Uppkörning...hjälp...

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Bromsningarna är nog inga problem!
Garagevändningen, ska jag träna faan på ikväll! =)

Angående om man kuggar, så tycker jag det låter väldigt långsökt att man inte skulle få tung ändå automatiskt efter 2år, står ju knappast på körkortet att man kuggat med en uppkörning....Så det är inga problem.

Men om jag nu ska ta o berätta den egentliga anledning till att jag testar att köra upp så är det så här:

Jag tog mellan den 12 Maj 2001, alltså snart 2år sedan.
Men i höstas så blev jag av med kortet i 2mån, fick det sedan tillbaka.

Men när jag pratade med ngn kille på VV i höstas så påstod han att man får lägga på 2mån extra innan mellankortet blir tung automatiskt. Detta tolkar jag som jag vill efter att ha läst alla författningar som finns.
Men nu tänkte jag att jag testar o köra upp, men kuggar jag så kommer jag ändå att köra tung 12:e Maj. Om det sedan blir strul så tar jag konsekvensen då!

I författningarna står det så här om A-kort: "...man får köra tung MC om man haft mellan i minst två år...."

Om man sedan läser stycket om övningskörning så har det skrivit så här: "...man måste vara minst 24år och haft körkort i minst 5år i OAVBRUTEN följd....."

Så skulle killen på VV ha rätt så skulle de faan använt ordet "OAVBUTEN" i stycket om MC med!!

SÅ det SÅ!! =)

/Niklas

josefiine

stolt ägare till kattrumpan!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Gula faran! Sv650 -00
Ska köra upp för mellan på fredag, nerverna börjar kännas! Har precis fått kläm på den där förbannade garagevändningen och resten borde man väl klara... eller?
Sen undrar jag lite lätt VARFÖR man ska göra den där vändningen, man får ju aldrig användning för den ändå? Det är väl bättre att öva på och köra upp med grejer som man kan råka ut för i trafiken, och därmed har större nytta av att vara bra på? :confused:

Rätta mig om jag har totalt fel...

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Tror egentligen att garagevändningen bara är till för att man ska visa att man har balansen!
Är iaf vad jag tror!

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
campar skrev:
Tror egentligen att garagevändningen bara är till för att man ska visa att man har balansen!
Är iaf vad jag tror!

precis.. de är fel namn på det, man ska ju inte bara åka in o vända.... det är ju ett moment som visar att man har kontroll över motorcykeln, kan hantera den när det går riktigt sakta..

balansmanöver eller nåt hade ju vart ett bättre namn.

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
josefiine skrev:
Ska köra upp för mellan på fredag, nerverna börjar kännas! Har precis fått kläm på den där förbannade garagevändningen och resten borde man väl klara... eller?
Sen undrar jag lite lätt VARFÖR man ska göra den där vändningen, man får ju aldrig användning för den ändå? Det är väl bättre att öva på och köra upp med grejer som man kan råka ut för i trafiken, och därmed har större nytta av att vara bra på? :confused:

Rätta mig om jag har totalt fel...

balans ja.. däremot det jag tycker e sjukare e att man ska köra konbanan på 20 sec... jamenar.. helt ok att man ska köra den, men varför tidspress.. ? typ hela teorin går upp på att man ska köra så lugnt o sansat som möjligt o planera osv.. sen på uppkörningen så måste man jäkta runt banan.. iofs man behöver ju inte köra spec fort för o grejja det... men iallafall.. tycker det e lite brutet...

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Joo visst kostar den, tror den kostar 670:- eller nåt, men det är det värt, tycker iaf jag.

Egentligen så är det ju faktiskt så att uppkörning i allmänhet är ett j-vla lotteri. Vet många som VERKLIGEN kan köra o har kuggat o även många som absolut inte borde ha kört kort som klarat det. (prata nu bil)

Men Konbanan är ett lite eget moment tycker jag, lika så vändningen oxå egentligen, inget fel på vänd momentet, men att det ska vara så himla hårt o så liten "yta" tycker jag är lite fel, fast samtidigt bra, men de borde inte ta så himla hårt på just den biten kanske.
Bättre att kolla hur man kör ute i trafiken mest.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
campar skrev:
Hallå.

Fått en snabb tid till uppkörning från mitt mellan kort till Tung nu på torsdag.

Nu är det ju så att det var ju nästan 2år sedan jag körde upp sist och körde den där himla konbanan.

Finns det ngn som har beskrivningen på hur man kör den? Eller alltså en skiss eller dyl?

Ska för övrigt köra upp på barkaby, ngn mera? Ngn som vet hur de brukar vara mot privatister? =)

/Niklas

Oroa dig inte det går nog bra, jag körde upp på barkay och dom kuggade bara en kille den dagen. Vrid på huvudet onödigt mycke när du kör i trafiken så tror dom att du ser dig för noga, och oroa dig inte för mannöver proven jag känner folk som fått flera försök om dom missat någon av momenten (dock inte en kille jag känner som lyckades broms omkull hojen i 90 km/h bromsporvet).

-Lycka till

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
klarade jag garagevändningen med brute ben och krossad fot så klarar du det oxo....
20sek på konbanan är faktiskt rätt mycket....där kollar dom om man har flyt i sin körning.....

hoppas du tar det nu campar håller :tummenupp för dig

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
TAGET!! =)
Utan problem! =)

Så om det är ngn som vill ut o åka ikväll runt 18.30 - 19.00 tiden så kan dom ju höra av sig! =))

Lycka till alla andra som håller på!

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
campar skrev:
TAGET!! =)
Utan problem! =)

Så om det är ngn som vill ut o åka ikväll runt 18.30 - 19.00 tiden så kan dom ju höra av sig! =))

Lycka till alla andra som håller på!

:tummenupp Grattis!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...