Uppkörning i Göteborg - uppkörningsmannens vägval i trafikdelen?

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Det är säkert fler än mig som ska köra upp här i Götet, och jag vet att jag läste i någon tråd en beskrivning av vägen som man brukar få köra vid uppkörningen. Det finns säkert varianter på vägvalet också men något alternativ måste ju vara vanligare?
Det är ju kanske en fördel om man kan öva på att köra just den sträckan och lära sig vilka faror och fällor som finns!

Ni som redan har KK - ställ upp och hjälp oss kämpande stackare med era erfarenheter. Vilken väg fick ni köra, och vilka fällor fanns det där???

Tack på förhand! :Bugar
 
Håller med dig, lite tips inför uppkörningen hade inte varit fel.
Ok att jag har ett tag kvar innan jag är där men det är aldrig fel att öva öva öva...

:)
 
Goiting skrev:
Håller med dig, lite tips inför uppkörningen hade inte varit fel.
Ok att jag har ett tag kvar innan jag är där men det är aldrig fel att öva öva öva...

:)

Det kommer fortare än man tror! Ju mer man övar desto bättre känns det nog när man står där. Vet man med sig att "det här kan jag ju, jag har gjort det hundratals gånger" så slappnar man nog av tokmycket mer än annars.
Men jag hoppas på många bra tips! :)
 
Marcus74 skrev:
Det kommer fortare än man tror! Ju mer man övar desto bättre känns det nog när man står där. Vet man med sig att "det här kan jag ju, jag har gjort det hundratals gånger" så slappnar man nog av tokmycket mer än annars.
Men jag hoppas på många bra tips! :)

Då är vi två som hoppas :tummenupp
Har bara kört i trafiken två gånger och en gång på en skolgård så jag är väldigt grön än så länge.Men det gick fortare att komma in i det än jag trodde.Nackdelen är att det inte finns några lediga körlektioner på trafikskolan så pappsen får allt ställa upp ;) inte för att han klagar. :lol
 
Marcus74 skrev:
Det är säkert fler än mig som ska köra upp här i Götet, och jag vet att jag läste i någon tråd en beskrivning av vägen som man brukar få köra vid uppkörningen. Det finns säkert varianter på vägvalet också men något alternativ måste ju vara vanligare?
Det är ju kanske en fördel om man kan öva på att köra just den sträckan och lära sig vilka faror och fällor som finns!

Ni som redan har KK - ställ upp och hjälp oss kämpande stackare med era erfarenheter. Vilken väg fick ni köra, och vilka fällor fanns det där???

Tack på förhand! :Bugar

Kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte als kommer ihåg hur jag körde på uppkörningen. Men det va iaf på vägar och stadsdelar som jag aldrig kört på innan.
Men tror du verkligen att det hjälper dig om du vet vilken väg du får köra på uppkörningen? Trafiken är ju inte statisk.

Det jag skulle vara orolig för om jag skulle köra upp nu är de nya manöverproven. De ska vara en riktig guldgruva för trafikskolorna enligt en lärare jag känner.

Micke
 
Trafikdelen var helt klart den lättare delen av uppkörning. När jag körde upp så var vi två från samma körskola som delade på hoj vilket innebar att halva tiden så åkte jag bakpå uppkörningssnubbens hoj och körde andra halvan. Kommer inte ihåg exakt vägval men mestadels var det på småvägarna utåt Säve och Björlanda. Skogomevägen, Gamla Tuvevägen, vägen som passerar Säve Flygplats, nån liten knixig väg från Björlandaskolan in mot stan. Enda biten som var "i stan" var avslutningen, jag körde då längs björlandavägen (från björlandahållet) och svängde upp mot Länsmansgården, sedan vänster ner mot Eketrägatan vid korsningen i Biskopsgården för att avsluta på macken vid Wieselgrensplatsen. Väldigt okomplicerat. För övrigt just de vägar som jag övat på med trafikskolan.

Kör inte för fegt/långsamt bara på de mindre vägarna bara. Killen jag körde upp tillsammans med kuggade på just det. Ni fixar det lätt. Manöverproven verkar ju vara betydligt knepigare....
 
Jag tog mitt körkort förra sommaren och kommer inte ihåg de EXAKTA vägarana men vet att det var nära själva uppkörningsplatsen. En massa småvägar o liknande. Men grejen är att om ni är skrivna på en körskola kan jag garantera att eran körlärare kommer att ta mer er dit nångång, för jag kommer ihåg några av de vägarna från mina körlektioner. Så var alltid uppmärksam på de vägar eran lärare tar er med på, speciellt på hisingen o vid säve hållet.

O så var uppmärksam på skyltändringar, på ett ställe växlar det till 30km/h och många missar det. En från min grupp gjorde tydligen det. Sen att när ni kör ut från uppkörningsstället så är det 70km/h tror jag.
 
Jobbar så jag ser vägen som går förbi Lillhagen det dvs från lillhagen mot säve benämd krinelikrokvägen här ovan.
Förra året så vimmlade det av uppkörningar på den vägen,typ ett par om dagen.

Fick själv köra den vägen.

Dvs från säve samhälle mot golfbanan sen svängde vi av mot Backa vid golfbanan.

Sen är det väl logiskt att anta att dom tar en på en sväng i staden och på motorvägen och för att komma dit från tekninkbana så finns det ju gott om småvägar så dom plockar som antagligen ett kontrollmoment på vägen dvs kurvtagning.
 
Last edited:
Jag tycker om jag får det att om man skall få kvittera ut sitt kort efter en uppkörning så skall man klara det på vilken väg som helst annars kan man ta bussen
puss å kram från en gammel gam :)
 
Jag skrev detta i en tråd i Supermotard-forumet för ett tag sen...

Anar att ni kommer köra upp på "trafikplats Kongahällavägen" i Säve... och då brukar dom i 9 fall av 10 svänga av från kongahällavägen, ner mot säve kyrka och sen upp mot Lillhagen/St jörgen och golfbansjäveln.
Sen den lilla vägen över till Backa/Kärra, eller så blir det tuvevägen in mot backaplan. Kan också hända att du får köra på småvägarna vid lillhagen ända ner till brunnsbo...

Om ni svänger ner mot Säve kyrka och det, så är det en järnvägsövergång som dom gillar att kugga folk på... Sen är det rätt smala (roliga) vägar att köra på där, så gena mycket i kurvorna... Det var 2st som kuggade när jag körde upp för att dom höll sig vid sin kant... Ligger också ett hus precis brevid vägen där sikten är nada, så där kuggas också endel...

Om ni kör tuvevägen (mot backaplan) så är det bara rondeller och busshållplatserna du ska passa dig för. Sen precis innan tuvevägen tar slut (nästan vid hornbach) så gillar dom att svänga höger genom ett bostadsområde som slutar med en 4-vägskorsning... Här kan det också bli lite trixigt...

Det är ungefär det jag vet att dom kör med nästan alla... Efter vägen runt Lillhagen och sen ut på tuvevägen fick jag köra in till Shell Ullevi, men det var bara för att gubben skulle in dit och fixa nåt... Väldigt luddigt skrivet detta, men svårt å förklara vägar och så när man inte ser allt framför sig...

Lycka till!!

Ha de gôtt!
 
Ifall ni åker höger ut från Vägverket och sen in vid Säve trä och järnvägsövergången där, glöm för guds skull inte av att kolla när rödljusen slår om ifall bommarna är nere, lita inte på de på andra sidan och kör när de kör. Det kostar 840kr och en ond stortå. :4skrika

Sen snurrar de som sagt omkring runt i Säve och vid Backaplan för det mesta.

Lycka till! :tummenupp
 
Finns en brant backe mellan golfbansjäveln och lillhagen, där den öppna anstalten är (heter det inte svarthelvetsjävelskogen eller ngt sånt). Eftersom man skall lämna företräde för di kriminella på anstalten är sannolikheten stor att behöver stanna å starta i brant uppförsbacke. Dessutom är di kriminella påtända på vissa tider så då e de 30km/t hastighetsbegränsning.

Om du kör förbi änden på Säve flygplats så har du väjningsplikt för inkommande flygplan med propellersnurra i komersiell trafik. Men det är vita linjer där man ska stanna isåfall å det är inte så svårt att se skillnad på propeller å jet när man har hjälm.

Men om du får lämna Stora-Holm så lär inte trafiken bli ngt större problem.
 
flugan skrev:
Finns en brant backe mellan golfbansjäveln och lillhagen, där den öppna anstalten är (heter det inte svarthelvetsjävelskogen eller ngt sånt). Eftersom man skall lämna företräde för di kriminella på anstalten är sannolikheten stor att behöver stanna å starta i brant uppförsbacke. Dessutom är di kriminella påtända på vissa tider så då e de 30km/t hastighetsbegränsning.

Om du kör förbi änden på Säve flygplats så har du väjningsplikt för inkommande flygplan med propellersnurra i komersiell trafik. Men det är vita linjer där man ska stanna isåfall å det är inte så svårt att se skillnad på propeller å jet när man har hjälm.

Men om du får lämna Stora-Holm så lär inte trafiken bli ngt större problem.


Di kriminella har inget med fartguppen och skolan som ligger på andra sidan vägen att göra.

Om det kommer ett plan så blinkar dom röda lamporna som står ijämte vägen.

Passa sig för bondgården om du får tjöra mot Backa,en fin skarp S-kurva och mitt i den så ligger det en gårdsplan,ja eller vid sidan om då.

Skörker och bös på vägen där.
 
Givetvis skall man kunna köra upp på vilken plats som helst för att få kortet, men det är alltid bra med tips. Jag är inte speciellt orolig att inte klara uppkörningen, men jag tycker om att vara väl förberedd på alla sätt jag kan.
Eftersom jag inte känner till uppkörningsområdet eller den delen av Hisingen som trafikdelen sker på så vill jag ha möjlighet att öva på vägarna, och det känns som jag har lite mer hum om vart man kan få köra.
Jag tackar för alla upplysande svar!

:Bugar
 
flugan skrev:
Finns en brant backe mellan golfbansjäveln och lillhagen, där den öppna anstalten är (heter det inte svarthelvetsjävelskogen eller ngt sånt). Eftersom man skall lämna företräde för di kriminella på anstalten är sannolikheten stor att behöver stanna å starta i brant uppförsbacke. Dessutom är di kriminella påtända på vissa tider så då e de 30km/t hastighetsbegränsning.

Precis i den backen fick jag stanna och släppa förbi två män med svarta luvor :confused:
 
När jag tog mitt mellanklass kort för två år sen, var uppkörningen på stora holm...
Å när jag körde upp i slutet av förra sommaren för obegränsat hade dom flyttat uppkörningsplatsen...
Vilket kan vara värt att tänka på...
Så dom som tog sina kort för ett tag sen å försöker ge tips som utgår ifrån stora holm så ville jag nog helt enkelt bara säga att dom inte har "hinderbanan" där längre... :rolleyes:
 
JONQAS skrev:
När jag tog mitt mellanklass kort för två år sen, var uppkörningen på stora holm...
Å när jag körde upp i slutet av förra sommaren för obegränsat hade dom flyttat uppkörningsplatsen...
Vilket kan vara värt att tänka på...
Så dom som tog sina kort för ett tag sen å försöker ge tips som utgår ifrån stora holm så ville jag nog helt enkelt bara säga att dom inte har "hinderbanan" där längre... :rolleyes:

Var är de nu?
 
Coola Ola skrev:
Trafikdelen var helt klart den lättare delen av uppkörning. När jag körde upp så var vi två från samma körskola som delade på hoj vilket innebar att halva tiden så åkte jag bakpå uppkörningssnubbens hoj och körde andra halvan. Kommer inte ihåg exakt vägval men mestadels var det på småvägarna utåt Säve och Björlanda. Skogomevägen, Gamla Tuvevägen, vägen som passerar Säve Flygplats, nån liten knixig väg från Björlandaskolan in mot stan. Enda biten som var "i stan" var avslutningen, jag körde då längs björlandavägen (från björlandahållet) och svängde upp mot Länsmansgården, sedan vänster ner mot Eketrägatan vid korsningen i Biskopsgården för att avsluta på macken vid Wieselgrensplatsen. Väldigt okomplicerat. För övrigt just de vägar som jag övat på med trafikskolan.

Kör inte för fegt/långsamt bara på de mindre vägarna bara. Killen jag körde upp tillsammans med kuggade på just det. Ni fixar det lätt. Manöverproven verkar ju vara betydligt knepigare....

Det var mig du körde upp med och nej jag körde inte fegt,jag missade 70-skylten efter säve och fortsatte att hålla 50 :huvet . Men 2 veckor senare tog jag kortet :tummenupp Hej på dig förresten!!
 
Mark skrev:
Vägverket i Säve.

Ligger precis i ena ändan av den där 50 eller är det 30-sträckan :va som säger till en när man kör för fort.

Sitter "hur fort kör du skylt" precise innan du skall svänga in till höger från stan sett.

Egen körgård,bra asfalt osv,var där med polaren förra året när han körde upp.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top