Haha den gamla fina "Garagevändningen" i full storm...Alla blåste omkull på manöverprovet.
Haha den gamla fina "Garagevändningen" i full storm...Alla blåste omkull på manöverprovet.
Under uppkörningen var det uppehåll, men sista manöverpasset innan dess så var det rätt ihållande regn och väldigt blött på marken. Det var ganska nyttigt att få göra inbromsningar och undanmanöver i de förhållandena, och jag kände inte att det var något annorlunda när man väl kommit över tvekan. Flög inte av cykeln i svängarna, och den stannade utan att sladda också.Tjena! Hur är det med er som kört upp i ösregn hur brukar det vara? Kan ni med erfarenhet berätta hur ni har upplevt det? Skulle vara kul att vet lite just hur det är med uppkörning i regn. Känner ingen som kört upp i regn därför startar jag denna tråd. Brukar dem ställa in det om det regnar mycket eller kör man som vanligt, och brukar dem vara annorlunda på bromsprovet? Jag vet inget om det så det skulle vara kul om ni som har erfarenhet kunde dela med er detta. Ha en fortsatt trevlig dag
Har du inte övningskört i regn?Kan man känna att det kastar i blött underlag om man gör manöverprovet i 50 km/h? Känns det att den kastar vid 70 och 90 vid inbromsning?
Det här ^Under uppkörningen var det uppehåll, men sista manöverpasset innan dess så var det rätt ihållande regn och väldigt blött på marken. Det var ganska nyttigt att få göra inbromsningar och undanmanöver i de förhållandena, och jag kände inte att det var något annorlunda när man väl kommit över tvekan. Flög inte av cykeln i svängarna, och den stannade utan att sladda också.
Det jobbigaste med regn är väl snarare sikten?
Nej där ska man inte krascha även om det regnar.Jag menar på uppkörningen där man väjar i 50km/h det tänkte jag mer på
Stämmer verkligen de där siffrorna...?Har du inte övningskört i regn?
Greppet i regn går från ca 1,1G till 0,98G eller översatt till begripliga värden, du kan lägga hojen i 45 graders lutning i torrt väder och 39 grader i regn. (med reservation för att jag inte minns exakt rätta värden)
Till det får du lägga allmän försiktighet för det slam och glegg som bildas under en regnskurs första minuter.
Det är ju extremt beroende på vägytan. Om det är bra asfalt så ska det inte bli enormt mycket sämre, men om det är asfalt som är väldigt blank så påverkar regn mer än önskvärt. Eller om det är gammalt spill på asfalten som "aktiveras" av regnet.Stämmer verkligen de där siffrorna...?
Blev nyfiken och googlade runt lite och fann att friktionskoefficienten (vilket borde vara likvärdigt med "grepp") mellan torr och blöt vägbana var allt mellan 40% ända upp till 100% beroende på vilken sida man konsulterade...
Edit: För att förtydliga så avses samma däck på samma vägbana. Vi pratar alltså inte regndäck nu!
Det tränar man väl på några gånger innan uppkörningen också, inte bara när man kommit dit. Boka en tid med körskolan eller dra ut till närmaste övningsbana (aka "tom parkering") när det öser ner och sväng i 20-30-40-50 så du får gjort det under de förhållanden du undrar över?Jag menar på uppkörningen där man väjar i 50km/h det tänkte jag mer på
Röd porfyr, beläggningen från helvetet. T.o.m. min Intruder kan spinna på 3'ans växel när det är vått.Det är ju extremt beroende på vägytan.
Är trevlig mot allt och alla men kom inte och säg vad jag ska skriva och inte. Hade jag sett det hade jag själv skrivit att han är si och så men nu så hörde jag det ev en som har kört upp för honom och tydligen så kuggar han 90% av alla som kommer till han.Japp, där ser vi hur trevlig du är. Lycka till med körkortet!
Det är ju extremt beroende på vägytan. Om det är bra asfalt så ska det inte bli enormt mycket sämre, men om det är asfalt som är väldigt blank så påverkar regn mer än önskvärt. Eller om det är gammalt spill på asfalten som "aktiveras" av regnet.
Så hur mycket sämre fäste det blir i blött kan bara svaras med "dä spörs" om det inte gäller väldigt specifika bitar asfalt och däck.
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |