt hur man tar de sista konerna....typ det de kallar för undanmanöver. ;)

Jag får egentligen tung automatiskt den 12:e Maj, men kände att jag ändå skulle försöka att chansa o få det nu istället. ;))

Finns inte "skissen" på nätet nånstans??

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
campar skrev:
Alltså, jag har ju kört i två år, och allt sånt. Även kört en hel del ändå på kon-banan i helgen.
Men grejen är bara att jag vill veta lite mera exakt hur man tar de sista konerna....typ det de kallar för undanmanöver. ;)

Jag får egentligen tung automatiskt den 12:e Maj, men kände att jag ändå skulle försöka att chansa o få det nu istället. ;))

Finns inte "skissen" på nätet nånstans??

Hahahaha, jag ska fan oxå beställa tid till uppkörning nu. :D Får snart tung/tung med....

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
semper skrev:

Kör ALDRIG över 50km/h på tillbaka vägen så du vet campar. Du förlorar bara på det.

Vilken hoj ska du köra upp med?

750RR

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Tack för bilden! Var precis vad jag ville ha!!

Ska köra upp med en GSX750R -92:a.

Tänkte att jag kan lika gärna chansa på att köra upp redan nu, annars är det ju ändå bara ca. 3 veckor kvar tills jag ändå får köra..;))

Så klarar jag det på torsdag, så hoppas jag det är många som ska ut o åka i sthlm till helgen! =)

/Niklas

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
semper skrev:
borde ju inte va några problem, diametern uppmäts ju med den hoj du kör.. upprätt med fullt styrutslag + 20-30 cm..

Jag tänkte inte på det, jag tänkte mest på hur man sitter på en sporthoj och samtidigt ska ha balans. Dessutom blir det nog svårt att svänga runt när du ska vända för att köra tillbaka på manöverbanan med tanke på en sporthojs vändradie. Om jag hade varit dej så hade jag bett att få köra upp på körskolans hoj istället. När jag körde upp så var det en kille som skulle köra upp på sin sporthoj, han grejade inte garagesvängen och hade inte grejat att vända på manöverbanan med den vändradien han hade.

Ta nu inte detta som kritik för det är det inte menat att vara :) , jag vill bara ge dej ett tips om att det är svårare att göra körproven på en sporthoj :)

EDIT: Stavfel

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
vänta nu? Jag trodde inte man behövde köra upp en gång till ifrån mellankort till tung? Det trodde jag man fick automatiskt!

Har jag fel?

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Bikerbitch skrev:
vänta nu? Jag trodde inte man behövde köra upp en gång till ifrån mellankort till tung? Det trodde jag man fick automatiskt!

Har jag fel?

Nä, det stämmer. Men han skrev längre upp i tråden att han ville försöka sej på en uppkörning nu så att han slapp vänta till den 12 maj

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Man får automatiskt tung, men jag vill försöka att skynda på det lite! =)

Angående garagevändning o så....Har faktiskt lyckats göra vändningen med hojen jag har nu, så det borde gå. =)
(tar det inte som kritik)

Alltså är inte alls säker på att jag kommer att klara det, men tycker ändå som jag sagt tidigare, värt att chansa! =)

Och låna från körkskola....nja, har inte gått på ngn nu....så jag testar.

Angående att köra upp med sporthoj så, har en polare som kuggade på att han körde för sakta på grusväg med sin CBR900...så man kan ju kugga på det mesta...;)

Bara hålla tummarna!

/Niklas

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
campar skrev:
Man får automatiskt tung, men jag vill försöka att skynda på det lite! =)

Angående garagevändning o så....Har faktiskt lyckats göra vändningen med hojen jag har nu, så det borde gå. =)
(tar det inte som kritik)

Alltså är inte alls säker på att jag kommer att klara det, men tycker ändå som jag sagt tidigare, värt att chansa! =)

Och låna från körkskola....nja, har inte gått på ngn nu....så jag testar.

Angående att köra upp med sporthoj så, har en polare som kuggade på att han körde för sakta på grusväg med sin CBR900...så man kan ju kugga på det mesta...;)

Bara hålla tummarna!

/Niklas

Lycka till! I vilket fall som helst så har du ju inget att förlora :tummenupp

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
om man kör upp till tung från mellan o kuggar, får man då tungt ändå när 2årsgränsen gått?????
Du fattar vad jag menar campar, har du kollat upp det o så???

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Campar: ett värdefullt tips: att göra inbromsningar med två låsta hjul ses inte som ett plus. inte att ta sista inbromsningen på konbanan på bredden heller... Jag har testat... :D

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Jag kör upp med min R6,a den 15:e maj! och jag hoppas verkligen jag klarar det!!!

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Showtime skrev:
Jag kör upp med min R6,a den 15:e maj! och jag hoppas verkligen jag klarar det!!!

Jag vet ett par som kört upp med sporthoj, det var inga problem alls. Kan vara lite svårt med garagevändningen så träna mkt hemma. Inbromsningarna görs hur lätt som helst dock, så 50 km/h vid konbanan är hur lätt som helst med riktiga bromsar, tips, använd ej bakbromsen där

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...